1. Czy Biuro Pozastrefowe należy zaklasyfikować jako prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą, (...)

1. Czy Biuro Pozastrefowe należy zaklasyfikować jako prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą, o której mówi § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r.?
2. Czy istnieje obowiązek wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej w SSE od Biura Pozastrefowego oraz obowiązek prowadzenia, w związku z tym, osobnej ewidencji rachunkowej dla potrzeb ustalania dochodu podatkowego z działalności prowadzonej w SSE?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z przeniesieniem siedziby i biur zarządu oraz pracowników wybranych działów administracyjnych poza obszar specjalnej strefy ekonomicznej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z przeniesieniem siedziby i biur zarządu oraz pracowników wybranych działów administracyjnych poza obszar specjalnej strefy ekonomicznej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, który prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE). Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie zezwolenia z 15 grudnia 2005 r. wydanego Spółce jeszcze przed zmianą firmy. Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej.

Zezwolenie przyznano Spółce pod warunkiem zatrudnienia określonej liczby osób i utrzymywania ustalonej wysokości zatrudnienia w okresie ważności zezwolenia oraz dokonania nakładów inwestycyjnych we wskazanej wysokości w określonym czasie. Dochody Spółki generowane w przyszłości na terenie SSE na podstawie zezwolenia będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy.

Spółka rozważa przeniesienie swojej zarejestrowanej siedziby i biur zarządu, a w konsekwencji również przeniesienie miejsca prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych (zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o rachunkowości) do budynku znajdującego się poza SSE. W związku z powyższym część pracowników administracyjnych Spółki (w szczególności takich działów, jak dział księgowości) zostanie umiejscowiona poza SSE i będzie wykonywała swoje obowiązki poza SSE. Także zarząd Spółki będzie faktycznie wykonywał część swoich obowiązków na terenie SSE, a część poza SSE ? tak w miejscu nowej siedziby Spółki, jak gdziekolwiek indziej, gdzie będzie to wymagane zależnie od potrzeb i interesów Spółki. Umiejscowione poza SSE siedziba Spółki, biura zarządu, pracownicy wybranych działów administracyjnych Spółki, głównie księgowości, będą niżej określani łącznie jako Biuro Pozastrefowe.

Na terenie SSE pozostanie zakład produkcyjny należący do Spółki, dział sprzedaży, dział marketingu, itp. Biuro Pozastrefowe nie będzie stanowiło podmiotu samodzielnego gospodarczo ? będzie funkcjonowało tylko i wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w SSE. Nie będą podejmowane przez Biuro Pozastrefowe działania inne, niż stricte powiązane z prowadzoną w SSE działalnością Spółki.

Nieruchomość (wybrane pomieszczenia), do której przeniesione ma zostać Biuro Pozastrefowe nie będzie własnością Spółki, a zostanie przez nią wynajęta. Wnioskodawca nie zamierza oddawać wynajętych lokali w podnajem. Zajmowany dla potrzeb Biura Pozastrefowego obiekt nie będzie zatem składnikiem majątku Spółki samodzielnie generującym przychody. W związku z powyższym, do Biura Pozastrefowego nie będzie można przypisać jakiegokolwiek konkretnego przychodu osiąganego przez Spółkę.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


  1. Czy umiejscowienie Biura Pozastrefowego poza SSE, tj. umiejscowienie siedziby Spółki, biur zarządu, miejsca prowadzenia ksiąg rachunkowych i związane z powyższym przeniesienie części pracowników administracyjnych poza SSE, powoduje utratę lub zmianę zakresu zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, w szczególności, czy:


    1. spowoduje cofnięcie zezwolenia,
    2. spowoduje konieczność weryfikacji zakresu zezwolenia,
    3. prowadzi do spełnienia kryteriów, o których mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej,

    a co za tym idzie wiąże się z obowiązkiem zapłaty przez Spółkę podatku dochodowego za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (art. 17 ust. 5 ustawy)...

  2. Czy Biuro Pozastrefowe należy zaklasyfikować jako prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą, o której mówi § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r....
  3. Czy istnieje obowiązek wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej w SSE od Biura Pozastrefowego oraz obowiązek prowadzenia, w związku z tym, osobnej ewidencji rachunkowej dla potrzeb ustalania dochodu podatkowego z działalności prowadzonej w SSE...
  4. Czy koszty funkcjonowania Biura Pozastrefowego będą stanowić koszty uzyskania przychodów osiąganych z działalności Spółki prowadzonej na terenie SSE...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie i trzecie. Zagadnienia zawarte w pytaniach pierwszym i czwartym będą przedmiotami odrębnych interpretacji indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy ? w części dotyczącej pytania drugiego i trzeciego ? analiza sytuacji Spółki powinna odbywać się w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2004 r.

w sprawie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 218, poz. 2210). Zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tegoż rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

W pozostałym zakresie kwestię prowadzenia działalności przez Spółkę na terenie SSE reguluje ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 2008 r., zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie ustawy z 2008 r. zachowują moc (jakkolwiek do tych zezwoleń stosuje się przepisy art. 19 ust. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu dotychczasowym).

Fakt umiejscowienia siedziby Spółki, biur zarządu, miejsca prowadzenia ksiąg rachunkowych i związane z powyższym przeniesienie części pracowników administracyjnych Spółki poza SSE nie oznacza, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zarówno w SSE, jak i poza nią. Tym samym fakt utrzymywania Biura Pozastrefowego nie powinien rodzić obowiązku organizacyjnego wydzielenia działalności prowadzonej w SSE praz prowadzenia osobnej ewidencji rachunkowej ?dla SSE? i Biura Pozastrefowego.

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej i art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazują, że zwolnienia od podatku dochodowego przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem SSE, działalność prowadzona na terenie SSE musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie SSE (§ 5 ust. 3 rozporządzenia).

W przedmiotowej sprawie kluczowym jest określenie charakteru, jaki posiadało będzie zlokalizowane poza SSE Biuro Pozastrefowe i wykonywana przez nie działalność. Należy ocenić, czy Biuro Pozastrefowe mogłoby stanowić wyodrębniony organizacyjnie zespół składników majątkowych nadający się obiektywnie do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. do niezależnego realizowania celów gospodarczych przedsiębiorstwa (tak, aby możliwe było uznanie, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą także poza SSE).

Przepisy regulujące funkcjonowanie SSE oraz w SSE nie zawierają legalnej definicji pojęcia ?działalności gospodarczej?, choć posługują się tym pojęciem. W myśl uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, poprzez działalność gospodarczą rozumie się m.in. każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 3 pkt 9 Ordynacji podatkowej). Z kolei postanowienia ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej wskazują, iż działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły (art. 2 tej ustawy).

Zdaniem Spółki, brak jest dostatecznego uzasadnienia dla tezy, że funkcjonowanie Biura Pozastrefowego poza SSE stanowi prowadzenie działalności gospodarczej (w rozumieniu przytoczony wyżej regulacji) poza obszarem SSE. Biuro Pozastrefowe nie będzie przynosiło Spółce żadnego konkretnie oznaczonego przychodu. Przychód będzie uzyskiwany ze sprzedaży wyrobów wytworzonych i sprzedanych na terenie SSE. W związku z powyższym traktowanie Biura Pozastrefowego jako wyodrębnionej działalności gospodarczej jest nieuzasadnione. co więcej, Biuro Pozastrefowe nie może być traktowane jako ?niezależne przedsiębiorstwo mogące samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze?. Biuro Pozastrefowe to jedynie składniki materialne i niematerialne przedsiębiorstwa Spółki oraz jej pracownicy, łącznie służący prowadzeniu działalności gospodarczej, przy czym działalność owa w całości odbywa się na terenie SSE.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika