Czy w przypadku odpłatnego zbycia akcji nabytych w wyniku likwidacji SloCo, kosztem uzyskania przychodów (...)

Czy w przypadku odpłatnego zbycia akcji nabytych w wyniku likwidacji SloCo, kosztem uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy będzie ich wartość rynkowa ustalona na dzień ich otrzymania przez Wnioskodawcę?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2014 r. (data wpływu 25 września 2014 r.) ? o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów w związku ze zbyciem aktywów uzyskanych w związku z likwidacją spółki kapitałowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 25 września 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w zakresie sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów w związku ze zbyciem aktywów uzyskanych w związku z likwidacją spółki kapitałowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca rozważa nabycie udziałów słowackiej spółki kapitałowej spoločnosťs ručením obmedzeným (dalej: SloCo), będącej rezydentem podatkowym na Słowacji. Przed upływem 2 lat od momentu zakupu udziałów SloCo przez Wnioskodawcę dojdzie do likwidacji spółki SloCo.

W związku z likwidacją spółki SloCo Wnioskodawca otrzyma akcje polskiej spółki akcyjnej, które w przyszłości mogą być zbyte przez Wnioskodawcę.


W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego postawiono następujące pytania.


Czy w przypadku odpłatnego zbycia akcji nabytych w wyniku likwidacji SloCo, kosztem uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy będzie ich wartość rynkowa ustalona na dzień ich otrzymania przez Wnioskodawcę?


W ocenie Wnioskodawcy w przypadku zbycia akcji nabytych w wyniku likwidacji SIoCo, kosztem uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy będzie ich wartość rynkowa ustalona na dzień ich otrzymania przez Wnioskodawcę.

W przypadku zbycia akcji otrzymanych w wyniku likwidacji SIoCo, Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu z tytułu ich odpłatnego zbycia.

Sprzedaż rzeczy lub praw majątkowych, w tym składników majątku otrzymanych w drodze likwidacji spółki będzie skutkowała powstaniem u podatnika przychodu w wartości odpowiadającej, co do zasady, cenie określonej w umowie sprzedaży, co wynika z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.) ? dalej: Ustawa.

Tak powstały przychód, zgodnie z konstrukcją podatku dochodowego, powinien zostać pomniejszony o koszt jego uzyskania.

Należy zauważyć, że przepisy Ustawy nie regulują w sposób szczególny, jak ustalić koszty uzyskania przychodów ze zbycia majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółki.

W ocenie Wnioskodawcy w takiej sytuacji należy się odwołać do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 8 Ustawy. Stosownie do tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e powołanego artykułu.

Wobec powyższego stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 8 Ustawy za koszty uzyskania przychodów nie uznaje się wydatków poniesionych na nabycie akcji, z zastrzeżeniem jednak, iż wydatki takie są kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych akcji. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów związanych z nabyciem akcji w momencie ich zbycia.

Z punktu widzenia ustalenia wysokości kosztu uzyskania przychodów istotne jest, co należy uznać za ?wydatek na nabycie? przedmiotowych akcji. W ocenie Wnioskodawcy, za wydatek na nabycie akcji powinna być uznana ich wartość rynkowa z dnia otrzymania akcji (wydania majątku likwidacyjnego). Należy zwrócić uwagę, że otrzymanie majątku likwidacyjnego jest niewątpliwie przysporzeniem majątkowym, które powoduje konieczność rozpoznania przychodu, który należy ustalić w wysokości wartości rynkowej otrzymanego majątku. Podatnik nie ponosi co prawda wydatku w postaci zapłaty środków pieniężnych za nabywane akcje, jednak nie oznacza to braku możliwości rozpoznania kosztu przy odpłatnym zbyciu akcji nabytych w związku z likwidacją.

Uwzględniając specyfikę zdarzenia jakim jest nabycie akcji w związku z likwidacją spółki (nabycie majątku likwidacyjnego) należy uznać, że kosztem uzyskania przychodów w związku ze zbyciem akcji jest uszczuplenie majątku podatnika, którego równowartość stanowi wcześniej rozpoznany przychód w wysokości odpowiadającej rynkowej wartości akcji otrzymanych w związku likwidacją spółki. Choć nie wynika to wprost z przepisów Ustawy, to tylko taka wykładnia art. 16 ust. 1 pkt 8 Ustawy, która spowoduje objęcie dyspozycją tego przepisu również zbycie składników majątku nabytego w ramach likwidacji spółki zależnej, zapewnia właściwy sposób określenia dochodu.

Przedstawione powyżej podejście uzasadnione jest również ze względu na to, że wartość majątku obejmującego akcje, który zostanie wydany Wnioskodawcy na skutek likwidacji SloCo, będzie podstawą do ustalenia przychodu z tytułu otrzymania przez Wnioskodawcę majątku likwidacyjnego. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku sprzedaży akcji, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać winien wzrost wartości majątku pomiędzy nabyciem a zbyciem akcji. Odmienna interpretacja przepisów Ustawy prowadziłaby do ustalenia dochodu w wysokości odmiennej od faktycznego przysporzenia.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach przepisów prawa podatkowego, tytułem przykładu w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 sierpnia 2010 r., nr ILPB3/423-416/10-3/EK oraz interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 sierpnia 2012 r., nr IBPBI/2/423-479/12/JD.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku dokonania przez niego odpłatnego zbycia akcji nabytych w wyniku likwidacji SloCo, kosztem uzyskania przychodów będzie wartość rynkowa przedmiotowych akcji z dnia ich otrzymania przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji. Zatem dochodem ze sprzedaży akcji będzie różnica pomiędzy ceną uzyskaną ze sprzedaży tych akcji (która co do zasady winna być ustalona w wartości rynkowej) a wartością rynkową tych akcji z dnia ich nabycia ? tj. z dnia ich otrzymania w wyniku likwidacji SloCo.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika