Czy zasadne jest zaliczanie dochodu z tytułu najmu pomieszczeń gospodarczych i zabudowy korytarzy do (...)

Czy zasadne jest zaliczanie dochodu z tytułu najmu pomieszczeń gospodarczych i zabudowy korytarzy do zasobów mieszkaniowych, a tym samym zwolnienie ich z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione
we wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.), uzupełniony w dniu
24 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 czerwca 2012 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego
na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy. Wniosek został uzupełniony w dniu 24 sierpnia 2012 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.




  1. Spółdzielnia w swoich zasobach posiada garaże znajdujące się w budynkach mieszkalnych oraz garaże wolnostojące na oddzielnej działce stanowiące zespoły garażowe. Garaże te objęte są:

    1. Spółdzielczym (indywidualnym, odrębnym od mieszkania) własnościowym prawem
      do lokalu oraz odrębną własnością lokalu i służą one zarówno członkom i osobom, które nie są członkami naszej spółdzielni oraz osobom zamieszkałym poza zasobami naszej spółdzielni. Nie są to pomieszczenia przynależne do lokali mieszkalnych.
    2. Umową najmu i służą one zarówno członkom i osobom, które nie są członami naszej spółdzielni oraz osobom zamieszkałym poza zasobami naszej spółdzielni.

    W 2011 roku przychód otrzymywany z tytułu opłat za wyżej wymienione garaże spółdzielnia zakwalifikowała następująco:

    1. Garaże znajdujące się w budynkach mieszkalnych jak również wolnostojące na odrębnej działce, objęte spółdzielczym (indywidualnym, odrębnym od mieszkania) własnościowym prawem do lokalu oraz z odrębną własnością lokalu, nie będące pomieszczeniami przynależnymi do lokali mieszkalnych:

      1. służące członkom i osobom, które nie są członkami naszej spółdzielni ale zamieszkałych w lokalach mieszkalnych w zasobach naszej spółdzielni, stanowił przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a dochód otrzymany z tych garaży był zwolniony z podatku
        na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
      2. służące osobom niezamieszkałym w naszych zasobach - stanowił przychód
        nie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a otrzymany dochód był opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych.

    2. Garaże na podstawie umowy najmu - stanowił przychód nie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a otrzymany dochód stanowił dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

    Natomiast do 2010 roku przychody otrzymane z tytułu opłat za garaże na podstawie umowy najmu, spółdzielnia dzieliła następująco:

    1. od członków i osób niebędących członkami naszej spółdzielni ale zamieszkałych w lokalach mieszkalnych znajdujących się w zasobach naszej spółdzielni - stanowiły przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a otrzymany dochód zwolniony był z podatku na podstawie
      art. 17 ust. 1 pkt. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
    2. od osób niezamieszkałych w naszych zasobach - stanowił przychód nie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a otrzymany dochód stanowił dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.



  2. Na terenie zasobów mieszkaniowych Spółdzielni znajdują się pomieszczenia gospodarcze oraz zabudowy korytarzy. Spółdzielnia na pisemny wniosek swoich członków i osób niebędących członkami wynajmuje te pomieszczenia i zabudowy korytarzy. Przychody z najmu traktuje jako dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Które dochody z tytułu opłat za garaże wykazane w wierszu 68 (pkt I) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a które są zwolnione z podatku dochodowego
na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44?

Czy zasadne jest zaliczanie dochodu z tytułu najmu pomieszczeń gospodarczych i zabudowy korytarzy do zasobów mieszkaniowych, a tym samym zwolnienie ich z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44?


Stanowisko Wnioskodawcy.




  1. W ocenie Spółdzielni dochody otrzymywane z opłat za garaże powinny być kwalifikowane następująco:

    1. jako zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinny być dochody otrzymane od garaży służące członkom i nieczłonkom lokali mieszkalnych w naszych zasobach, bez względu na to czy garaż użytkowany jest na podstawie umowy najmu czy tytułu prawnego do lokalu (garażu).
    2. jako opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych powinny być dochody otrzymane od garaży służące osobom niezamieszkałym w naszych zasobach.



  2. Natomiast dochód otrzymany z najmu pomieszczeń gospodarczych i zabudowy korytarzy będące w zasobach spółdzielni stanowi dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zasady funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r.
o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.


Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy przedmiotem działalności spółdzielni jest m.in.:


  • budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, np: ustanawiania na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, ustanawiania na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  • budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  • udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  • budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
  • obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.


Jak wynika z art. 4 ww. ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz
w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodniez postanowieniami statutu.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych określono zasady i cele działalności spółdzielni mieszkaniowych, a także prawa i obowiązki ich członków.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.) wynika, że dochodem jest,
z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Natomiast jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej
na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: ?zasobów mieszkaniowych? oraz ?gospodarki zasobami mieszkaniowymi?. Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie ?gospodarka? ? w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie
i zarządzanie czymś. ?Zasób? zaś to m. in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie ?mieszkanie? jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).

Tak więc przymiotnik ?mieszkaniowy?, ?mieszkaniowych?, określa rzeczy związane
z mieszkaniem.


W konsekwencji przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa ww. ustawie należy rozumieć:


  • znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

    1. dźwigi osobowe i towarowe,
    2. aparaty do wymiany ciepła,
    3. kotłownie i hydrofornie wbudowane,
    4. klatki schodowe,
    5. strychy, piwnice, komórki,
    6. balkony, loggie,
    7. garaże,

  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane
    z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

    1. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
    2. kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
    3. osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:

    1. zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
    2. rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
    3. sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
    4. budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
    5. budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
    6. inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.



Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym
od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie
na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody Spółdzielni otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych
w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Tutejszy organ stwierdza, iż garaże mieszczą się w pojęciu zasobów mieszkaniowych jeśli
są w określony sposób przypisane do znajdujących się w nim lokali mieszkalnych albo wykorzystywane są przez mieszkańców Spółdzielni. W przypadku natomiast, gdy garaże
te są wynajmowane przez Spółdzielnię osobom trzecim (służą osobom niezamieszkałym
w zasobach Spółdzielni), tracą związek z celami mieszkaniowymi. Są bowiem wykorzystywane w działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Należy również zauważyć, iż pomieszczenia gospodarcze oraz zabudowa korytarzy, służą prawidłowej gospodarce zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni ? zatem mieszczą się
w pojęciu zasobów mieszkaniowych spółdzielni mieszkaniowej mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie tego budynku.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe rozważania oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny (w punktach I i II), stwierdzić należy, iż przychody uzyskane z tytułu opłat
za korzystanie z garaży oraz z tytułu najmu pomieszczeń gospodarczych i zabudowy korytarzy przez osoby zamieszkujące w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni, stanowią przychody dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o ile nie są wykorzystywane jako lokale użytkowe. Przychody z tego tytułu mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu
od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

Natomiast przychody uzyskane z tytułu opłat za korzystanie z garaży przez osoby trzecie, czyli przez osoby nie zamieszkujące zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, nie można uznać
za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni. Zatem dochód powstały
z tego tytułu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, nawet jeśli zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych i stosownie
do postanowień art. 7 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując stanowisko Spółdzielni wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należy uznać za prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi
na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania ( art. 53 § 2
ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika