Czy otrzymane wsparcie z obu źródeł finansowania jest przychodem podatkowym a poniesione wydatki realizowane (...)

Czy otrzymane wsparcie z obu źródeł finansowania jest przychodem podatkowym a poniesione wydatki realizowane zgodnie z celami projektu są kosztem uzyskania przychodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia otrzymanych dotacji ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia otrzymanych dotacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 26 maja 2008 r. Spółka podpisała umowę o przystąpieniu do Konsorcjum. Celem działalności Konsorcjum jest świadczenie na rzecz beneficjentów usług, w ramach europejskiej sieci Enterprise Europe Network, głównie w zakresie:


  • informacji nt. prawa, polityk i programów Unii Europejskiej,
  • rozwijania współpracy podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzynarodowej,
  • stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw oraz transferu technologii i wiedzy,
  • ułatwienia udziału w programach ramowych UE na rzecz badań i rozwoju.


W ramach Konsorcjum oprócz Spółki partnerami są ?M.?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Fundacja ?R.? w Ł., Stowarzyszenie ?W.? w G. i Stowarzyszenie ?C.? w G.

Zasady finansowania działalności Konsorcjum oraz budżet Projektu zostały określone w Umowie ramowej oraz Umowie o dofinansowanie. Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z wieloma partnerami została podpisana w dniu 6 lutego 2008 r. przez Wspólnotę Europejską reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich oraz Konsorcjum. W zakresie kwalifikowalności wydatków poniesionych na realizację zadań Umowa ramowa podaje ogólne kryteria odnośnie ich celowości, okresu, oraz stwierdza, że muszą być zadeklarowane zgodnie z zasadami stosowanego prawa podatkowego i socjalnego. Umowa Konsorcjum została podpisana na czas określony, tj. do dnia 31 stycznia 2013 r.


Finansowanie realizacji zadań Enterprise Europe Network następuje na podstawie szczegółowych umów zawartych z:


  • Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości ? Umowa z dnia 23 lipca 2008 r. ? dot. 40% wydatków kwalifikowanych,
  • Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) działającą w oparciu o uprawnienia nadane przez Komisję Wspólnot Europejskich ? szczegółowa umowa o dotację ? dot. 60% wydatków kwalifikowanych.


Umowa z dnia 23 lipca 2008 r. została zawarta w związku z powierzeniem PARP przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej, w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego, o którym mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Dz. Urz. UE L 310 z 9-11-2006 str. 15).

Środki finansowe z obu źródeł finansowania są przekazywane za pośrednictwem PARP.


W związku z powyższym, zadano następujące pytania.


  1. Czy VAT naliczony wynikający z faktur zakupów realizowanych zgodnie z celami projektu jest kosztem kwalifikowanym lub czy jest podatnikiem do rozliczenia z Urzędem Skarbowym...
  2. Czy otrzymane wsparcie z obu źródeł finansowania jest przychodem podatkowym a poniesione wydatki realizowane zgodnie z celami projektu są kosztem uzyskania przychodu...


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie pytania pierwszego wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.


W zakresie pytania drugiego Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc, oraz zgodnie z pkt 24 odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Tak więc powyższe punkty wyczerpują przedstawione zagadnienie i są podstawą zwolnienia otrzymanych środków z opodatkowania co łącznie z art. 16 ust. 1 pkt 58, który stwierdza, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.). Tak więc wydatki poniesione w celu realizacji projektu EEN nie są kosztem uzyskania przychodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007-2013 ? CIP) jest instrumentem przygotowanym przez Komisję Europejską. Przedmiotowy program przyjęty został Decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającą Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007?2013) (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 15).


Zgodnie z art. 2 ust. 1 tego aktu celem Programu ramowego jest:


  1. zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP;
  2. promowanie wszelkich form innowacji, w tym innowacji ekologicznych;
  3. przyśpieszenie tworzenia trwałego, konkurencyjnego, innowacyjnego społeczeństwa informacyjnego o charakterze integrującym;
  4. promowanie efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, w tym w sektorze transportu.


Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 2 tego Programu, wsparcie finansowe może być udzielane na rzecz partnerów sieciowych w celu świadczenia w szczególności usług w zakresie informacji, informacji zwrotnej, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia usług w dziedzinie innowacji oraz transferu zarówno technologii, jak i wiedzy, usług zachęcających MŚP do udziału w Siódmym programie ramowym na rzecz badań.

Wskazać należy również, iż systemem wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz inicjatywami w zakresie innowacji ekologicznych (prowadzonymi przez Komisję Europejską i wchodzącymi w skład nowego Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007#8722;2013) zarządza Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) działająca od 2005 roku. Tym samym środki wspólnotowe przekazywane są na podstawie umowy o dotację zawartej przez Agencję Wykonawczą upoważnioną przez Komisję Wspólnot Europejskich.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Wskazać należy, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze, wymaga się, by podatnik otrzymał przedmiotowe środki wyłącznie od podmiotów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, tj.: od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Po drugie, otrzymane środki muszą mieć charakter bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Europe Network, podjętej w ramach przedmiotowego Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji przedsięwzięcia Enterprise Europe Network jest Konsorcjum, w skład którego wchodzi właśnie Spółka.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowe dofinansowanie, przyznano zgodnie z art. 21 ust. 2 Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji, w części otrzymanej bezpośrednio z budżetu Komisji Europejskiej ze środków bezzwrotnej pomocy, a mianowicie na podstawie umów zawartych ze Wspólnotą Europejską, tj. umowy ramowej oraz umowy szczegółowej, zawartej z Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) działającą z upoważnienia Komisji Wspólnot Europejskich, to korzystać będzie z przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W kwestii umowy zawartej z Polską Agencją Przedsiębiorczości ? z dnia 23 lipca 2008 r. należy wskazać, iż zadaniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i rozwój zasobów ludzkich, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (j.t. Dz. U z 2007 r., Nr 42, poz. 275 ze zm.), Agencja realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, zwłaszcza w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, tworzenia nowych miejsc pracy, rozwoju zasobów ludzkich oraz przeciwdziałania bezrobociu.

Z treści art. 6b ust. 1 tej ustawy wynika natomiast, iż Agencja może udzielać pomocy przedsiębiorcom, podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego, podmiotom działającym na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostkom samorządu terytorialnego, podmiotom działającym na rzecz innowacyjności.

Zgodnie natomiast z art. 6b ust. 11 ww. ustawy, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z realizacją programów operacyjnych określa rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. Nr 226, poz. 1651 ze zm.).


Zgodnie z § 18 ust. 1 tego rozporządzenia, Agencja może udzielić osobie prawnej, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i realizującej na podstawie umowy z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o którym mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013) (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 15), pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia na realizację zadań określonych w tej umowie, związanych ze świadczeniem usług dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności w zakresie:


  1. udostępniania informacji istotnych dla przedsiębiorców oraz organizowania współpracy między nimi;
  2. wspomagania przedsięwzięć innowacyjnych, w tym związanych z transferem wiedzy i technologii;
  3. zachęcania przedsiębiorców do udziału w realizacji programów Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań i rozwoju technologii.


Zgodnie z § 18 ust. 2 ww. rozporządzenia wsparcie jest udzielane z przeznaczeniem na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1, poniesionych od dnia 1 stycznia 2008 r., w części nieobjętej finansowaniem z budżetu Unii Europejskiej.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż dotacja otrzymana przez Spółkę na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, stanowi wypełnienie postanowień zawartych w § 18 ww. rozporządzenia w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi. Przedmiotowa dotacja pochodzi z budżetu państwa z uwagi na fakt, iż stanowi wsparcie na pokrycie wydatków w części nieobjętej finansowaniem z budżetu Unii Europejskiej.

Zatem pomoc finansowa otrzymana w formie bezzwrotnego wsparcia, jak słusznie wskazuje Spółka, jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych. Skoro jednak wsparcie to zostało udzielone za pośrednictwem agencji rządowej, tj. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, podlegającej ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, dotacja ta korzystać będzie ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, a nie jak wskazano we wniosku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, iż w odniesieniu do wydatków sfinansowanych ze środków pochodzących z wyżej omawianych źródeł zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiący, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika