Zwolnienie podmiotowe i przedmiotowe związku gmin.
Zwolnienie podmiotowe i przedmiotowe związku gmin.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:
UZASADNIENIE
W dniu 4 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 września 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (Związek Gmin) działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz Statutu. Związek posiada osobowość prawną. W Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej Wnioskodawca wskazał PKD 8411Z - Kierowanie Podstawowymi Rodzajami Działalności Publicznej.
Od stycznia 2014 r. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie opieki nad zwierzętami domowymi na rzecz gmin - członków związku. Za świadczone usługi wystawia faktury VAT, dochody ujmuje w dziale 750 rozdział 75095, a wydatki w dziale 900 rozdział 90013 zgodnie z paragrafami klasyfikacji budżetowej. Członkowie Związku (9 gmin) dokonali wpłat na konto Związku z przeznaczeniem na budowę schroniska dla zwierząt bezdomnych wyłapanych na obszarze tych gmin. Zarząd Wnioskodawcy doprowadził w zgodzie z prawem do realizacji inwestycji i uruchomienia działalności schroniska. Schronisko nie stanowi wydzielonej jednostki. Opłacanie kosztów działalności schroniska, jak również fakturowanie za wykonane usługi, realizuje Związek. Dochody uzyskiwane przez Związek z tytułu świadczenia usług opieki nad zwierzętami bezdomnymi przeznaczane są w całości na potrzeby gmin - członków Związku poprzez przyjęty system kalkulowania kosztów utrzymania i finansowania działalności Związku.
Z powodu dużego zainteresowania innych gmin (niezrzeszonych w związku), które dotąd nie uporały się we własnym zakresie z trudnościami w realizacji omawianego zadania ? w związku z tym, że w wyniku fachowo prowadzonych działań na rzecz adopcji zwierząt schronisko dysponuje nieprzerwanie około 30% wolnych miejsc - część z nich mogłaby służyć zaspokojeniu potrzeb gmin niezrzeszonych.
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 6 pkt 3) Wnioskodawca korzystał z podmiotowego zwolnienia. Zwolnienie przedmiotowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy zwalnia dochody Związku - w części przeznaczonej dla tych jednostek.
Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Wnioskodawca może korzystać z podmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych oraz czy w przypadku uznania, że - w przedstawionej sytuacji ? Wnioskodawcy nie przysługuje uprawnienie wynikające z art. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to obejmie ono całość działalności Związku, czy jedynie część dotyczącą schroniska?
- Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych oraz czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę również dla gmin niezrzeszonych w Związku uprawniają do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Równocześnie z uwagi na świadczone usługi dla swoich członków zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4g, w ocenie Wnioskodawcy, jest zwolniony przedmiotowo z podatku od osób prawnych. Do dnia rozpoczęcia działalności schroniska statutowa działalność Związku była finansowana wyłącznie środkami pochodzącymi ze składek członkowskich. Wysokość składek i zasady ich naliczania określały uchwały Zgromadzenia Wnioskodawcy. Składki i ewentualne odsetki od lokat bankowych były jedynymi dochodami Związku. Obecnie obok wymienionych wyżej pojawiły się dochody z opłat gmin na pokrycie kosztów utrzymania samego schroniska oraz kosztów bezpośrednio związanych z opieką nad zwierzętami.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia podmiotowego, w części dotyczącej zastosowania zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013, poz. 594 z późn. zm.), w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne.
Z kolei, w myśl art. 64 ust. 3 ww. ustawy, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.
Tak więc w świetle przytoczonych przepisów działalność związku międzygminnego, który zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym posiada osobowość prawną, jest w istocie realizacją zadań gmin tworzących ten związek.
Należy przy tym wskazać, że związki międzygminne powstają gdy - z uwagi na charakter zadania publicznego - wymagane jest współdziałanie z innymi gminami w celu sprawnego zapewnienia realizacji zadania lub w celu optymalizacji kosztów realizacji zadań. Koszty ogólne działania związku, czy też w ogóle wydatki związku dotyczące realizacji zadań publicznych gmin są więc pośrednio lub nawet bezpośrednio wydatkami przeznaczonymi na rzecz gmin tworzących dany związek międzygminny.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 tej ustawy).
W art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zawarty katalog zwolnień podmiotowych.
Zakres podmiotowy art. 6 powołanej ustawy w dużym stopniu pokrywa się z zakresem podmiotów zaliczonych w art. 4 ustawy o finansach publicznych do sektora finansów publicznych, tj. do jednostek sektora finansów publicznych oraz do innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
W odniesieniu do jednostek wymienionych w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zwalnia się od podatku jednostki budżetowe. Objęcie tej grupy podatników zwolnieniem podmiotowym jest związane z charakterem prawnym i zasadami gospodarki finansowej tych jednostek.
Jednostkami budżetowymi są - zgodnie art. 11 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.) - jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany ?planem finansowym jednostki budżetowej?.
W związku z powyższą regulacją nie można potwierdzić prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca będący związkiem gmin nie jest bowiem jednostką budżetową, nie wypełnia zatem dyspozycji niniejszego przepisu.
Nie można również uznać możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 6 ust 1 pkt 6 ww. ustawy, który stanowi, że jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawca nie jest jednostką samorządu terytorialnego a związkiem takich jednostek (tutaj gmin). Gdyby zatem związki jednostek samorządu terytorialnego miały być objęte niniejszym zwolnieniem podmiotowym na równi z poszczególnymi jednostkami tego samorządu to ustawodawca wskazałby wyraźnie taki zapis w ustawie. Ponadto nie istniałaby wówczas konieczność wprowadzenia zwolnienia przedmiotowego dla takich struktur. Jak bowiem wynika z art. 17 ust 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody związków jednostek samorządu terytorialnego ? w części przeznaczonej dla tych jednostek.
Treść art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy wskazuje natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że wydatki związku międzygminnego związane z realizacją zadań publicznych gmin w istocie są wydatkami przeznaczonymi dla gmin tworzących związek. Nie są natomiast zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które nie są związane z realizacją tych zadań (są przeznaczane na inne cele).
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność w zakresie opieki nad zwierzętami domowymi na rzecz gmin - członków związku. Za świadczone usługi wystawia faktury VAT. Członkowie Związku (9 gmin) dokonali wpłat na konto Związku z przeznaczeniem na budowę schroniska dla zwierząt bezdomnych wyłapanych na obszarze tych gmin. Zarząd Wnioskodawcy doprowadził w zgodzie z prawem do realizacji inwestycji i uruchomienia działalności schroniska. Schronisko nie stanowi wydzielonej jednostki. Opłacanie kosztów działalności schroniska, jak również fakturowanie za wykonane usługi, realizuje Związek. Dochody uzyskiwane przez Związek z tytułu świadczenia usług opieki nad zwierzętami bezdomnymi przeznaczane są w całości na potrzeby gmin - członków Związku poprzez przyjęty system kalkulowania kosztów utrzymania i finansowania działalności Związku. Z powodu dużego zainteresowania innych gmin (niezrzeszonych w związku), które dotąd nie uporały się we własnym zakresie z trudnościami w realizacji omawianego zadania ? w związku z tym, że w wyniku fachowo prowadzonych działań na rzecz adopcji zwierząt schronisko dysponuje nieprzerwanie około 30% wolnych miejsc - część z nich mogłaby służyć zaspokojeniu potrzeb gmin niezrzeszonych.
Odnosząc powyższe do przedstawionego uprzednio stanu prawnego stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu świadczenia usług opieki nad zwierzętami bezdomnymi przeznaczony w całości na potrzeby gmin ? członków Związku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ma również przeszkód, aby Wnioskodawca świadczył opisane usługi dla gmin niezrzeszonych w Związku, bowiem w sytuacji przeznaczenia uzyskanego wówczas dochodu na potrzeby gmin zrzeszonych - nadal realizuje przesłanki uprawniające do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni
od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.