Czy Koordynator XXX prawidłowo ujmuje składki członkowskie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy (...)

Czy Koordynator XXX prawidłowo ujmuje składki członkowskie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2014 r. (data wpływu 14 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 10 marca 2011 r. została sporządzona w formie aktu notarialnego umowa spółki M.P.P. K. (Wnioskodawca). Zgodnie z tą umową spółka została powołana w celu prowadzenia działalności dla realizacji przedsięwzięć na rzecz przedsiębiorców oraz na rzecz współpracy uczestników powiązania kooperacyjnego z instytucjami otoczenia biznesu i organizacjami badawczymi. Wspólnicy postanowili, że spółka nie działa dla zysku lub ewentualne zyski przeznacza na cele związane z przedmiotem jej działalności, w szczególności na rzecz współpracy przedsiębiorców, podmiotów z otoczenia biznesu i organizacji badawczych. Zasady działania Wnioskodawcy precyzuje Statut XXX, który zwraca uwagę na to, że jest to porozumienie przedsiębiorców, jednostek samorządu terytorialnego, jednostek badawczo-rozwojowych oraz organizacji i instytucji wspierających działających na terenie województwa zachodniopomorskiego oraz województw sąsiedzkich. Patronat honorowy nad XXX sprawują: B.W, J.W., W. T., W. K., P. S.


Wnioskodawca jest Koordynatorem XXXi go reprezentuje. Celem XXX jest:


  • podejmowanie działań na rzecz stwarzania dogodnych warunków do rozwoju przedsiębiorstw (uczestników XXX) w branży metalowej i branżach komplementarnych,
  • propagowanie, wspieranie i rozwój innowacji oraz badań w obszarze branży metalowej we współpracy z podmiotami sfery badawczo-rozwojowej.
  • nawiązywanie współpracy z kontrahentami, firmami, innymi XXX oraz ośrodkami działającymi w branży metalowej i około metalowej w kraju i za granicą,
  • współpraca z jednostkami administracji publicznej (rządowej i samorządowej),
  • współpraca w ramach kształcenia kadr na potrzeby branży metalowej,
  • wzrost konkurencyjności i innowacyjności samego XXX,
  • inicjowanie powstawania nowych podmiotów gospodarczych w branży, w tym poprzez swój udział kapitałowy lub udział kapitałowy członków XXX,
  • promocja i popieranie rozwoju innowacyjności w branży metalowej oraz wspomaganie transferu i dyfuzji innowacji do sektora przedsiębiorstw,
  • tworzenie oraz promowanie ośrodka informacji i innowacji w branży metalowej,
  • realizacja wspólnych projektów wspomagających rozwój i zarządzanie w branży metalowej i około metalowej,
  • realizacja wspólnych projektów marketingowych i budowanie pozytywnego wizerunku branży metalowej oraz firm, tworzących XXX,
  • opracowywanie i wdrażanie wspólnych projektów służących rozwojowi kapitału ludzkiego i edukacji,
  • realizacja projektów wspomagających branżę metalową i około metalową,
  • udział w procesach eksportowych i rozwój znaczenia XXX za granicą.


Członkami XXX są: przedsiębiorcy działający w branży metalowej i branżach komplementarnych, na terenie Regionu, jednostki samorządu terytorialnego, ośrodki badawczo-rozwojowe oraz organizacje i instytucje mające osobowość prawną i prowadzące działania zgodne z zakresem merytorycznym oraz strategią XXX. Członkowie XXX przyjmowani są uchwałą Walnego Zgromadzenia XXX podjętą zwykłą większością głosów, na wniosek Członka XXX, po wypełnieniu Deklaracji Współpracy. Finansowanie działalności XXX odbywa się ze składek członkowskich, których wysokość ustalana jest uchwałą Walnego Zgromadzenia, z dotacji, darowizn, grantów badawczych, wpływów z realizowanych projektów, a także z wpływów z działalności Koordynatora XXX, którego zyski będą (przeznaczane na realizację celów XXX. Finansowanie XXX następuje poprzez wpłaty na rachunek bankowy Koordynatora XXX, który działa na rzecz Członków XXX i w celach związanych z funkcjonowaniem XXX.

Składki członkowskie XXX, Koordynator XXX (Wnioskodawca) księguje zgodnie więc z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Koordynator XXX (Wnioskodawca) prawidłowo ujmuje składki członkowskie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją słownikową ?składka członkowska? to ?kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz? - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. Z powyższej definicji wynika, że składka członkowska nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę, a podmiotem pobierającym składkę. Członek XXX wpłacający składkę nie otrzymuje w zamian konkretnych usług skierowanych bezpośrednio do niego lub do któregokolwiek innego Członka XXX. Działalność XXX dotyczy interesów wszystkich zrzeszonych Członków, przy czym poziom indywidualnych korzyści z pewnością nie jest jednakowy i nie przekłada się na wielkość składki członkowskiej.

Z kolei mając na uwadze fakt, że organizacje polityczne, społeczne i zawodowe zostały określone w analizowanym przepisie w sposób ogólny, zasadnym jest odwołanie się do kryterium celu powołania danej organizacji i przedmiotu jej działania. I tak organizacje zawodowe to podmioty zrzeszające przedstawicieli danego zawodu lub grup zawodowych, reprezentujące ich interesy. Odnosząc się zatem do kwestii związanej z zastosowaniem zwolnienia przedmiotowego, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy zauważyć, że jednym ze źródeł finansowania organizacji politycznych, społecznych i zawodowych (do których należy Wnioskodawca), są składki członkowskie płacone przez członków tych organizacji. Składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do niej i jest związana z pozostawaniem członkiem takiej organizacji. Warunkiem zwolnienia jest przeznaczenie przez organizacje otrzymanych składek na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Podsumowując, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, który nie działa w celu osiągnięcia zysku i jest jedynym Koordynatorem XXX działającym zgodnie ze Statutem XXX, z tytułu składek członkowskich w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.), wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Zwolnienie od podatku dochodowego unormowane powołanym przepisem dotyczy więc wyłącznie podatników mających status organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej i obejmuje jeden rodzaj przysporzeń uzyskiwanych przez te podmioty - składki członkowskie wnoszone przez członków tych organizacji. Ponadto, warunkiem skorzystania z omawianego zwolnienia jest przeznaczenie składek na cele inne niż działalność gospodarcza.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć organizacji politycznej, społecznej i zawodowej. Odnosząc się do znaczenia tych terminów w języku powszechnym, należy wskazać, że ?organizacja? to ?grupa podmiotów mających ustaloną strukturę i działających razem, aby osiągnąć wspólne cele?. Przymiotnik ?polityczny? oznacza ?dotyczący zagadnień ustroju państwa, działalności rządu, partii, stosunków między państwami?, związany z polityką, tj. ?działalnością władz państwowych, bądź z działalnością jakiejś grupy społecznej lub partii mającą na celu zdobycie i utrzymanie władzy państwowej lub wywieranie na nią określonych wpływów?. ?Społeczny? to ?odnoszący się do społeczeństwa lub jego części, tworzący się w społeczeństwie, dotyczący postaw lub działań większości członków społeczeństwa, przeznaczony dla społeczeństwa?, natomiast ?zawodowy? - ?związany z jakimś zawodem, przygotowujący do zawodu?.


Kierując się kryterium celu powołania danej organizacji i przedmiotu jej działania, wyróżnia się zatem m.in.:


  • organizacje polityczne, działające w celu osiągnięcia założonych celów poprzez zdobycie władzy lub wywieranie na nią określonych wpływów, np. partie polityczne,
  • organizacje społeczne, zrzeszające podmioty w celu realizacji określonych celów społecznych, działania na rzecz spraw społecznych,
  • organizacje zawodowe, zrzeszające przedstawicieli danego zawodu lub grup zawodowych, reprezentujące ich interesy, np. związki zawodowe, samorządy zawodowe



Odnosząc się do przedmiotu zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 40 omawianej ustawy, należy wskazać, że pojęcie ?składka? funkcjonuje w języku powszechnym w znaczeniu ?kwoty pieniężnej wpłacanej, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel?, ?wkładu jednej osoby we wspólny fundusz?. ?Członkiem? jest natomiast ?osoba lub jednostka prawna należąca do jakiejś grupy, organizacji?. Składka członkowska stanowi zatem wpłatę wynikającą z faktu przystąpienia do danej organizacji, ściśle związaną z pozostawaniem jej członkiem.

A zatem, analizowany przepis zwalnia od podatku dochodowego od osób prawnych kwoty otrzymywane przez organizacje polityczne, społeczne i zawodowe od zrzeszonych w nich podmiotów, wpłacane z tytułu członkostwa w tych organizacjach, o ile nie są przeznaczane na działalność gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 10 marca 2011 r. została sporządzona w formie aktu notarialnego umowa spółki M.P. P. K. (Wnioskodawca). Zgodnie z tą umową spółka została powołana w celu prowadzenia działalności dla realizacji przedsięwzięć na rzecz przedsiębiorców oraz na rzecz współpracy uczestników powiązania kooperacyjnego z instytucjami otoczenia biznesu i organizacjami badawczymi. Wspólnicy postanowili, że spółka nie działa dla zysku lub ewentualne zyski przeznacza na cele związane z przedmiotem jej działalności, w szczególności na rzecz współpracy przedsiębiorców, podmiotów z otoczenia biznesu i organizacji badawczych. Zasady działania Wnioskodawcy precyzuje Statut XXX, który zwraca uwagę na to, że jest to porozumienie przedsiębiorców, jednostek samorządu terytorialnego, jednostek badawczo-rozwojowych oraz organizacji i instytucji wspierających działających na terenie województwa zachodniopomorskiego oraz województw sąsiedzkich. Wnioskodawca jest Koordynatorem XXX i go reprezentuje. Członkami XXX są: przedsiębiorcy działający w branży metalowej i branżach komplementarnych, na terenie Regionu, jednostki samorządu terytorialnego, ośrodki badawczo-rozwojowe oraz organizacje i instytucje mające osobowość prawną i prowadzące działania zgodne z zakresem merytorycznym oraz strategią XXX. Finansowanie działalności XXX odbywa się ze składek członkowskich, których wysokość ustalana jest uchwałą Walnego Zgromadzenia, z dotacji, darowizn, grantów badawczych, wpływów z realizowanych projektów, a także z wpływów z działalności Koordynatora XXX, którego zyski będą (przeznaczane na realizację celów XXX. Finansowanie XXX następuje poprzez wpłaty na rachunek bankowy Koordynatora Klastra, który działa na rzecz Członków XXX i w celach związanych z funkcjonowaniem XXX.

Zasady działania klastrów nie są w polskich przepisach odrębnie uregulowane, a możliwość zawierania tego typu umów, celem zawiązania których jest najczęściej wspólne działanie w celu realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, wynika z obowiązującej w prawie cywilnym swobody zawierania umów. XXX na ogół nie posiada oznaczonej struktury organizacyjnej (organów) ani nie jest wyposażony w majątek własny, ale niewykluczone są również rozwiązania, gdzie klaster może mieć określony byt prawnopodmiotowy i zdolność do czynności prawnych.

Odnosząc powyższe regulacje do okoliczności przedstawionych w wniosku wskazać należy, że Wnioskodawca jako Koordynator XXX został powołany do prowadzenia działalności dla realizacji przedsięwzięć na rzecz przedsiębiorców z branży metalowej oraz branż komplementarnych.

Tutejszy organ nie może zatem potwierdzić prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy, że jest on organizacją zawodową i w związku z tym przysługuje mu zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie organu Wnioskodawca nie zrzesza osób wykonujących ten sam zawód a jedynie ? jako Koordynator XXX ? działa na rzecz współpracy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w branży metalowej, podmiotów z otoczenia biznesu i organizacji badawczych. W wyroku z dnia 5 lutego 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 2972/13 Wojewódzki Sad Administracyjny w Warszawie wskazał, że: Przez organizacje zawodowe rozumie się organizacje, których jedynym kryterium członkostwa jest określony zawód np. Izba Lekarska, Izba Radców Prawnych, Izba Adwokacka. Prawo które daje art. 17 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej do zrzeszania się obywateli w takiej organizacji powoduje, że składki, które łożą jej członkowie dla utrzymania samorządu zawodowego są wolne dla osoby prawnej od podatku dochodowego.

Ponadto uznać należy, że Wnioskodawca nie jest również organizacją społeczną. Koordynuje on jedynie działania przedsiębiorców działających w branży metalowej. Realizowane przez niego zadania są ściśle związane z interesami tej grupy podmiotów gospodarczych, a nie z ogólnie pojętymi celami społecznymi.

W związku z tym przedmiot działania Wnioskodawcy wyklucza uznanie go za organizację społeczną, zawodową albo polityczną.

Analiza powyższych uregulowań prawnych w kontekście przedstawionego opisu stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że skoro zwolnienie przedmiotowe unormowane w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy wyłącznie składek członkowskich wniesionych do podmiotów wymienionych w tym przepisie, tj. organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - składki członkowskie od przedsiębiorców z branży metalowej zrzeszonych w XXX, wpłacane na rachunek bankowy Wnioskodawcy jako Koordynatora XXX, nie są objęte zakresem jego zastosowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika