W zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodów Spółdzielni Mieszkaniowej na podstawie art. 17 ust. (...)

W zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodów Spółdzielni Mieszkaniowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy (dochody z lokali użytkowych).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 dochodów Spółdzielni - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 dochodów Spółdzielni.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W zasobach Spółdzielni znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak też lokale użytkowe zajmowane na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa przez członków Spółdzielni, osoby nie będące członkami, a także stanowiące odrębną własność tych osób (członków i nieczłonków) powstałą w trybie art. 1714 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Lokale użytkowe usytuowane są wewnątrz budynków mieszkalnych. Osoby zajmujące lokale użytkowe uiszczają Spółdzielni opłaty eksploatacyjne, o których mowa w art. 4 ust. 1, 11, 2 i 4 ww. ustawy, a także są obowiązane do uiszczania opłat na utworzony przez Spółdzielnię fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, zgodnie z art. 6 ust. 3 tej ustawy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wpływy z opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, 11, 2 i 4 oraz w art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych uzyskiwane przez Spółdzielnię od osób (członków i nieczłonków) zajmujących na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa lub też odrębnej własności lokale użytkowe usytuowane wewnątrz budynków mieszkalnych należy uznać za dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji, czy uzyskany przez Spółdzielnię z powyższego tytułu dochód będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie, pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem tych zasobów...


Zdaniem Spółdzielni wpływy z opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, 11, 2 i 4 oraz w art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych uzyskiwane przez Spółdzielnię od osób (członków i nieczłonków) zajmujących na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa lub też odrębnej własności lokale użytkowe usytuowane wewnątrz budynków mieszkalnych stanowią dochód Spółdzielni uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzyskany przez Spółdzielnię z powyższego tytułu dochód będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie, pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Wnioskodawca wskazuje, iż ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie rozróżnia członków, jak też osób nie będących członkami spółdzielni posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego lub jego odrębną własność od osób (członków lub nieczłonków) którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub jego odrębna własność. Obowiązek uiszczania opłat obu tych grup wynika z tych samych przepisów ustawy - art. 4 ust 1, 11, 2 i 4. Przy czym należy zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 członek spółdzielni posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego, analogicznie - jak członek któremu przysługuje takie samo prawo do lokalu mieszkalnego ma obowiązek pokrywać koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w części przypadającej na jego lokal, jak również eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Natomiast właściciele lokali użytkowych są obowiązani do uczestniczenia w pokrywaniu kosztów nie tylko związanych bezpośrednio z utrzymaniem własnych lokali, ale też nieruchomości wspólnej oraz nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni (przy czym, dla właściciela niebędącego członkiem spółdzielni obowiązek ten ograniczony jest do utrzymywania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które przeznaczono do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w tych samych budynkach lub osiedlu).

Z powyższych przepisów wynika, iż osoby, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali użytkowych, jak też ich właściciele ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości, w której znajduje się ich lokal, jak też innych nieruchomości, stanowiących mienie Spółdzielni (np. budynków administracji spółdzielni i innych nieruchomości przeznaczonych do wspólnego korzystania, np. place zabaw, boiska, ciągi komunikacyjne, itp).

Ponadto wszyscy są zobowiązani do uiszczania opłat na utworzony przez Spółdzielnię, zgodnie z art. 6 ust. 3 tej ustawy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Przy czym podkreślenia wymaga okoliczność, iż zarówno w doktrynie i orzecznictwie nie ma wątpliwości, iż na gruncie tego przepisu pojęcie ?zasoby mieszkaniowe? obejmuje wszystkie nieruchomości stanowiące zarówno mienie spółdzielni, jak innych osób, którymi spółdzielnia zarządza na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy. Zatem w skład ?zasobu mieszkaniowego spółdzielni mieszkaniowej? w rozumieniu tego przepisu wchodzą też lokale użytkowe. Skoro ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera własnej definicji ?zasobów mieszkaniowych? należy posługiwać się definicją określoną w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych.

Gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozumieć należy zatem jako działania mające na celu utrzymanie zarówno lokali mieszkalnych jak i użytkowych. Podobne stanowisko (tyle, że na gruncie ustawy o własności lokali) wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyrokach z dnia 15 kwietnia 2009 r. sygn. akt I SA/Kr 1596/08 oraz z 19 lutego 2010 r., sygn. I SA/Kr 1087/09.

Zdaniem Wnioskodawcy dokonywane przez te osoby wpłaty z tytułu opłat eksploatacyjnych oraz wpłaty na fundusz remontowy stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.


Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy przedmiotem działalności spółdzielni jest:


  • budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, np: ustanawiania na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, ustanawiania na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  • budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  • udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  • budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
  • obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.


Jak wynika z art. 4 cytowanej ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Art. 6 ust. 3 tej ustawy stanowi z kolei, iż spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 roku ? zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnot mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.


Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:


  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (jak również ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych) nie zawiera definicji: ?zasobów mieszkaniowych? oraz ?gospodarki zasobami mieszkaniowymi?. Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie ?gospodarka? ? w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie ?gospodarki? nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. ?Zasób? zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie ?mieszkanie? jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik ?mieszkaniowy?, ?mieszkaniowych?, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie ?zasób mieszkaniowy? należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast ?gospodarka zasobami mieszkaniowymi? obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.

Na tle przytoczonych definicji słownikowych, odnoszących się do potocznego rozumienia użytych w ustawie podatkowej sformułowań trzeba poczynić zastrzeżenie, że korzystając z przywołanych w nich znaczeń pojęć wyjaśniających ich potoczne, a nie prawne rozumienie należy przyjąć zasadę, iż analizując przepis podatkowy nie można opierać się wyłącznie na literalnym brzmieniu języka potocznego, bez odwołania się do funkcjonujących w systemie prawa podatkowego zasad opodatkowania. Jedną z nich, jest powszechnie akceptowana w orzecznictwie i piśmiennictwie zasada ścisłego interpretowania przepisów wprowadzających ulgi i zwolnienia podatkowe. Skutkiem stosowania tych przepisów jest bowiem ingerencja w inną, mającą podstawowe znaczenie w prawie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania uzyskiwanych dochodów, której przejawem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest jej art. 3 ust. 1 stanowiący, iż podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wobec tego, definiując czy też ustalając znaczenie sformułowania ?gospodarka zasobami mieszkaniowymi?, nie można czynić tego w oderwaniu od innych regulacji funkcjonujących w systemie prawa podatkowego.

Jeśli zatem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza zwolnienie od podatku, uzależniając je od źródła dochodu jakim jest dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, to oznacza, że nie każda aktywność spółdzielni mieszkaniowej generująca powstanie dochodu może korzystać ze zwolnienia. Wobec tego nie wszystkie racjonalne, uzasadnione ekonomicznie i gospodarczo działania podejmowane przez spółdzielnię i skutkujące powstaniem dochodu powodują, iż zwolniony jest on od podatku, ale tylko te, których efektem jest uzyskanie dochodu wyłącznie (ściśle) z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Pomieszczenia pozostałe i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest jednak niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie również stanowią zasoby mieszkaniowe.


W konsekwencji przez ?zasoby mieszkaniowe? należy rozumieć:


  • znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:


    1. dźwigi osobowe i towarowe,
    2. aparaty do wymiany ciepła,
    3. kotłownie i hydrofornie wbudowane,
    4. klatki schodowe,
    5. strychy, piwnice, komórki,
    6. balkony, loggie,
    7. garaże,

  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, t.j.:


    1. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
    2. kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
    3. osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:


    1. zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
    2. rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
    3. sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
    4. budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
    5. budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
    6. inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.


Związane z zasobami mieszkaniowymi przychody oraz sfinansowane z nich wydatki stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody spółdzielni mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

W związku z powyższym za przychody dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie można uznać wpłat, o których mowa art. 4 ust. 1, 11, 2 i 4 oraz art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a więc wpłat dokonywanych przez członków spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni jak i wpłat na fundusz remontowy, jeżeli świadczenia te dotyczą lokali użytkowych.

Lokale użytkowe nie stanowią bowiem zasobów mieszkaniowych. Nie należą one do żadnej ze wskazanych wyżej grup pomieszczeń pozostałych i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców (ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego, zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie). Nie ma przy tym znaczenia, tytuł prawny do lokalu użytkowego.

Reasumując, gromadzone przez Spółdzielnię środki finansowe pochodzące z wpłat dotyczących lokali użytkowych, nie pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a w konsekwencji przychody z tego tytułu nie będą miały wpływu na wielkość dochodu objętego zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a będą miały wpływ na wielkość dochodu stanowiącego stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Spółdzielni, w świetle którego wpływy z opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, 11, 2 i 4 oraz w art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych uzyskiwane przez Spółdzielnię od osób (członków i nieczłonków) zajmujących na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa lub też odrębnej własności lokale użytkowe usytuowane wewnątrz budynków mieszkalnych stanowią dochód Spółdzielni uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uznać należy za nieprawidłowe.

Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Wskazać należy również, iż wbrew twierdzeniu Spółdzielni, w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych nie ma zapisu stanowiącego definicji ?zasobów mieszkaniowych?. Jak wskazano bowiem w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lutego 2010 r., sygn. akt II FSK 1551/08: ?Odnosząc się do tego, co jest istotą sporu, t.j. rozumienia użytych w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. słów 'zasoby mieszkaniowe', należy przypomnieć, że zwrot ten nie ma swojej ustawowej definicji. Jej brak w u.p.d.o.p oraz w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych powoduje, iż przy ustalaniu jego znaczenia, nie tylko dopuszczalne, ale i celowe jest uwzględnienie reguł wykładni systemowej.

Odnośnie natomiast powołanego przez Spółdzielnię orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 kwietnia 2009 r., sygn. akt I SA/Kr 1596/08, potwierdzającego stanowisko Wnioskodawcy, wskazać należy, iż wyrokiem z dnia 2 lutego 2011 r., o sygn. akt II FSK 1651/09, Naczelny Sąd Administracyjny uchylił ww. wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Z kolei przytoczone przez Spółdzielnię orzeczenie o sygn. akt I SA/Kr 1087/09, stanowi postanowienie o odrzuceniu skargi z przyczyn formalnych.

Natomiast stanowisko tut. organu znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii orzeczniczej. Przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 maja 2010 r., sygn. akt II FSK 26/09, stwierdzono: ?Kluczowe znaczenie ma tu definicja pojęcia 'zasób mieszkaniowy'. Jeżeli do pojęcia tego nie można zaliczyć tego elementu budynku, którego wynajęcie wygenerowało określony dochód, nie można mówić o uzyskaniu tego dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Podobnie rzecz się ma z dochodem uzyskanym z wynajęcia lokali użytkowych, znajdujących się w budynku zawierającym także zasób mieszkaniowy, a więc lokale mieszkalne z pomieszczeniami i urządzeniami pomocniczymi. Także i w tym wypadku nie może być mowy o dochodzie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.?

W powołanym wcześniej wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lutego 2010 r., sygn. akt II FSK 1551/08, stwierdzono natomiast: ?(?)zamieszczone w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. pojęcie 'zasoby mieszkaniowe' obejmuje swym zakresem lokale mieszkalne oraz pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców (lokatorów), a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego i zapewniające jego sprawne funkcjonowanie, z wyłączeniem budynków niemieszkalnych, budynków handlowo - usługowych oraz budowli sportowych. Jak już zaznaczono, interpretacja ta, uznana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie za poprawną (zgodną z prawem), współgra ze stanowiskiem prezentowanym w obecnym orzecznictwie sądów administracyjnych, czego potwierdzeniem jest teza wyrażona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 grudnia 2007 r., sygn. akt I SA/Po 1331/07 (LEX nr 365367), zbieżna z przedstawioną wcześniej konstatacją. Sąd uzupełnił ją spostrzeżeniem, że do zasobów mieszkaniowych w rozpatrywanym znaczeniu nie można zaliczyć lokali użytkowych, jeśli nie są one niezbędne do prawidłowego korzystania z lokali mieszkalnych.?


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika