Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej, w której będzie on komandytariuszem, zorganizowanej (...)

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej, w której będzie on komandytariuszem, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wywoła u niego skutki podatkowe z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2014 r. (data wpływu 18 listopada 2014 r.), uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu - jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż przedstawione przez Wnioskodawcę.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 15 grudnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług techniczno-prawnych związanych z energetyką wiatrową. Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki komandytowej tytułem wkładu zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa.

Komplementariuszem spółki komandytowej będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.


Komandytariuszami w tej spółce będą 2 spółki z o.o. tj.:


  1. Wnioskodawca
  2. X spółka kapitałowa prawa duńskiego.


Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności posiada wyodrębnioną działalność związaną z sprzedażą energii poprzez farmę wiatrową, dla której sporządził projekt, uzyskał odpowiednie zezwolenia i decyzje oraz posiada już pozwolenie na budowę i którą to farmę zamierza wybudować. Wyodrębnienie zostało zrealizowane poprzez utworzenie nowego działu spółki zajmującego się produkcją i sprzedażą energii. Celem wyodrębnienia działalności dotyczącej sprzedaży energii w strukturze Wnioskodawcy jest usprawnienie zarządzania tym segmentem działalności oraz rozwój tego segmentu tj. sprzedaży energii.

W związku z powyższym, w schemacie organizacyjnym Wnioskodawcy została wyodrębniona część przedsiębiorstwa zajmująca się sprzedażą energii tj. dział sprzedaży i produkcji energii Farma ( zwany dalej wyodrębnioną częścią lub działem).


W ramach działalności tej wyodrębnionej części przedsiębiorstwa przeniesiona została realizacja zadań związanych z działalnością farmy wiatrowej wraz z całą niezbędną infrastrukturą i obsługą tej części działalności Wnioskodawcy. W skład wyodrębnionej części przedsiębiorstwa wchodzą - stanowiąc o samodzielności i wyodrębnieniu funkcjonalnym w ramach Wnioskodawcy, m.in. składniki niezbędne do realizacji działalności farmy wiatrowej, w tym:


  1. środki pieniężne na odrębnym rachunku bankowym,
  2. umowy dzierżawy nieruchomości dotyczące farmy wiatrowej,
  3. decyzje i pozwolenia dotyczące farmy,
  4. aktywa trwałe,
  5. zobowiązania,
  6. odrębne konta księgowe,
  7. odrębna kasa,
  8. formalne procedury wewnętrzne regulujące sposób funkcjonowania działu, itp.


Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, uwzględniająca dział przedsiębiorstwa zajmujący się produkcją i sprzedażą energii jest zawarta w Regulaminie i innych wewnętrznych aktach Wnioskodawcy (w tym w stosownych uchwałach).

Do wyodrębnionej części przedsiębiorstwa został przypisany pracownik Wnioskodawcy, posiadający odpowiednie kompetencje do realizacji zadań, które będą przedmiotem działalności tj. produkcji i sprzedaży energii. Pracownik ten zapewnia m. in. samodzielne funkcjonowanie jako wyodrębnionej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Specyfika działalności farmy wiatrowej nie wymaga zatrudnienia większej ilości pracowników dla efektywnego zapewnienia bieżącej działalności takiej farmy.

Na potrzeby wyodrębnionej części istnieje możliwość opracowania odrębnych od pozostałej części przedsiębiorstwa budżetów oraz planów finansowych. W systemie księgowo-finansowym Spółki istnieje możliwość wygenerowania danych finansowych w postaci odrębnych raportów dla wyodrębnionej części (działu) oraz możliwość określenia pozycji finansowej (przychodów i kosztów, należności, zobowiązań, aktywów trwałych ).

Wyodrębnienie części przedsiębiorstwa w schemacie organizacyjnym zostało tak przeprowadzone, aby zarówno działalność wyodrębnionej części, jak i działalność pozostała były w stanie samodzielnie funkcjonować w ramach niezależnych przedsiębiorstw i realizować samodzielnie zadania i cele gospodarcze.

Wnioskodawca jako komandytariusz w spółce komandytowej - planuje wnieść wyodrębnioną część swojego przedsiębiorstwa dotyczącą sprzedaży i produkcji energii w farmie w formie wkładu do spółki komandytowej na jego podniesienie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:


Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej, w której będzie on komandytariuszem, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wywoła u niego skutki podatkowe z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, czynność w postaci wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki z o.o. do innej spółki handlowej - spółki komandytowej, nie rodzi skutków podatkowych w postaci podatku dochodowego od osób prawnych dla Wnioskodawcy W opinii Wnioskodawcy opisane wyodrębnienie działalności farmy wiatrowej w strukturze Wnioskodawcy spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa wskazaną w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie spółki, wniesienie przez nią zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych. Do przychodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych zalicza się bowiem, między innymi nominalną wartość udziałów (akcji) w spółkach kapitałowych objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Wynika z tego, że nie stanowi przychodu takich podatników nominalna wartość objętych w zamian za wkład niepieniężny w spółkach osobowych i cywilnych. W konsekwencji, w związku z objęciem udziałów w spółce komandytowej nie powstanie w spółce z o.o. przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma w tym przypadku zastosowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż przedstawione przez Wnioskodawcę.


Zasady tworzenia, organizacji i funkcjonowania spółek handlowych reguluje ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030 z późn. zm.).

W myśl art. 4 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych spółkami kapitałowymi są: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna. Natomiast do spółek osobowych zalicza się: spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną (art. 4 § 1 pkt 1 tej ustawy). W przeciwieństwie do spółek kapitałowych, którym art. 12 Kodeksu spółek handlowych przyznaje osobowość prawną, spółki osobowe nie są osobami prawnymi.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jako komandytariusz w spółce komandytowej - planuje wnieść wyodrębnioną część swojego przedsiębiorstwa dotyczącą sprzedaży i produkcji energii w farmie wiatrowej w formie wkładu do spółki komandytowej na jego podniesienie.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn zm.) do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki. Przepis ten znajdzie zastosowanie do zdarzenia przyszłego opisanego przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku bez względu na fakt, że wkładem niepieniężnym jaki Wnioskodawca planuje wnieść do spółki komandytowej będzie wyodrębniona część jego przedsiębiorstwa.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione powyżej uregulowania prawne, wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego ? niezależnie od okoliczności, czy wkład ten stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa ? do spółki komandytowej, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako komandytariusza. Planowane działanie będzie stanowić dla Wnioskodawcy czynność neutralną podatkowo na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku wniesienia do spółki (lub spółdzielni) wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część przychodem podatkowym jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy ? jak słusznie twierdzi Wnioskodawca - nie znajdzie zastosowania do opisanego zdarzenia przyszłego z uwagi na fakt, że przepis ten zawiera regulacje dotyczące wniesienia wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część do spółki. W tym zakresie, w świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ilekroć w ustawie jest mowa o ?spółce? oznacza to spółkę będącą podatnikiem. Podatnikiem w rozumieniu ww. ustawy są: osoby prawne, spółki kapitałowe w organizacji oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej (z zastrzeżeniem, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają również zastosowanie do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania).

Spółka komandytowa nie jest więc podatnikiem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka komandytowa nie jest też ?spółką? w rozumieniu przepisów tej ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika