Czy wydatki poniesione na pozyskanie współfinansowania projektu ?Autostrada Morska?, w tym także (...)

Czy wydatki poniesione na pozyskanie współfinansowania projektu ?Autostrada Morska?, w tym także wydatki poniesione na tłumaczenie dokumentów rejestracyjnych i finansowych Spółki, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, i czy będzie można pomniejszyć VAT należny o VAT naliczony wynikający z tych faktur?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2008 r. (data wpływu 22 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z pozyskaniem dofinansowania z Unii Europejskiej ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 września 2008 r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pisemnie w dniu 21 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z pozyskaniem dofinansowania z Unii Europejskiej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka, w odpowiedzi na zaproszenie Komisji Europejskiej do składania wniosków o współfinansowanie projektów w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej T., wspólnie z Portem R. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu ?Autostrada Morska?. Projekt ten jest elementem projektów autostrad morskich w regionie Morza Północnego w ramach programu T.

Do wniosku należało dołączyć dokumenty rejestracyjne i finansowe Spółki w języku angielskim. W związku z tym Wnioskodawca poniósł koszty związane z tłumaczeniem dokumentów na język angielski przez tłumacza przysięgłego.


Projekt ?Autostrada Morska? zakłada stworzenie nowego połączenia morskiego pomiędzy Holandią a Polską. Celem projektu jest:


  • utworzenie linii w ramach Short Sea Shipping pomiędzy R. a G., będącej alternatywą dla transportu drogowego (rozwój transportu intermodalnego door-to-door),
  • zwiększenie liczby połączeń handlowych pomiędzy R. a rejonem basenu Morza Bałtyckiego,
  • redukcja kongestii (zatłoczenia) na drogach Polski, Niemiec oraz krajów Benelux,
  • redukcja CO2, itp.,
  • modernizacja infrastruktury portowej,
  • modernizacja infrastruktury elektronicznej (Port Infolink).


Utworzone zostało konsorcjum, którego partnerzy będą ubiegać się o środki unijne w dwóch etapach. W pierwszym ? wezwanie Komisji Europejskiej z kwietnia 2008 ? Spółka złożyła wniosek aplikujący o środki na współfinansowanie badań dotyczący europejskiego rynku transportowego. Drugie wezwanie dotyczyć będzie współfinansowania inwestycji infrastrukturalnych.

Utworzone konsorcjum składa się z wielu podmiotów, m.in. Port R. (główny koordynator projektu), Wnioskodawca (koordynator ze strony polskiej), B. (prywatny operator odpowiedzialny za zorganizowanie linii żeglugowej), Politechnika (badania), T. (badania oraz konsulting) i pozostali. Ponadto Spółka pozyskała krajowych partnerów wspierających projekt po stronie polskiej. W ramach prac nad projektem Wnioskodawca będzie ponosił koszty tzw. pracownicze: koszty delegacji, koszty wynagrodzeń pracowników biorących czynny udział w I etapie (badaniach rynku).

W wyniku pierwszego etapu realizacji projektu przewiduje się powstanie nowej linii żeglugowej, nie przewiduje się powstania nowych środków trwałych. Nowa linia żeglugowa przyczyni się do zwiększenia przychodów Spółki poprzez zwiększenie przychodów z opłat portowych, od większej liczby zawinięć i przeładunków.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie

Czy wydatki poniesione na pozyskanie współfinansowania projektu ?Autostrada Morska?, w tym także wydatki poniesione na tłumaczenie dokumentów rejestracyjnych i finansowych Spółki, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, i czy będzie można pomniejszyć VAT należny o VAT naliczony wynikający z tych faktur...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Zagadnienie dotyczące podatku od towarów i usług będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy ? w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych ? zgodnie z zapisami art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za podatkowe koszty uzyskania przychodów uznaje się wszelkie wydatki, które związane są z przychodami osiąganymi przez podmiot. Wydatki poniesione w celu zrealizowania projektu mają na celu rozwój portu i zwiększenie osiąganych przez Spółkę przychodów. Efektem końcowym I etapu projektu ?Autostrada Morska? będzie nowa linia żeglugowa. Jej powstanie przyczyni się do wzrostu liczby zawinięć do portu oraz do wzrostu masy przeładunkowej w porcie, a dla Wnioskodawcy oznacza to bezpośredni wzrost przychodów z tytułu opłat portowych. Ponieważ ponoszone wydatki nie zostaną zwrócone Spółce w jakikolwiek sposób, nie są wymienione w art. 16 ustawy podatkowej (w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych) oraz mają wpływ na wzrost przychodów Spółki, można uznać je za podatkowe koszty uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP2/443-823/08/AD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika