Czy dochody Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu zarządzania lokalami mieszkalnymi będącymi własnością (...)

Czy dochody Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu zarządzania lokalami mieszkalnymi będącymi własnością Miasta są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z utrzymaniem tych zasobów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów uzyskanych z tytułu zarządzania lokalami mieszkalnymi (pytanie oznaczone jako nr 1 w poz. 51 wniosku - druk ORD-IN) ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów uzyskanych z tytułu zarządzania lokalami mieszkalnymi, które nie stanowią jej własności (należą do Gminy) oraz zarządzania częściami wspólnymi wspólnot mieszkaniowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. zostało powołane jako spółka prawa handlowego ze 100% udziałem Gminy, zgodnie z zasadami ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa społecznego (Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1070 ze zm.).

Przedmiotem działania Jednostki jest między innymi zarządzanie i administrowanie zasobem mieszkaniowym oraz, na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy, sprawowanie, na podstawie umów zleceń zarządu budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi własności Towarzystwa. Dochody Wnioskodawcy przeznacza się w całości na działalność statutową.

Wnioskodawca zarządza nieruchomościami mieszkalnymi i niemieszkalnymi będącymi: własnością Gminy Miasta oraz nieruchomościami wchodzącymi w skład wspólnot mieszkaniowych, uzyskując z tego tytułu określone dochody.

Zarządzanie nieruchomościami będącymi własnością Miasta odbywa się na podstawie umowy o zarządzanie, z której wynika, że Miasto zleca a Spółka przyjmuje zarządzanie zasobem nieruchomości stanowiących własność Miasta obejmujących: budynki i lokale mieszkalne i użytkowe, ogrody, działki, grunty. Zarządzanie zasobem miasta polega na dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji zasobu Miasta. Przychody osiągane z zasobu Miasta (czynsze) oraz koszty utrzymania zasobu miasta stanowią przychody i koszty zarządu budynków i lokali komunalnych, będącego jednostką organizacyjną Miasta. Za zarządzanie zasobem miasta Spółka otrzymuje miesięczne wynagrodzenie.

Ponadto Spółka wskazała, że zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi odbywa się na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, z której wynika, że wspólnota zleca a Towarzystwo przyjmuje do wykonywania zarządzanie nieruchomością. Zarządzanie obejmuje części wspólne budynku wraz z niezbędnym gruntem, powierzchniami gospodarczymi oraz urządzeniami infrastruktury technicznej. Za zarządzanie wspólnotami Spółka otrzymuje miesięczne wynagrodzenie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dochody Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu zarządzania lokalami mieszkalnymi będącymi własnością Miasta są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z utrzymaniem tych zasobów...
  2. Czy dochody Spółki pochodzące z zarządzania częściami wspólnymi wspólnot mieszkaniowych są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z utrzymaniem tych zasobów...


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania pierwszego.

Odpowiedź na pytanie drugie zostanie udzielona odrębną interpretacją indywidualną.


W odniesieniu do pytania pierwszego Spółka uważa, że sprawowanie przez nią zarządu nad lokalami należącymi do Gminy, które jej zdaniem, mieszczą się w zakresie definicji zasobów mieszkaniowych, stanowić będzie gospodarkę zasobami mieszkalnymi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 o podatku dochodowym od osób prawnych, pomimo, iż mienie to nie stanowi własności Towarzystwa. Jednostka podniosła, że ustawa z dnia 26 października 1995 r., o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) w art. 27 ust. 2 pkt 4 przewiduje taką formę działalności towarzystwa budownictwa społecznego, a przedmiotem działalności Spółki jest między innymi zarządzanie zasobami komunalnymi na podstawie umowy zawartej z Gminą.

Zatem w świetle powyższego należy przyjąć, że pobierane wynagrodzenie związane z zarządzaniem zasobami mieszkalnymi oraz sfinansowane z niego koszty stanowić będą przychody i koszty związane z gospodarowaniem tymi zasobami. Dochód powstały z nadwyżki takich przychodów nad kosztami ich uzyskania wolny będzie od podatku dochodowego pod warunkiem oczywiście, że zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W związku z faktem, że Wnioskodawca jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, w przedmiotowej sprawie należy wskazać na przepisy tej ustawy, które stanowią, że celem towarzystwa budownictwa społecznego jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu (art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 roku o niektórych formach popierania budownictwa społecznego (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1070 ze zm.).


Towarzystwo może również, w myśl art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1995 roku:


  1. nabywać budynki mieszkalne,
  2. przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,
  3. wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach towarzystwa,
  4. sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności, z tym że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych,
  5. prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.


W odniesieniu do płaszczyzny prawnopodatkowej natomiast należy podnieść, że do końca 2006 roku zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4j ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) zwolnione były z podatku dochody towarzystw budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i z innych źródeł przychodów - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz na budowę mieszkań na wynajem.

Obowiązujący natomiast od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:


  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.


Powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: ?zasobów mieszkaniowych? oraz ?gospodarki zasobami mieszkaniowymi?.

Wykładnia językowa cytowanego wyżej przepisu prowadzi do wniosku, że przez pojęcie ?zasób mieszkaniowy? należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne. Zgodnie bowiem z treścią Słownika Języka Polskiego, ?zasób? ? w kontekście omawianego przypadku to pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie ?mieszkanie? jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik ?mieszkaniowy? ?mieszkaniowych?, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Wskazać należy, iż pojęcie ?zasoby mieszkaniowe? obejmuje nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W konsekwencji, z interpretacji językowej użytego w cytowanej ustawie pojęcia ?gospodarka zasobami mieszkaniowymi? wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi, przez podmioty wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44, rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz finansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie zatem dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Zarządzania nieruchomościami innych podmiotów ? w tym zarządzania lokalami mieszkalnymi i użytkowymi będącymi własnością Miasta na podstawie umowy o zarządzanie, nie można uznać za gospodarkę zasobami mieszkaniowymi o jakiej mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jest to bowiem działalność usługowa o innym charakterze.

W świetle powyższego należy zatem wskazać, że dochody, w tym wynagrodzenie, uzyskane z zarządzania nieruchomościami będącymi własnością Gminy, nie są dochodami osiągniętymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Cytowane zwolnienie od podatku nie obejmuje bowiem dochodów z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika