Czy zwrot podatku VAT od dotacji przedmiotowej stanowi dochód wolny od podatku od osób prawnych, zgodnie (...)

Czy zwrot podatku VAT od dotacji przedmiotowej stanowi dochód wolny od podatku od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 4 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku zakwalifikowania do przychodów podatkowych zwrotu podatku od towarów i usług otrzymanego z właściwego organu podatkowego - jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku zakwalifikowania do przychodów podatkowych zwrotu podatku od towarów i usług otrzymanego z właściwego organu podatkowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. W przychodach Zakładu znajdują się między innymi dotacje przedmiotowe. Podstawę otrzymania dotacji stanowi Uchwała Rady Miasta, z której wynika, że dofinansowaniu podlega koszt jednego wozokilometra. Istotą otrzymanej dotacji jest dofinansowanie działalności bieżącej. Otrzymana dotacja, zgodnie z Zarządzeniem Dyrektora, przeznaczana jest w pierwszej kolejności na pokrycie dodatkowego wynagrodzenia rocznego wraz z pochodnymi, a w następnej kolejności na pokrycie wynagrodzeń, składek na ubezpieczenia społeczne oraz składek na fundusz pracy. Dotacja, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest przychodem wolnym od podatku, natomiast na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją.

Zgodnie z przyjętą wykładnią, przedmiotową dotację Jednostka opodatkowała podatkiem od towarów i usług. W bieżącym roku Spółka zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. W interpretacji ITPP1/443-730/07/MN Dyrektor rozstrzygnął, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Następnie, Spółka złożyła korygujące deklaracje VAT-7 za lata 2004-2007 i uzyskała zwrot nadpłaconego podatku od dotacji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zwrot podatku od towarów i usług od dotacji przedmiotowej, otrzymany zgodnie z interpretacją indywidualną, stanowi dochód wolny od podatku dochodowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami)...


Zdaniem Wnioskodawcy, kwota otrzymanego podatku od towarów i usług od dotacji przedmiotowej za lata 2004 ? 2007 nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.


Istnienie i działalność zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zmianami). Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych, odpłatnie wykonującymi wyodrębnione zadania, a koszty swojej działalności pokrywają przede wszystkim z przychodów własnych. Jednostka ta może ? w myśl art. 24 ust. 4 niniejszej ustawy ? otrzymywać dotacje przedmiotowe z budżetu. Jednocześnie dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz innych podmiotów, o ile tak stanowią odrębne przepisy, kalkulowane według stawek jednostkowych, mogą być udzielane na podstawie art. 174 ust. 1 i 2 ustawy budżetowej.

Jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone jako państwowe lub samorządowe osoby prawne albo jako państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (art. 19 ustawy budżetowej). Zatem ? w myśl art. 1 ust. 2 ? są podmiotami podlegającymi regulacjom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami).

Zakład budżetowy nie został wymieniony przez ustawodawcę w art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wśród podmiotów zwolnionych od podatku, wobec tego podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dotację na dofinansowanie bieżącej działalności.

Jednostka wskazuje, iż dotacja ta jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, a wydatki z niej sfinansowane nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zakład naliczył i wpłacił do właściwego organu podatkowego od otrzymanej kwoty dotacji podatek od towarów i usług. Kwota ta została uznana przez organ za nienależną i obecnie ? po uprzednim złożeniu deklaracji korygujących VAT-7 ? Podatnikowi zwrócono nadpłatę.

Mimo, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, jednak ? co do zasady ? każde przysporzenie majątkowe podatnika można uznać za przychód podatkowy. Źródła przychodów zostały określone w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności:


  1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,
  2. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.


Stosownie natomiast do postanowień art. 12 ust. 3 ww. ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych, wymieniony został natomiast w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6 wyżej powołanej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Zatem, jeżeli Jednostka nie ujęła w koszty uzyskania przychodów (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) zapłaconego uprzednio (zgodnie z deklaracjami VAT-7) podatku od towarów i usług należnego, nie ma obowiązku zwróconego przez właściwy organ podatkowy nadpłaconego podatku od towarów i usług należnego zaliczyć do przychodów podatkowych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego, zadanego pytania i stanowiska w sprawie oceny prawnej należy podkreślić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest ? co do zasady ? prawidłowe, bowiem kwoty zwróconego nadpłaconego podatku od towarów i usług nie stanowią przychodu podatkowego Spółki. Kwoty te nie stanowią dla Jednostki dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy podatkowej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85 ? 035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP1/443-730/07/MN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika