Czy w związku z likwidacją spółki SloCo dochodem (przychodem) Wnioskodawcy będzie nadwyżka wartości (...)

Czy w związku z likwidacją spółki SloCo dochodem (przychodem) Wnioskodawcy będzie nadwyżka wartości rynkowej majątku SloCo otrzymanego przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją (akcje Spółki Akcyjnej) ponad wydatkami Wnioskodawcy poniesionymi na nabycie udziałów SloCo, które będą ustalone w wysokości odpowiadającej wartości nominalnej udziałów wydanych przez Wnioskodawcę w zamian za udziały SloCo (w ramach transakcji wymiany udziałów)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2014 r. (data wpływu 25 września 2014 r.) o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu rozpoznania przychodu w związku z likwidacją spółki kapitałowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 25 września 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej sposobu rozpoznania przychodu w związku z likwidacją spółki kapitałowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozważane działania obejmują podwyższenie kapitału Wnioskodawcy, które zostaną pokryte udziałami słowackiej spółki kapitałowej spoločnosťs ručením obmedzeným (dalej: SloCo), będącej rezydentem podatkowym na Słowacji. Udziały SloCo wniesione w formie wkładu na pokrycie podwyższonego kapitału Wnioskodawcy będą dawały Wnioskodawcy większość praw głosów w SloCo (transakcja wymiany udziałów w rozumieniu art. 12 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wartość podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy odpowiadać będzie wartości rynkowej udziałów SloCo. W okresie krótszym niż 2 lata dojdzie do likwidacji SloCo, w ramach której Wnioskodawca nabędzie majątek SloCo, na który składać się będą przede wszystkim akcje polskiej spółki akcyjnej (dalej: Spółka Akcyjna).


W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego postawiono następujące pytania.


Czy w związku z likwidacją spółki SloCo dochodem (przychodem) Wnioskodawcy będzie nadwyżka wartości rynkowej majątku SloCo otrzymanego przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją (akcje Spółki Akcyjnej) ponad wydatkami Wnioskodawcy poniesionymi na nabycie udziałów SloCo, które będą ustalone w wysokości odpowiadającej wartości nominalnej udziałów wydanych przez Wnioskodawcę w zamian za udziały SloCo (w ramach transakcji wymiany udziałów)?


W ocenie Wnioskodawcy w przypadku nabycia udziałów SloCo w wyniku transakcji wymiany udziałów, na moment likwidacji spółki SloCo dochodem (przychodem) Wnioskodawcy będzie nadwyżka wartości rynkowej majątku SloCo otrzymanego przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją ponad wydatkami poniesionymi przez Wnioskodawcę na nabycie udziałów SloCo ustalonymi w wysokości odpowiadającej wartości nominalnej udziałów wydanych przez Wnioskodawcę w zamian za udziały SloCo (w ramach transakcji wymiany udziałów).

W świetle postanowień Umowy z dnia 18 sierpnia 1994 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republika Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, (Dz.U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131), dochody otrzymane w związku z likwidacją spółki słowackiej (SloCo) będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.) ? dalej: Ustawa, dochodem (przychodem) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej. Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 4-4b Ustawy, dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlega zwolnieniu z opodatkowania po spełnieniu określonych warunków. Jednym z tym warunków jest m.in. konieczność posiadania udziałów w spółce zależnej przez okres minimum 2 lat. W związku z tym, że planowana likwidacja spółki SloCo ma nastąpić przed upływem dwóch lat od momentu nabycia przez Wnioskodawcę udziałów SloCo, w analizowanej sytuacji nie zostanie spełniony warunek zastosowania wskazanego zwolnienia z opodatkowania. W związku z tym, Wnioskodawca na moment likwidacji SloCo uzyska przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegający opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 Ustawy, do przychodów nie zalicza się wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej ? w części stanowiącej koszt nabycia bądź objęcia udziałów likwidowanej osoby prawnej. Wobec tego przychód z tytułu likwidacji SloCo winien być rozpoznany przez Wnioskodawcę w wartości nadwyżki otrzymanego majątku ponad koszt nabycia udziałów SloCo. Co prawda przepisy podatkowe nie regulują tej kwestii w sposób bezpośredni, jednak w ocenie Wnioskodawcy wartość otrzymanego majątku likwidowanej spółki winna być ustalona w wysokości odpowiadającej jego wartości rynkowej.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 Ustawy, do przychodu nie zalicza się kosztów nabycia lub objęcia udziałów spółki likwidowanej.

W związku z tym, że udziały SloCo zostaną nabyte w ramach transakcji wymiany udziałów koszt ich objęcia powinien być ustalony zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8e Ustawy. Co prawda przepis ten odnosi się bezpośrednio do sytuacji odpłatnego zbycia udziałów nabytych w ramach transakcji wymiany udziałów, jednak w ocenie Wnioskodawcy powinien mieć zastosowanie również w przypadku likwidacji spółki, której udziały zostały nabyte w ramach transakcji wymiany udziałów.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 8e Ustawy, za koszt uzyskania przychodów nie uważa się wydatków poniesionych przez spółkę nabywającą przy wymianie udziałów; wydatki te ? w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów (akcji) wydanych wspólnikom spółki, której udziały są nabywane, powiększonych o zapłatę w gotówce, o której mowa w art. 12 ust. 4d ? są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji).

Skoro Ustawa, nie przewiduje żadnych szczególnych regulacji w zakresie ustalania kosztów uzyskania przychodów w przypadku likwidacji spółki, to Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nieuzasadnionym byłoby zastosowanie odmiennych skutków podatkowych w stosunku do przychodu z odpłatnego zbycia udziałów w spółce kapitałowej i likwidacji takiej spółki.

Powyższe stanowisko jest aprobowane przez organy podatkowe również w wydawanych przez Ministra Finansów interpretacjach przepisów prawa podatkowego, np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 maja 2014 r., nr ILPB4/423-108/14-2/MC, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 lutego 2014 r., nr ILPB4/423-459/13-2/MC oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 lutego 2014 r., nr ILPB4/423-436/13-3/ŁM.

Warto przytoczyć fragment oceny prawnej dokonanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2009 r., nr IPPB3/423-288/09-3/JG, w której stwierdzono: ?Koszt uzyskania przychodu otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej należy (...) z braku szczególnej regulacji, ustalać na takich samych zasadach jak koszt uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia udziałów. Stanowisko (...) powinno, więc znaleźć zastosowanie również dla ustalenia wartości kosztu nabycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją osoby prawnej. Powyższe uzasadnione jest m.in. faktem, że przychód uzyskany w wyniku likwidacji osoby prawnej, skutkującej wygaśnięciem praw majątkowych w postaci udziałów w kapitale likwidowanej osoby prawnej, powinien być traktowany analogicznie jak przychód uzyskany w wyniku zbycia udziałów w kapitale osoby prawnej?.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku nabycia udziałów SloCo w wyniku transakcji wymiany udziałów, na moment likwidacji spółki SloCo dochodem (przychodem) Wnioskodawcy będzie nadwyżka wartości rynkowej majątku SloCo otrzymanego w związku z likwidacją (akcje Spółki zależnej) ponad wydatkami Wnioskodawcy poniesionymi na nabycie udziałów SloCo. Wydatki te zdaniem Wnioskodawcy należy ustalić w wysokości odpowiadającej wartości nominalnej udziałów wyemitowanych przez Wnioskodawcę wydanych w wymianie udziałów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika