Czy Spółka prawidłowo w 2008 roku zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów wartość netto faktury (...)

Czy Spółka prawidłowo w 2008 roku zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów wartość netto faktury dotyczącej sporządzenia biznesplanu wystawionej w dniu 27 sierpnia 2008 r. w pełnej wysokości, czy powinna zaliczyć tylko 50% jej wartości?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wydatków poniesionych na przygotowanie biznesplanu - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 5 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wydatków poniesionych na przygotowanie biznesplanu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka wystąpiła o dofinansowanie realizacji projektu MSP w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Stosowny wniosek złożyła dnia 2 października 2008 r. Biznesplan przygotowywała firma, której zlecono opracowanie całości dokumentów. Jednocześnie za sporządzenie biznesplanu w dniu 27 sierpnia 2008 r. wystawiona została faktura VAT, którą opłacono z własnych środków.

Firma, uznając że są to koszty pośrednie, zaliczyła je do kosztów stanowiących koszty uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia, nie wiedząc czy zostanie przyznana dotacja refundująca ich zwrot.

Dnia 14 maja 2009 r. podpisano umowę o dofinansowanie Projektu ?Inwestycyjne systemy eksploatacji źródeł energii odnawialnej szansą na wzrost konkurencyjności firmy oraz rozwój województwa?. Koszty wspomniane powyżej zostały zaliczone jako koszty kwalifikowane w 50% pokryte dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka prawidłowo w 2008 roku zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów wartość netto faktury dotyczącej sporządzenia biznesplanu wystawionej w dniu 27 sierpnia 2008 r. w pełnej wysokości, czy powinna zaliczyć tylko 50% jej wartości...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka prawidłowo zaliczyła w 2008 roku koszty pośrednie dotyczące sporządzenia biznesplanu, jako koszty uzyskania przychodów oraz zabezpieczenia źródła przychodów w dacie ich poniesienia. W 2009 roku, po otrzymaniu środków z dotacji rozwojowej, część wydatku pokrytego dotacją a wynikającego z faktury ubiegłego roku Jednostka chce zaliczyć do przychodów tego roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa Projektu ?Inwestycyjne systemy eksploatacji źródeł energii odnawialnej szansą na wzrost konkurencyjności firmy oraz rozwój województwa? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa za lata 2007-2013.

Poniesione przez Spółkę w roku 2008 koszty (przed otrzymaniem dotacji) związane z przygotowaniem biznesplanu ? jako koszty kwalifikowane ? w 50% zostały pokryte otrzymanym w 2009 roku dofinansowaniem.

W konsekwencji, Spółka ma wątpliwości, w jaki sposób powinna ująć podatkowo kwoty otrzymane w ramach programu oraz poniesione koszty kwalifikowane.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych ?w szczególności? zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami ? z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 ? są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W omawianym stanie faktycznym, Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne na finansowanie kosztów kwalifikowanych realizacji projektu. Otrzymane przez Spółkę środki stanowią jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Rozważając charakter otrzymywanych przez Spółkę środków, należy odnieść się do regulacji dotyczących Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa za lata 2007-2013.

Struktura oraz procedura realizacji Programu uwzględnia zapisy Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.

Krajową podstawę prawną do opracowania, wdrażania i realizacji dokumentu stanowi ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712).

Stosownie do treści art. 17 ust. 3 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 roku.

Ustawa o finansach publicznych, w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).


Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:


  1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
  2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
  3. środki:


    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

    3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu ( EFTA):

    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

  4. inne środki.


Dochodami budżetu państwa są ? w myśl art. 96 pkt 16 tej ustawy ? środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wydatki budżetu państwa są przeznaczone na dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami (art. 97 pkt 8).

Norma zawarta w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych stanowi, iż dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4.

Zgodnie z art. 205 ust. 1 tej ustawy, samorząd województwa otrzymuje z budżetu państwa dotację rozwojową na realizację regionalnego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja zarządzająca lub krajowego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja pośrednicząca.

Dotacja ta ? stosownie do art. 205 ust. 2 pkt 2 ? stanowi dochód samorządu województwa i może być przeznaczona na dotacje rozwojowe dla beneficjentów programów, instytucji pośredniczących oraz dla podmiotów, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów, w tym jednostek samorządu terytorialnego. Dotacje rozwojowe mogą być przekazywane beneficjentom regionalnych programów operacyjnych także za pośrednictwem instytucji pośredniczących oraz przez podmioty, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów ust. 3 tegoż przepisu).

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka otrzymuje więc dotację na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu ?Inwestycyjne systemy eksploatacji źródeł energii odnawialnej szansą na wzrost konkurencyjności firmy oraz rozwój województwa?. Niniejsze środki stanowią przychód podatkowy Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż kwota wsparcia otrzymana przez Spółkę w 2009 r. stanowi jej przychód w tym roku podatkowym i powinna zostać odpowiednio wykazana w zeznaniu podatkowym Wnioskodawcy za rok podatkowy 2009.

Podkreślić jednak trzeba, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zwolnienie środków stanowiących dotacje otrzymane z budżetu państwa, zgodnie bowiem z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Odnosząc się natomiast do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.

1. Wobec ogólnego charakteru powołanej definicji, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. W szczególności, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W analizowanym przypadku, tzw. koszty kwalifikowane zostały poniesione przez Wnioskodawcę w celu uzyskania przychodu w postaci wsparcia finansowego na realizacje programu ?Inwestycyjne systemy eksploatacji źródeł energii odnawialnej szansą na wzrost konkurencyjności firmy oraz rozwój województwa?. Spełniona jest zatem przesłanka celowości z art. 15 ust. 1 omawianej ustawy.

Na pokrycie kosztów kwalifikowanych realizowanego projektu, tj. m.in. 50% poniesionych wydatków na przygotowanie biznesplanu (środki wydatkowane w 2008 r.), Wnioskodawca otrzymał środki stanowiące przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w roku 2009.

Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy natomiast, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, ze zm.).


Zatem, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z tego przychodu podlegają wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych. Należy przy tym wyodrębnić dwa przypadki:


  1. gdy otrzymane środki są przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków ? wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów;
  2. gdy otrzymane środki stanowią refundację kosztów kwalifikowanych, zaliczonych uprzednio przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów ? ich otrzymanie skutkuje koniecznością dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów za 2008 rok.


Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym:


  1. Cała kwota otrzymana przez Wnioskodawcę w 2009 r. stanowi przychód podatkowy Spółki w dacie jej otrzymania. Przychód te jest wolny od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  2. Koszty kwalifikowane bezpośrednio sfinansowane ze środków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 omawianej ustawy podatkowej. Dlatego też, skoro Jednostka zakwalifikowała całość poniesionego wydatku do kosztów podatkowych roku 2008, powinna dokonać stosownej korekty.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika