Czy Spółka, korzystając nieodpłatnie z samolotu innego uczestnika Programu, nie będącego przedmiotem (...)

Czy Spółka, korzystając nieodpłatnie z samolotu innego uczestnika Programu, nie będącego przedmiotem współwłasności Spółki, osiąga przychód z nieodpłatnego świadczenia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego korzystania z samolotu ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2008 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego korzystania z samolotu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zawarła z firmą ?S.? umowy, których przedmiotem jest nabycie przez Wnioskodawcę udziału we współwłasności samolotu oraz określenie zasad zarządzania tym samolotem przez ?S.?, jak również określenie zasad korzystania z nabytego przez Spółkę i innych współwłaścicieli samolotu w ramach programu, do którego przystąpił Wnioskodawca. Program polega na tym, że Spółka nabyła udział we współwłasności samolotu, a następnie wraz z innymi współwłaścicielami, którzy nabyli udział w tym samym samolocie, powierzyła Operatorowi (firmie ?S.?) sprawowanie zarządu tymże samolotem, polegającego na tym, iż Operator koordynuje korzystanie przez współwłaścicieli i innych uczestników Programu z samolotów dostępnych w ramach Programu. Ideą Programu jest bowiem nabycie, na analogicznych zasadach jak Spółka, udziałów we współwłasności samolotów przez wiele podmiotów, a następnie dzięki monitoringowi i zarządzaniu tą flotą przez Operatora, optymalizowanie wykorzystania istniejących samolotów przez wszystkich uczestników Programu, w ramach przyjętej dla każdego liczby godzin do wykorzystania. W rezultacie, warunki Programu określają dla Spółki możliwości korzystania z samolotu przez określoną ilość godzin w roku, ale będzie mogła także korzystać z samolotów stanowiących przedmiot współwłasności innych uczestników Programu.

Jednocześnie, Spółka i inni uczestnicy Programu zobowiązali się do nieodpłatnego wzajemnego udostępniania samolotów w ramach Programu. Każdy uczestnik Programu godzi się z faktem, iż korzystanie z samolotów Programu odbywa się na zasadzie równouprawnienia wszystkich uczestników Programu w dostępie do samolotów Programu. Każdy uczestnik jest świadomy, że Program, do którego przystępuje, polega na tym, że korzysta się zarówno z samolotu, którego jest się właścicielem, jak i z samolotów będących współwłasnością innych uczestników Programu. Takie uregulowanie zasad korzystania z samolotów pozwala na optymalizację wykorzystania zakupionych maszyn. Na jeden udział we współwłasności samolotu przypada 75 godzin czasu wykonywania lotu w roku obliczeniowym. Czas wykonywania lotu to czas rzeczywistej pracy silnika, określony według licznika motogodzin. Spółka wraz z innymi uczestnikami Programu zgodnie ustaliła, iż po okresie 4 lat samolot zostanie sprzedany. Sprzedaż tego samolotu Wnioskodawca wraz z pozostałymi współwłaścicielami zleciła Operatorowi. Spółka ponosi także obowiązkowe opłaty związane z przystąpieniem do Programu. Zgodnie z umową o zarządzanie Wnioskodawca ponosi opłaty miesięczne, godzinowe, za wcześniejszą rezerwację i opłaty regulaminowe na rzecz Operatora.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych):


  1. Czy Spółka, korzystając nieodpłatnie z samolotu innego uczestnika Programu, nie będącego przedmiotem współwłasności Spółki, osiąga przychód z nieodpłatnego świadczenia...
  2. Czy Spółka, godząc się na wykorzystywanie będącego jej współwłasnością samolotu przez innego uczestnika Programu (współwłaściciela, jak i podmiotu nie będącego współwłaścicielem) może dokonywać odpisów amortyzacyjnych...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na pytanie oznaczone nr 1. Zagadnienia dotyczące podatku od towarów i usług, jak i podatku dochodowego od osób prawnych zawarte w pytaniu oznaczonym nr 2 będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.


Zdaniem Wnioskodawcy ? w części dotyczącej pytania nr 1 ? zgodnie z ideą Programu, w celu zapewnienia optymalizacji wykorzystania samolotów zakupionych przez uczestników Programu, każdy uczestnik godzi się z tym, iż inny uczestnik, także będący współwłaścicielem innego samolotu objętego Programem, ma prawo do nieodpłatnego korzystania z części samolotu lub z samolotu nie będącego jego współwłasnością. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Spółka nie osiąga jednak przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, gdyż zapłaciła za udział we współwłasności samolotu i dodatkowo, zgodnie z zapisami umowy o korzystanie z rzeczy wspólnej, ponosi określone opłaty związane z utrzymaniem samolotu oraz opłaty na podstawie umowy o zarządzanie, takie jak opłata miesięczna, godzinowa i za wcześniejszą rezerwację.

Opłata miesięczna jest to opłata uiszczana Operatorowi co miesiąc, w wysokości odpowiadającej wielkości udziału danego uczestnika Programu i jest uiszczana niezależnie od tego, czy w danym miesiącu Spółka korzystała z samolotu. Wnioskodawca uważa, iż nie uzyskuje w przedstawionych okolicznościach przychodu z nieodpłatnego świadczenia, gdyż nie znajduje w tym przypadku zastosowania wskazany powyżej przepis. Spółka wprawdzie korzysta z samolotu nie będącego jej własnością, ale na takich samych zasadach wyraża zgodę na korzystanie z jej samolotu przez innych uczestników Programu. Ponadto Spółka płaci za możliwość optymalizacji wykorzystania samolotów zakupionych przez uczestników w ramach Programu i te opłaty miesięczne uiszczane są niezależnie od tego, czy Wnioskodawca korzysta z samolotu, czy nie. Tym samym brak jest jakiejkolwiek korzyści, którą można by uznać za przysporzenie odpowiadające pojęciu nieodpłatnego świadczenia na rzecz Spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika