Czy wniesienie aportu w postaci elektrowni wodnej należy uznać za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa (...)

Czy wniesienie aportu w postaci elektrowni wodnej należy uznać za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 września br. (data wpływu 1 października br.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października br. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 26 czerwca 2007 roku Spółka zawarła z Zakładem E. sp. z o.o. w S. umowę przeniesienia prawa użytkowania wieczystego oraz własności nieruchomości w wykonaniu zobowiązania Spółki do objęcia nowych udziałów i wniesienia na ich pokrycie wkładu niepieniężnego.

W skład wniesionego aportu wchodziły budynki (magazynowe, administracyjny, gospodarczy), siłownia E. oraz budowle (zbiorniki, rurociągi, zapora, kanał, ogrodzenie) przypisane wcześniej w ewidencji Spółki do zasobów działającej w ramach jej struktur E.

W tym samym dniu przeniesiono na Zakład E. sp. z o.o. aktywa trwałe na które składały się sieć wodno-kanalizacyjna, turbozespoły wodne, pompy, sprężarki, rozdzielnie, scentralizowany system opomiarowania, wiertarko-frezarka, telewizor, klimatyzatory i telefaks, jak również przekazano dokumentację związaną z działalnością E. (kartoteki obiektów majątkowych i dokumentację techniczną).

Ww. E. tworzyła, w ramach struktur S.A., formalnie wyodrębnioną komórkę organizacyjną w postaci Pionu Wytwarzanie w słupskim oddziale Spółki. Wyodrębnienie to miało charakter organizacyjny, fizyczny, jak i funkcjonalny; opierało się w szczególności na przedmiocie działalności.

Wniesiony aportem do Zakład E. sp. z o.o. zespół składników wydzielony został na podstawie ewidencji prowadzonej dla E., na wyodrębnionych w systemie finansowo-księgowym obiektach controllingowych odpowiadających tej elektrowni; sporządzano także odrębny budżet dla tej komórki. Pozwoliło to na wyodrębnienie składników majątkowych związanych wyłącznie z działalnością elektrowni, jak również określenie przychodów i kosztów dotyczących tej komórki.


W związku z powyższym Spółka zadała pytanie, czy wniesienie aportu w postaci elektrowni wodnej w opisanym stanie faktycznym należy uznać za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem wnioskodawcy, mając na uwadze fakt iż E. stanowi czynny zespół produkcyjny zdolny do kontynuowania, w ramach nowego podmiotu, działalności produkcyjnej przy wykorzystaniu dotychczasowej technologii, nie ma przeszkód aby opisany zespół składników majątkowych stanowił niezależne przedsiębiorstwo spełniające wszystkie wymogi określone przez ustawodawcę do uznania określonego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) ? dalej: ustawy, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Zatem na gruncie ustawy mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:


  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.


Pierwszym (ale niewystarczającym) warunkiem jest by ?zorganizowana część przedsiębiorstwa? stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Konieczne jest więc wystąpienie co najmniej po jednym składniku z tych grup składników majątkowych. Nie jest bowiem możliwe istnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa bez jakichkolwiek ww. składników.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej oraz funkcyjnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie to powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itd.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych; możliwe jest wtedy przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy czym przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymagają, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa przybrała postać prawną samodzielnie sporządzającą bilans.

Wymagane jest także, by zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, do wykonywania których służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić (zorganizować) odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny oraz obowiązujące regulacje prawne, wniesiona aportem E. spełnia wszystkie wymienione powyżej przesłanki do uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu cytowanego art. 4a pkt 4 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika