Czy przychody z tytułu świadczenia usług analizy wiatrów na terenie przyszłej lokalizacji elektrowni (...)

Czy przychody z tytułu świadczenia usług analizy wiatrów na terenie przyszłej lokalizacji elektrowni wiatrakowych, uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez firmy niemieckie nie mające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zarządu ani siedziby, objęte są zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2008 r. (data wpływu 20 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego ? uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.) ? dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług analizy wiatrów przez spółkę niemiecką ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego ? uzupełniony pismem z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.) ? w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług analizy wiatrów przez spółkę niemiecką.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność polegającą między innymi na opracowywaniu projektów elektrowni wiatrowych, które usytuowane będą w przyszłości na terytorium Polski. W celu potwierdzenia właściwej lokalizacji farmy wiatrakowej niezbędne jest wykonanie badań w zakresie rozkładu prawdopodobieństwa siły i kierunków wiatrów, częstotliwości wiatrów i niesionej przez nie energii na terenie projektowanej elektrowni wiatrakowej. Według Spółki, usługi w zakresie powyższych badań należy zakwalifikować do symbolu PKWiU 73.10.1 ?Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych?. Wykonawcami usług są firmy niemieckie, nie posiadające siedziby ani zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy przychody z tytułu świadczenia usług analizy wiatrów na terenie przyszłej lokalizacji elektrowni wiatrakowych, uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez firmy niemieckie nie mające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zarządu ani siedziby, objęte są zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia usług analizy wiatrów na terenie przyszłej lokalizacji elektrowni wiatrakowych, uzyskane na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez firmy niemieckie nie mające na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zarządu ani siedziby, nie są objęte zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Usługi w zakresie badania rozkładu prawdopodobieństwa siły i kierunków wiatrów, częstotliwości wiatrów i niesionej przez nie energii Spółka kwalifikuje do symbolu PKWiU 73.10.1 ?Usługi badawczo ? rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych?. W związku z tym, że tego typu usługi nie zostały wymienione w art. 21 ww. ustawy przychody te nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1-2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 przychodów:


  • z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  • z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
  • ustala się w wysokości 20% przychodów.


W powołanym przepisie został określony konkretny katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu tzw. podatkiem u źródła. W przypadku, gdy podatnik uzyskujący tego rodzaju przychody ma siedzibę w państwie, z którym Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, należy uwzględnić przepisy tej umowy (art. 21 ust. 2 cyt. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Ponadto stosownie do brzmienia art. 7 ust. 2 ww. Umowy jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład, to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miał zastosowanie, w stosunku do tych firm niemieckich, które nie będą świadczyły przedmiotowych usług poprzez zakład znajdujący się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W odniesieniu do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 2a zauważyć należy, że katalog usług w nim wskazanych ustawy jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie ?oraz świadczeń o podobnym charakterze?, jednak w ramach tego katalogu za świadczenia o podobnym charakterze należy uznać świadczenia równorzędne pod względem prawnym do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron. Innymi słowy, lista ta obejmuje również takie świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej określane.

Niemniej jednak sama nazwa umowy o świadczenie usługi nie może być wyłącznym czynnikiem determinującym daną usługę jako należącą do katalogu świadczeń podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Decydujące znaczenie dla stwierdzenia, że dane usługi mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma treść postanowień umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym, a przede wszystkim, charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń.

W ocenie tut. organu z treści wyżej przytoczonych przepisów art. 21 ust. 1 pkt 1-2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że przychody nierezydentów dotyczące wykonywania analizy wiatrów na terenie przyszłej lokalizacji elektrowni wiatrakowych ? nie zostały w nim literalnie wymienione jako podlegające opodatkowaniu ?u źródła?, jak również nie sposób uznać je za przychody ze świadczeń o charakterze podobnym do świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń.

A zatem, skoro obowiązek pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, to w przedstawionym stanie faktycznym nie obejmuje on swoją dyspozycją Wnioskodawcy, gdyż wypłacone przez niego należności z tytułu przeprowadzania analizy wiatrów na terenie przyszłej lokalizacji elektrowni wiatrakowych nie zostały wymienione jako podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w wyżej powołanym art. 21 ust. 1 ustawy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, iż usługi analizy wiatrów na terenie przyszłej lokalizacji elektrowni wiatrakowych świadczone na rzecz Spółki przez kontrahenta posiadającego miejsce siedziby lub zarządu na terytorium Niemiec, który nie prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności za pośrednictwem zakładu, nie mieszczą się w katalogu art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.

Niemniej jednak należy zauważyć, iż inna byłaby ocena skutków podatkowych związanych ze świadczeniem usług analizy wiatrów, w przypadku, kiedy usługa ta służyłaby jako instrument do odpłatnego korzystania z posiadanych przez podmiot zagraniczny informacji w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).

Pod pojęciem ?know-how? należy rozumieć określoną wiedzę o poufnym charakterze, w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej. Prawa do korzystania z tej wiedzy mogą być przedmiotem obrotu, między innymi sprzedaży praw, udzielenia licencji. Pojecie to określa m.in. wiedzę techniczną i specjalne właściwości odkryte przez dany podmiot w rezultacie prowadzonych przez siebie badań, a nieznane konkurencji. ?Know-how? można zdefiniować jako pakiet informacji praktycznych, wynikających z doświadczenia i badań, które są: niejawne, czyli nie są powszechnie znane lub łatwo dostępne, istotne, czyli ważne i użyteczne z punktu widzenia wytwarzania czy sprzedaży produktów objętych umową oraz zidentyfikowane, czyli opisane w wystarczająco zrozumiały sposób, aby można było sprawdzić, czy spełniają kryteria niejawności i istotności.

Innymi słowy jeżeli Spółka w ramach wykonywanych przez daną firmę niemiecką usług nie nabywa jedynie wyników badań dotyczących wiatrów występujących na terenie przyszłej lokalizacji elektrowni wiatrowych, ale kompleksową analizę skutków lokalizacji danej inwestycji, wraz z analizą jej działalności i ryzyka opartą na zdobytym, przez dany podmiot, doświadczeniu w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej, wówczas należności wypłacane z tytułu takiej usługi mieściłyby się w katalogu określonym w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika