Czy sprzedaż budynków wraz z działką, położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z którymi (...)

Czy sprzedaż budynków wraz z działką, położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z którymi jest związane zwolnienie od podatku oraz zakończenie działalności w strefie albo najem biura w strefie spowoduje utratę zwolnień podatkowych uzyskanych w latach 2000 - 2008? Jeżeli podmiot traci nabyte zwolnienie podatkowe, to, w którym miesiącu jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 17 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży środków trwałych oraz środków trwałych w budowie, z którymi związane jest zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży środków trwałych oraz środków trwałych w budowie, z którymi związane jest zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzupełniony pismem Spółki nadanym w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.).


W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (wcześniejsza nazwa specjalna strefa ekonomiczna B.) na podstawie zezwolenia udzielonego w dniu 22 grudnia 2000 r. W latach 2000 ? 2008 Spółka korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej. W dniu 1 maja 2004 r. podmiot był małym przedsiębiorcą, zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw.

Warunki określone w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zostały spełnione, podmiot poniósł koszty kwalifikowane w wysokości 1 miliona euro, co dało podstawę do zwolnienia od podatku dochodowego całego dochodu. Wydatki kwalifikowane zostały poniesione między innymi na obiekty będące przedmiotem sprawy (zakup działki, budynku portierni ? przeprowadzono remont, budynku głównego ? przebudowa obiektu). Działka wraz z wyremontowanym budynkiem portierni została oddana do użytkowania i wprowadzona do ewidencji środków trwałych w lutym 2005 r. Budynek główny został przebudowany i częściowo oddany do użytkowania oraz wprowadzony do ewidencji środków trwałych w lutym 2005 r. Pozostała część budynku, która nie została oddana do użytkowania stanowi ?środki trwałe w budowie?.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy sprzedaż budynków wraz z działką, położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z którymi jest związane zwolnienie od podatku oraz zakończenie działalności w strefie spowoduje utratę zwolnień podatkowych uzyskanych w latach 2000 - 2008...
  2. Czy sprzedaż z budynków wraz z działką, położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z którymi jest związane zwolnienie od podatku przy jednoczesnym najmie biura w strefie (Spółka będzie najemcą) spowoduje utratę zwolnień podatkowych uzyskanych w latach 2000 - 2008...
  3. Jeżeli podmiot traci nabyte zwolnienie podatkowe, to, w którym miesiącu jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku... Czy będzie to miesiąc sprzedaży obiektu, czy też miesiąc otrzymania decyzji utraty zwolnienia...
  4. Czy przy sprzedaży środków trwałych oraz środków trwałych w budowie wartość niezamortyzowana i koszt niezakończonej inwestycji pomniejsza dochód ze sprzedaży...


Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego, drugiego i trzeciego. Wniosek Spółki w zakresie pytania czwartego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.


Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując sprzedaży budynków wraz z działką i wychodząc ze specjalnej strefy ekonomicznej lub wynajmując biuro w specjalnej strefie ekonomicznej Spółka nie traci prawa do zwolnień za lata 2000 - 2008, ponieważ spełniła wszystkie warunki postawione w zezwoleniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007, Nr 42, poz. 274), w przypadku cofnięcia zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r. przedsiębiorca traci prawo do zwolnień i jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia, czyli podmiot będzie opodatkowany na zasadach ogólnych od dochodu uzyskanego od dnia cofnięcia zezwolenia, tj. dnia podpisania aktu notarialnego sprzedaży budynków wraz z działką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady i tryb ustanawiania specjalnych stref ekonomicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzania nimi oraz szczególne zasady i warunki prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej określa ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Na mocy art. 4 ust. 1 tej ustawy, strefa jest ustanawiana przez Radę Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, w drodze rozporządzenia.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na podstawie zezwolenia udzielonego mu w dniu 22 grudnia 2000 r. (zezwolenie dotyczy Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która weszła w skład ww. strefy).


Od momentu uzyskania zezwolenia, szczegółowe zasady dotyczące funkcjonowania specjalnej strefy ekonomicznej, na terenie której działa Spółka i przysługujących przedsiębiorcom zwolnień i preferencji podatkowych określały następujące akty wykonawcze:


  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 910 ze zm.),
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2001 r. w sprawie połączenia Specjalnej Strefy Ekonomicznej C. i Specjalnej Strefy Ekonomicznej B. w specjalną strefę ekonomiczną pod nazwą 'Specjalna Strefa Ekonomiczna' (Dz. U. Nr 84, poz. 909), od dnia 8 czerwca 2002 r. noszące nazwę: rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 84, poz. 909 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 224, poz. 2270 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 228, poz. 1667 ze zm.)


Od momentu rozpoczęcia przez Wnioskodawcę prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, zasady korzystania ze zwolnień podatkowych z tego tytułu uległy znaczącym zmianom. W szczególności, w związku z przystąpieniem Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej i wejściem w życie przepisów o pomocy publicznej, nowelizowano istotną część unormowań ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Z uwagi na zakres dokonywanych zmian, ustawodawca przewidział okresy przejściowe, w których określeni przedsiębiorcy mogą korzystać ze zwolnień podatkowych na wcześniej obowiązujących zasadach.


I tak, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840, ze zm.), z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:


  1. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą,
  2. w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą


  • w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).


W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Dochody uzyskane w latach podatkowych następujących po roku podatkowym, w którym wygasło całkowite zwolnienie od podatku dochodowego, mogą być natomiast, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, zwolnione od podatku dochodowego w pozostałym okresie, na jaki ustanowiona została strefa, w części nie przekraczającej 50% takich dochodów (art. 12 ust. 2 powołanej ustawy). Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z art. 12 ust. 5 pkt 1 tej ustawy, przedmiot działalności gospodarczej, której prowadzenie uprawnia do ww. zwolnień, wysokość tych zwolnień, czas ich obowiązywania oraz warunki, od których spełnienia przez przedsiębiorcę uzależnione jest prawo do tych zwolnień ustala Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 4 ust. 1, tj. w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej.


A zatem, jeżeli Wnioskodawca spełnia łącznie następujące warunki:


  • posiada zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r.,
  • w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, tj. w dniu 1 maja 2004 r. był małym przedsiębiorcą,
  • w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. ma prawo do zwolnień podatkowych, określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., tj. na zasadach określonych w obowiązującej na ten dzień wersji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej?.


Na mocy § 13 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, przedsiębiorca traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego, jeżeli w roku podatkowym, w którym z niego skorzystał, lub przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zakończył korzystanie ze zwolnień przeniesie w jakiejkolwiek formie własność składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, z którymi były związane zwolnienia od podatku.

Składniki majątkowe, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia to między innymi budynki i budowle położone na terenie strefy, zaliczone, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), do grupy 1 podgrupy 10 rodzajów 101, 102 i 104 oraz podgrupy 12 rodzaju 121 i grupy 2 podgrupy 20, 21 i podgrupy 22 rodzajów 220, 223 i 224.

Wyjątkiem od powyższej zasady jest przeniesienie własności składników majątku będące wynikiem przekształcenia, łączenia lub podziału przedsiębiorców, a także przeniesienie własności tych składników majątkowych, w stosunku do których nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową w rozumieniu przepisów, o których mowa w § 10 ust. 1 (§ 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia). Wskazane sytuacje nie skutkują utratą prawa do zwolnienia.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że sprzedaż budynków, położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z którymi jest związane zwolnienie od podatku dochodowego, z którego Wnioskodawca korzystał w latach 2000 ? 2008, dokonana przed upływem terminów wskazanych w § 13 ust. 1 omawianego rozporządzenia, będzie skutkować utratą prawa do zwolnienia dochodów osiągniętych z działalności prowadzonej w strefie od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile nie jest ona związana z przekształceniem, łączeniem lub podziałem przedsiębiorców lub nie dotyczy w pełni zamortyzowanych składników majątku Spółki.

Dla oceny skutków podatkowych tego zdarzenia nie ma przy tym znaczenia, fakt, że sprzedaży przedmiotowych budynków wraz z działką będzie towarzyszyć zakończenie prowadzenia działalności objętej zwolnieniem bądź najem biura na terenie strefy.

Formułując własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia, Spółka skupiła się wyłącznie na kwestii spełnienia warunków wynikających z uzyskanego przez nią zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Nie uwzględniła natomiast treści powszechnie obowiązujących przepisów prawa, regulujących zasady korzystania przez przedsiębiorców ze zwolnień podatkowych z tytułu prowadzenia tej działalności.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej B. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., w razie wystąpienia okoliczności, powodujących utratę zwolnienia, przedsiębiorca jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę w miesiącu następującym po miesiącu, w którym utracił prawo do zwolnień.

Wobec powyższego, w przypadku utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów z działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku ze sprzedażą przedmiotowych składników majątku, Wnioskodawca będzie zobowiązany uwzględnić w podstawie opodatkowania kwotę dochodu zwolnionego od podatku bądź straty poniesionej na działalności strefowej. Powinien to uczynić w miesiącu następującym po miesiącu, w którym utracił prawo do zwolnień, tj. w miesiącu następującym po miesiącu, w którym zostanie podpisany akt notarialny dotyczący tej sprzedaży.

Należy przy tym podkreślić, że wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, przepis art. 5 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych nie dotyczy obowiązku opodatkowania na zasadach ogólnych dochodu uzyskanego od dnia cofnięcia zwolnienia.

Wnioskodawca prawdopodobnie zamierzał odwołać się do art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Stanowi on, że w przypadku cofnięcia zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., przedsiębiorca traci prawo do zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2 (tj. zwolnień określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.) i jest zobowiązany do zapłaty, odpowiednio, podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych objętego takimi zwolnieniami za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia.

Cytowany przepis odnosi się jednak do skutków utraty prawa do zwolnienia w związku z cofnięciem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej, a nie w wyniku naruszenia warunków korzystania z tego zwolnienia, wynikających ze stosownego rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej. Nie ma on zatem zastosowania w analizowanym przypadku.

Podsumowując, w przedstawionej sytuacji sprzedaż budynków wraz z działką, położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z którymi jest związane zwolnienie od podatku, dokonana z naruszeniem warunków wynikających z § 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej B. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., spowoduje utratę zwolnień podatkowych uzyskanych przez Wnioskodawcę w latach 2000 ? 2008. Skutkiem prawnym utraty prawa do zwolnienia będzie obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych w miesiącu następującym po miesiącu dokonania tej sprzedaży.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80 - 219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika