Czy dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie z działalności statutowej są zwolnione przedmiotowo od (...)

Czy dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie z działalności statutowej są zwolnione przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ochrona środowiska)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest prawidłowe, o ile sposób realizacji celów Wnioskodawcy określonych w statucie jest zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę.


UZASADNIENIE


W dniu 8 listopada 2010 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest organizacją pozarządową, która działa od 1999 roku. Podstawą działania Stowarzyszenia jest ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. o Stowarzyszeniach. Celem Jednostki jest praca na rzecz poprawy istniejących i tworzenia nowych zapisów prawnych oraz zwiększenia politycznej i społecznej świadomości w zakresie energetyki wiatrowej, w celu umożliwienia jej dynamicznego rozwoju i większego wykorzystania w Polsce. W szczególności celem Wnioskodawcy jest tworzenie efektywnych strategii i podejmowanie inicjatyw mających na celu zwalczanie barier rozwoju energetyki wiatrowej. Głównym źródłem dochodów uzyskiwanych przez Stowarzyszenie są składki od członków, przychody z organizacji konferencji oraz uzyskane dotacje, organizacja kursów i odczytów poświęconych rozwojowi sektora. Całkowity dochód z działalności służy realizacji celów statutowych. Zgodnie z § 6 statutu Stowarzyszenia, jego celem jest:


  1. Animowanie działań oraz propagowania rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni wiatrowych;
  2. Inicjowanie i popieranie działalności technicznej, inwestycyjnej i naukowej zmierzającej do rozwoju elektrowni wiatrowych i innych odnawialnych źródeł energii w Polsce;
  3. Krzewienie aktywności proekologicznej (w zakresie ochrony środowiska i poprawy stanu środowiska naturalnego) osób, społeczności lokalnych i firm;
  4. Doskonalenie kwalifikacji zawodowych członków Stowarzyszenia;
  5. Integrowanie środowisk zainteresowanych wdrażaniem technologii odnawialnych źródeł energii, w tym elektrowni wiatrowych.


Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:


  1. Rozpatrywanie zagadnień naukowo-technicznych, prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych związanych z zagadnieniami siłowni wiatrowych i innymi odnawialnymi źródłami energii;
  2. Formułowanie wniosków i postulatów wynikających z potrzeb szeroko rozumianej energetyki wiatrowej i innych odnawialnych źródeł energii, podejmowanie działań do ich realizacji oraz publiczne wyrażanie opinii;
  3. Oddziaływanie na administrację rządową, samorządową i organizacje zawodowe oraz współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami naukowymi, gospodarczymi i społecznymi;
  4. Krzewienie idei przyjaznych środowisku metod produkcji energii elektrycznej, poszanowania energii, popularyzowanie zagadnień związanych szczególnie z elektrowniami wiatrowymi;
  5. Działanie na rzecz ustanawiania, uchylania oraz nowelizacji norm i przepisów z zakresu odnawialnych źródeł energii;
  6. Prowadzenie działalności gospodarczej, a zwłaszcza: badań i analiz zasobów wiatru, przygotowywania koncepcji, analiz i studiów wykonalności, wydawanie rekomendacji i referencji, rzeczoznawstwo, doradztwo oraz wydawanie publikacji związanych z odnawialnymi źródłami energii w tym z elektrowniami wiatrowymi;
  7. Prowadzenie działalności informacyjnej i popularyzatorskiej zagadnień związanych z energetyką wiatrową i innymi odnawialnymi źródłami energii, prowadzenie działalności stypendialnej;
  8. Organizowanie kursów, narad, konferencji, kongresów, odczytów, wystaw, wycieczek, konkursów, poradnictwa technicznego, imprez masowych;
  9. Organizowanie i udzielanie pomocy i wspieranie członków Stowarzyszenia przy realizacji działań związanych z odnawialnymi źródłami energii, a w szczególności z energetyką wiatrową, pomoc w organizacji środków finansowych na inwestycje związane z budową odnawialnych źródeł energii;
  10. Reprezentowanie interesów zarówno swoich członków, jak i podmiotów działających na rynku energetyki wiatrowej niebędących członkami Jednostki, wobec organów władzy samorządowej i państwowej, sądów i trybunałów, a także organizacji międzynarodowych, w tym w szczególności przez:


    1. inicjowanie i udział w postępowaniach sądowych, administracyjnych i innych związanych z celami Stowarzyszenia;
    2. aktywny udział w tworzeniu przepisów prawa dotyczących rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni wiatrowych i ochrony środowiska;
    3. zgłaszanie właściwym organom wniosków mających na celu rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni wiatrowych oraz ochrony środowiska.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie z działalności statutowej są zwolnione przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ...


Zdaniem Wnioskodawcy cele statutowe Stowarzyszenia mieszczą się w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dlatego też dochody Stowarzyszenia przeznaczone na realizację tych celów będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnienie zawarte w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia muszą być spełnione dwie przesłanki:


  • podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w tym przepisie,
  • dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele działalności statutowej oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele.


Wnioskodawca wskazuje, iż propagowanie rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni wiatrowych, jako statutowy cel Stowarzyszenia, związany jest z jedną z preferowanych przez ustawodawcę działalności statutowych, jaka jest ochrona środowiska. ?Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalność/jednostki realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Oznacza to, że przez pojęcie ?których celem statutowym jest działalność? należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie jej przez daną jednostkę organizacyjną, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu? (pismo z dnia 27 marca 1995 r. Ministerstwa Finansów).


Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia ochrony środowiska, dlatego należy odwołać się do definicji zawartej w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z zawartą tam definicją przez ochronę środowiska rozumie się podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega w szczególności na:


  1. racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
  2. przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom,
  3. przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.


Cele działalności statutowej Stowarzyszenia, szczegółowo określone w statucie, są skupione są na propagowaniu działań przyjaznych środowisku, poprzez wspieranie rozwoju energetyki odnawialnej, w szczególności energetyki wiatrowej. Działania te chociaż prowadzone w sposób pośredni, zmierzają do gospodarowania zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju oraz przeciwdziałają zanieczyszczeniu środowiska. Cel statutowej działalności podatnika musi wynikać wprost ze statutu. Jednak należy również przyjąć, że prowadzenie działalności realizującej określone cele statutowe, w zakresie wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika określonego rodzaju działalności, lecz również wspieranie tej działalności, pod warunkiem, że wynika to z przyjętego przez podatnika statutu.

O możliwości zwolnienia z podatku dochodu osiągniętego przez podatników, których celem statutowym jest ochrona środowiska decyduje również to, na jakie cele dochód ten został przeznaczony. Dla spełnienia tego warunku, konieczna jest wnikliwa analiza każdego wydatku podatnika i sprawdzenia, czy wydawany jest on istotnie na cele statutowe. Tylko dochody przeznaczone na cele wymienione w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy dają prawo do zwolnienia. Jednostka podkreśla, że w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 7/08, stwierdzono, że ?artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uzależnia możliwości skorzystania z określonego w nim zwolnienia od tego, by cele określone w statucie danej osoby prawnej realizowane były wyłącznie w interesie ogółu społeczeństwa, a nie określonej grupy społecznej, czy zawodowej.?


W przypadku Stowarzyszenia uzyskany dochód jest przeznaczony i wydatkowany na tworzenie efektywnych strategii i podejmowanie inicjatyw mających na celu zwalczanie barier rozwoju energetyki wiatrowej. Realizacja podstawowych celów statutowych dokonywana jest w szczególności poprzez takie działania jak:


  • propagowanie i popieranie działalności technicznej, inwestycyjnej i naukowej zmierzającej do rozwoju elektrowni wiatrowych,
  • prowadzenie działalności informacyjnej i popularyzatorskiej,
  • formułowanie wniosków i postulatów mających przyczynić się do rozwoju energetyki wiatrowej,
  • przygotowanie poprawek i komentarzy do przedłożonych przez Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Środowiska projektów ustaw i aktów wykonawczych,
  • prowadzenie działalności lobbingowej na rzecz poprawy istniejących i tworzenia nowych zapisów prawnych dotyczących energetyki odnawialnej, a w szczególności energetyki wiatrowej,
  • zwalczanie barier prawnych, administracyjnych oraz technicznych rozwoju energetyki wiatrowej,
  • zgłaszanie własnych projektów zapisów prawnych, związanych z energetyką wiatrową.


Stowarzyszenie prowadząc działalność statutową w zakresie ochrony środowiska określoną w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy oraz przeznaczając swoje dochody uzyskane w ramach prowadzonej działalności na szeroko rozumianą ochronę środowiska, spełnia warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie. Nie ma bowiem wątpliwości, że propagowanie rozwoju energetyki wiatrowej to działania związane z ochroną środowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, o ile sposób realizacji celów Wnioskodawcy określonych w statucie jest zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:


  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją pozarządową (stowarzyszeniem), a jego celem jest praca na rzecz poprawy istniejących i tworzenia nowych zapisów prawnych oraz zwiększenia politycznej i społecznej świadomości w zakresie energetyki wiatrowej, w celu umożliwienia jej dynamicznego rozwoju i większego wykorzystania w Polsce. W szczególności celem Wnioskodawcy jest tworzenie efektywnych strategii i podejmowanie inicjatyw mających na celu zwalczanie barier rozwoju odnawialnych źródeł energii, a mianowicie energetyki wiatrowej. W konsekwencji art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie zastosowania odnośnie dochodów uzyskiwanych przez Jednostkę.


Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:


  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  • dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.


Omawiane zwolnienie jest zatem zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:


  • podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;
  • dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;
  • dochody muszą być - bez względu na termin ? wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie ?cel statutowy? oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczyć.

Wskazać należy również, iż w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie, które dotyczy ustalenia, czy przeznaczenie dochodów uzyskiwanych przez Jednostkę jest tożsame z preferowanymi przez ustawodawcę w kontekście art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, a w konsekwencji rozstrzygnięcie, czy cele statutowe Wnioskodawcy są tożsame z celami statutowymi preferowanymi przez ustawodawcę w tym przepisie.

W związku z powyższym wskazać należy, iż organy podatkowe sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawnione są jedynie do badania treści celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między ?celami działania?, a ?sposobem jego realizacji?. Określenie ?cel statutowy? oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Ponadto Pod pojęciem ?których celem statutowym jest działalność? należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia, np. przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność. Oznacza to, że przez pojęcie: ?których celem statutowym jest działalność? należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. prowadzenie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.


Z przedstawionych okoliczności wynika, iż celami statutowymi Wnioskodawcy są:


  1. Animowanie działań oraz propagowania rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni wiatrowych;
  2. Inicjowanie i popieranie działalności technicznej, inwestycyjnej i naukowej zmierzającej do rozwoju elektrowni wiatrowych i innych odnawialnych źródeł energii w Polsce;
  3. Krzewienie aktywności proekologicznej (w zakresie ochrony środowiska i poprawy stanu środowiska naturalnego) osób, społeczności lokalnych i firm;
  4. Doskonalenie kwalifikacji zawodowych członków Stowarzyszenia;
  5. Integrowanie środowisk zainteresowanych wdrażaniem technologii odnawialnych źródeł energii, w tym elektrowni wiatrowych.


Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:


  1. Rozpatrywanie zagadnień naukowo-technicznych, prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych związanych z zagadnieniami siłowni wiatrowych i innymi odnawialnymi źródłami energii;
  2. Formułowanie wniosków i postulatów wynikających z potrzeb szeroko rozumianej energetyki wiatrowej i innych odnawialnych źródeł energii, podejmowanie działań do ich realizacji oraz publiczne wyrażanie opinii;
  3. Oddziaływanie na administrację rządową, samorządową i organizacje zawodowe oraz współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami naukowymi, gospodarczymi i społecznymi;
  4. Krzewienie idei przyjaznych środowisku metod produkcji energii elektrycznej, poszanowania energii, popularyzowanie zagadnień związanych szczególnie z elektrowniami wiatrowymi;
  5. Działanie na rzecz ustanawiania, uchylania oraz nowelizacji norm i przepisów z zakresu odnawialnych źródeł energii;
  6. Prowadzenie działalności gospodarczej, a zwłaszcza: badań i analiz zasobów wiatru, przygotowywania koncepcji, analiz i studiów wykonalności, wydawanie rekomendacji i referencji, rzeczoznawstwo, doradztwo oraz wydawanie publikacji związanych z odnawialnymi źródłami energii w tym z elektrowniami wiatrowymi;
  7. Prowadzenie działalności informacyjnej i popularyzatorskiej zagadnień związanych z energetyką wiatrową i innymi odnawialnymi źródłami energii, prowadzenie działalności stypendialnej;
  8. Organizowanie kursów, narad, konferencji, kongresów, odczytów, wystaw, wycieczek, konkursów, poradnictwa technicznego, imprez masowych;
  9. Organizowanie i udzielanie pomocy i wspieranie członków Stowarzyszenia przy realizacji działań związanych z odnawialnymi źródłami energii, a w szczególności z energetyką wiatrową, pomoc w organizacji środków finansowych na inwestycje związane z budową odnawialnych źródeł energii;
  10. Reprezentowanie interesów zarówno swoich członków, jak i podmiotów działających na rynku energetyki wiatrowej niebędących członkami Jednostki, wobec organów władzy samorządowej i państwowej, sądów i trybunałów, a także organizacji międzynarodowych, w tym w szczególności przez:


    1. inicjowanie i udział w postępowaniach sądowych, administracyjnych i innych związanych z celami Stowarzyszenia;
    2. aktywny udział w tworzeniu przepisów prawa dotyczących rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni wiatrowych i ochrony środowiska;
    3. zgłaszanie właściwym organom wniosków mających na celu rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni wiatrowych oraz ochrony środowiska.


Dla rozstrzygnięcia przedmiotowego wniosku zbadania wymaga fakt, czy zapisane w statucie Wnioskodawcy cele są zbieżne z celami statutowymi przewidzianymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.), przez ochronę środowiska należy rozumieć podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej; ochrona ta polega w szczególności na:


  1. racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
  2. przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom,
  3. przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie odsyła jednak do ww. odrębnych przepisów, w celu zdefiniowania pojęcia ?ochrony środowiska? zawartego w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W konsekwencji tutejszy organ nie jest uprawniony do interpretacji tego pojęcia na tle przepisów podatkowych, a tym samym nie jest uprawniony do rozstrzygnięcia, czy sposób realizacji celów statutowych Wnioskodawcy mieści się w definicji ochrony środowiska zawartej w ustawie Prawo ochrony środowiska.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego nie ulega jednak wątpliwości, iż celem statutowym Wnioskodawcy jest ochrona środowiska. Jak wskazano bowiem, celem statutowym jest krzewienie aktywności proekologicznej (w zakresie ochrony środowiska i poprawy stanu środowiska naturalnego) osób, społeczności lokalnych i firm. W szczególności zaś ze statutu Wnioskodawcy wynika, iż celem jego jest tworzenie strategii i podejmowanie inicjatyw mających na celu zwalczanie barier rozwoju energetyki wiatrowej, a więc odnawialnych (przyjaznych środowisku) źródeł energii. Zapisy statutu wskazują zatem, że Jednostka została powołana do realizacji celów enumeratywnie wskazanych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Reasumując, z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako podatnik, którego celem statutowym jest ochrona środowiska.

Skoro więc z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż celem statutowym Wnioskodawcy jest ochrona środowiska, a cel ten jest tożsamy z preferowanym przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4, to dochody przeznaczone na ten cel i na niego wydatkowane korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

Jeżeli więc sposób realizacji celów statutowych Wnioskodawcy będzie zgodny z celem statutowym jakim jest ochrona środowiska, a zatem osiągnięty dochód przeznaczy i wydatkuje w taki sposób na realizację tego celu, który tożsamy będzie z celem statutowym preferowanym przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4, korzystać będzie on z przedmiotowego zwolnienia.

Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika