Czy Spółka, godząc się na wykorzystywanie będącego jej współwłasnością samolotu przez innego (...)

Czy Spółka, godząc się na wykorzystywanie będącego jej współwłasnością samolotu przez innego uczestnika Programu (współwłaściciela, jak i podmiotu nie będącego współwłaścicielem) może dokonywać odpisów amortyzacyjnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego stanowiącego współwłasność Spółki ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2008 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego stanowiącego współwłasność Spółki.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zawarła z firmą ?S.? umowy, których przedmiotem jest nabycie przez Wnioskodawcę udziału we współwłasności samolotu oraz określenie zasad zarządzania tym samolotem przez ?S.?, jak również określenie zasad korzystania z nabytego przez Spółkę i innych współwłaścicieli samolotu w ramach programu, do którego przystąpił Wnioskodawca. Program polega na tym, że Spółka nabyła udział we współwłasności samolotu, a następnie wraz z innymi współwłaścicielami, którzy nabyli udział w tym samym samolocie, powierzyła Operatorowi (firmie ?S.?) sprawowanie zarządu tymże samolotem, polegającego na tym, iż Operator koordynuje korzystanie przez współwłaścicieli i innych uczestników Programu z samolotów dostępnych w ramach Programu. Ideą Programu jest bowiem nabycie, na analogicznych zasadach jak Spółka, udziałów we współwłasności samolotów przez wiele podmiotów, a następnie dzięki monitoringowi i zarządzaniu tą flotą przez Operatora, optymalizowanie wykorzystania istniejących samolotów przez wszystkich uczestników Programu, w ramach przyjętej dla każdego liczby godzin do wykorzystania. W rezultacie, warunki Programu określają dla Spółki możliwości korzystania z samolotu przez określoną ilość godzin w roku, ale będzie mogła także korzystać z samolotów stanowiących przedmiot współwłasności innych uczestników Programu.

Jednocześnie, Spółka i inni uczestnicy Programu zobowiązali się do nieodpłatnego wzajemnego udostępniania samolotów w ramach Programu. Każdy uczestnik Programu godzi się z faktem, iż korzystanie z samolotów Programu odbywa się na zasadzie równouprawnienia wszystkich uczestników Programu w dostępie do samolotów Programu. Każdy uczestnik jest świadomy, że Program, do którego przystępuje, polega na tym, że korzysta się zarówno z samolotu, którego jest się właścicielem, jak i z samolotów będących współwłasnością innych uczestników Programu. Takie uregulowanie zasad korzystania z samolotów pozwala na optymalizację wykorzystania zakupionych maszyn. Na jeden udział we współwłasności samolotu przypada 75 godzin czasu wykonywania lotu w roku obliczeniowym. Czas wykonywania lotu to czas rzeczywistej pracy silnika, określony według licznika motogodzin. Spółka wraz z innymi uczestnikami Programu zgodnie ustaliła, iż po okresie 4 lat samolot zostanie sprzedany. Sprzedaż tego samolotu Wnioskodawca wraz z pozostałymi współwłaścicielami zleciła Operatorowi. Spółka ponosi także obowiązkowe opłaty związane z przystąpieniem do Programu. Zgodnie z umową o zarządzanie Wnioskodawca ponosi opłaty miesięczne, godzinowe, za wcześniejszą rezerwację i opłaty regulaminowe na rzecz Operatora.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych):


  1. Czy Spółka, korzystając nieodpłatnie z samolotu innego uczestnika Programu, nie będącego przedmiotem współwłasności Spółki, osiąga przychód z nieodpłatnego świadczenia...
  2. Czy Spółka, godząc się na wykorzystywanie będącego jej współwłasnością samolotu przez innego uczestnika Programu (współwłaściciela, jak i podmiotu nie będącego współwłaścicielem) może dokonywać odpisów amortyzacyjnych...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na pytanie oznaczone nr 2. Zagadnienia dotyczące podatku od towarów i usług, jak i podatku dochodowego od osób prawnych zawarte w pytaniu oznaczonym nr 1 będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.


Zdaniem Wnioskodawcy ? w części dotyczącej pytania nr 2 ? zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, stanowiące współwłasność podatnika, nabyte, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania środki transportu o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Spółka nabywając udział we współwłasności samolotu spełnia wskazane powyżej przesłanki pozwalające uznać udział we współwłasności samolotu za jej środek trwały. Tym samym wydatek na nabycie udziału we współwłasności samolotu powinien być odnoszony w koszty uzyskania przychodów poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 16d ust. 2 ustawy, co do zasady udział we współwłasności samolotu powinien być wprowadzony jako środek trwały do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych najpóźniej w miesiącu przekazania tego samolotu do używania.

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środka trwałego, czyli w przypadku Spółki od ceny nabycia udziału we współwłasności samolotu bez podatku od towarów i usług. Jak stanowi bowiem art. 16g ust. 8 ustawy, w razie, gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się co do zasady od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór (art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy).

Ponieważ zgodnie z umową po czteroletnim użytkowaniu samolotu, samolot ma być sprzedany, oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne będą dokonywane do końca tego miesiąca, w którym samolot będzie sprzedany. Co do zasady, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych. W wykazie tym samoloty sklasyfikowane są pod pozycją 7. W klasyfikacji środków trwałych zajmują pozycję 780, a roczna stawka amortyzacyjna wynosi 14%.

W sytuacji, gdy stanowiący środek trwały Wnioskodawcy udział we współwłasności samolotu będzie amortyzowany zgodnie ze wskazanymi powyżej przepisami ustawy, nie zmieni w tym zakresie niczego okoliczność, iż zgodnie z warunkami na jakich doszło do nabycia przedmiotowego udziału we współwłasności samolotu, w zakresie określonym potrzebami i względami optymalizacji wykorzystania samolotów nabytych przez uczestników Programu, samolot w pewnych okresach będzie wykorzystywany przez innego niż Spółka uczestnika Programu (współwłaściciela, jak i uczestnika nie będącego współwłaścicielem samolotu Spółki). Prawo do pełnego dokonywania w nieprzerwany sposób odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytego udziału we współwłasności samolotu zostaje wówczas zachowane. Spółka nadal bowiem wykorzystuje przedmiotowy samolot na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a oddanie samolotu innemu współuczestnikowi Programu jest wymogiem stawianym przez zawarte umowy, zobowiązujące współuczestników Programu do takiego postępowania, uzasadnionego optymalizacją wykorzystania wszystkich samolotów. Wnioskodawca może zatem korzystać z własnego samolotu, ale może też w przypadku, gdy w danym momencie jej samolot jest w tym samym czasie zajęty przez innego współwłaściciela, korzystać z samolotu wolnego, innego uczestnika programu. Całość koordynuje Operator. Oceniając tę konstrukcję jako całość gospodarczą i użyteczną ekonomicznie dla wszystkich współuczestników Programu, nie ma podstaw odmówić Spółce prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych nawet wtedy, gdy jej środek trwały będzie wykorzystywany przez innego współuczestnika Programu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika