Czy przekazany majątek dla Chorągwi nie będzie stanowił przychodu podatkowego?

Czy przekazany majątek dla Chorągwi nie będzie stanowił przychodu podatkowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Harcerstwa Polskiego przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2008 r., (data wpływu 22 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania przychodu w związku z przekazaniem majątku Chorągwi ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2008 roku do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania przychodu w związku z przekazaniem majątku Chorągwi.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


XXXIII Zjazd ZHP powziął uchwałę wprowadzając zmiany do statutu ZHP polegające na umożliwieniu nabywania przez poszczególne Chorągwie ZHP osobowości prawnej. Nabycie osobowości prawnej przez Chorągwie ZHP powoduje konieczność ich majątkowego i finansowego wydzielania z dotychczasowej struktury Związku, w której funkcjonowały jako jednostki samobilansujące (bez osobowości prawnej).

Na mocy postanowień § 3 ust. 1 przedmiotowej uchwały ? Główna Kwatera ZHP została zobowiązana do protokolarnego przekazania dla Chorągwi ? po jej zarejestrowaniu jako osoby prawnej ? wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazania, we władaniu ekonomicznym tej Chorągwi, w tym należących do niej hufców i innych jednostek organizacyjnych oraz związanych z tymi aktywami ? pasywów.

Chorągiew uzyskała osobowość prawną w dniu 13 kwietnia 2007 r. Nr KRS (...) na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.).

W związku z powyższym, powstała konieczność przeprowadzenia wydzielenia Chorągwi z dotychczasowej struktury ZHP.


Przepisy prawa, na podstawie których dokonywany jest podział ZHP to:


  1. ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.),
  2. statut Związku Harcerstwa Polskiego,
  3. uchwała XXXIII Zjazdu ZHP wprowadzająca zmiany do statutu ZHP.


Przed uzyskaniem osobowości prawnej, Chorągiew stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że Chorągiew, przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym Związku, zespół składników majątkowych materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych, i mogłaby, przed wydzieleniem stanowić niezależną jednostkę (przedsiębiorstwo) samodzielnie realizującą swoje zadania.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej Chorągiew samodzielnie sporządzała jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych, własnych ksiąg rachunkowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. W jaki sposób ustalić wartość początkową przejętych przez Chorągiew środków trwałych dla potrzeb amortyzacji oraz w jaki sposób amortyzować przejęte środki trwałe po uzyskaniu osobowości prawnej...
  2. W jaki sposób rozdzielić przychody i koszty Chorągwi przed i po uzyskaniu przez nią osobowości prawnej...
  3. Czy przekazany majątek dla Chorągwi nie będzie stanowił przychodu podatkowego...


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie trzecie, w zakresie pytania pierwszego i drugiego wniosek zostanie rozpatrzony odrębnymi pismami.


W zakresie pytania trzeciego Wnioskodawca wskazał, iż na mocy postanowień uchwały XXXIII Zjazdu ZHP ? Główna Kwatera ZHP zobowiązana została do protokolarnego przekazania danej Chorągwi ? po jej zarejestrowaniu ? wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazania, we władaniu ekonomicznym Chorągwi, w tym hufców i innych jednostek organizacyjnych oraz związanych z tymi aktywami ? pasywów.

Zdaniem Chorągwi, majątek przekazany jej, pomniejszony o przekazane zobowiązania, który pozostawał w faktycznym posiadaniu Chorągwi nie będzie stanowił przychodu podatkowego, ponieważ znajdzie w tym przypadku zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że nie zalicza się do przychodów podatkowych przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Majątek przekazany dla Chorągwi, który był w jej faktycznym władaniu do dnia uzyskania osobowości prawnej i był odzwierciedlony w funduszu podstawowym jednostki samobilansującej będzie stanowił dla Chorągwi fundusz założycielski.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

W myśl § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 ze zm.), przepisy rozporządzenia stosuje się do niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej, a w szczególności do stowarzyszeń. Natomiast ? stosownie do § 1 ust. 3 pkt 4 ww. rozporządzenia ? ilekroć jest w nim mowa o funduszu statutowym ? rozumie się przez to fundusz podstawowy jednostki, tworzony na podstawie przepisów prawa i statutu jednostki, przeznaczony na finansowanie jej działalności statutowej. Fakt ten potwierdza załącznik nr 1 do powyższego rozporządzenia, zgodnie z którym fundusze własne stowarzyszenia tworzy m. in. fundusz statutowy.

Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie oświadczył, iż majątek mu przekazany, który był w jego faktycznym władaniu do dnia uzyskania osobowości prawnej będzie stanowił dla niego fundusz założycielski. Zatem w przedmiotowej sprawie fundusz statutowy stanowić będzie jednocześnie fundusz założycielki Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, skoro majątek przekazany Wnioskodawcy stanowić będzie jego fundusz założycielski, to zdarzenie to ? w myśl art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? będzie neutralne podatkowo.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika