W zakresie zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie (...)

W zakresie zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 od osiąganych przez Wspólnotę Mieszkaniową dochodów (otrzymywane opłaty od właścicieli domów jednorodzinnych w związku ze wspólną infrastrukturą, a nie będących członkami wspólnoty mieszkaniowej).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania do osiąganych przez Wspólnotę Mieszkaniową dochodów zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania do osiąganych przez Wspólnotę Mieszkaniową dochodów zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Budynki, których mieszkańcy obecnie tworzą Wspólnotę Mieszkaniową wraz z sąsiednimi domami jednorodzinnymi wybudowane zostały w ramach jednej inwestycji przez developera. Na skutek podziału nieruchomości, na której zrealizowana została budowa osiedla powstała odrębna nieruchomość zabudowana budynkiem wielorodzinnym, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą i nieruchomości zabudowane domami jednorodzinnymi w zabudowie szeregowej oraz nieruchomość drogowa, dla której Sąd Rejonowy również prowadzi księgę wieczystą. Na skutek tego podziału właściciele domów w zabudowie szeregowej nie są członkami Wspólnoty. Domy jednorodzinne w zabudowie szeregowej znajdują się w obrębie osiedla, a dojazd do nich możliwy jest przez nieruchomość drogową. Domy jednorodzinne podłączone są do wodociągu, kanalizacji oraz kotłowni znajdujących się na terenie należącym do członków Wspólnoty. Właściciele domów jednorodzinnych korzystają także z innych części wspólnych osiedla, takich jak: portiernia, system monitoringu za pomocą kamer, śmietnik, plac zabaw dla dzieci, tereny zielone. Z uwagi na okoliczność, iż domy jednorodzinne podłączone zostały przez inwestora budującego osiedle do sieci znajdujących się w budynku wielorodzinnym stanowiącym obecnie Wspólnotę oraz nie istnieje inna możliwość techniczna zaopatrywania właścicieli domów jednorodzinnych m.in. w ciepłą wodę i ogrzewanie, Wspólnota Mieszkaniowa jak i właściciele domów jednorodzinnych postanowili zawrzeć porozumienie w celu uregulowania zasad korzystania z części wspólnych oraz infrastruktury osiedlowej, z której wynika, że właściciele domów jednorodzinnych są rozliczani na takich samych zasadach jak członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej. Przedmiotem porozumienia jest ustalenie zasad korzystania i partycypacji przez właścicieli domów w kosztach eksploatacji oraz utrzymania części wspólnych osiedla oraz infrastruktury tego osiedla pozostającej we władaniu Wspólnoty, a w szczególności:


  1. przyłącza i sieci wodociągowej,
  2. instalacji wodociągowej znajdującej się w granicach działki Wspólnoty,
  3. przyłącza i sieci kanalizacyjnej,
  4. instalacji kanalizacyjnej znajdującej się w granicach działki Wspólnoty,
  5. instalacji ciepłej wody znajdującej się w granicach działki Wspólnoty,
  6. urządzeń kotłowni,
  7. terenów zielonych i placu zabaw dla dzieci,
  8. portierni,
  9. systemu monitoringu z użyciem kamer,
  10. ochrony fizycznej osiedla,
  11. wiaty śmietnikowej,
  12. nieruchomości drogowej i ciągów komunikacyjnych,
  13. instalacji oświetleniowej zewnętrznej wraz z osprzętem,
  14. ogrodzenia nieruchomości wraz z bramą wjazdową.


Właściciele domów jednorodzinnych za umożliwienie im korzystania z części wspólnych osiedla oraz infrastruktury technicznej zobowiązani są do uiszczania zaliczek na poczet wydatków ponoszonych przez Wspólnotę do dziesiątego dnia każdego miesiąca oraz wpłacać ewentualną różnicę pomiędzy rzeczywistą sumą kosztów a pobranymi zaliczkami za dany okres rozliczeniowy, analogicznie jak członkowie Wspólnoty. Członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej nie ponoszą wobec właścicieli domów jednorodzinnych odpowiedzialności za jakość jakichkolwiek usług lub świadczeń z jakich właściciele domów korzystają na podstawie porozumienia. Ze względu na koszty ponoszone przez Wspólnotę związane z powierzeniem zarządzania osiedlem profesjonalnemu administratorowi, właściciele domów podobnie jak członkowie Wspólnoty, zobowiązani są do ponoszenia kosztów z tym związanych. Członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej, w imieniu których rozliczenia z właścicielami domów jednorodzinnych prowadzi zarząd Wspólnoty oraz wybrany administrator, nie generują z tego tytułu dochodu, ponieważ nie jest doliczana marża.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dostarczanie przez Wspólnotę Mieszkaniową właścicielom domów jednorodzinnych usług, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, powoduje powstanie po stronie Wspólnoty dochodu (przychody z tytułu otrzymywanych zaliczek pomniejszone o koszty ponoszone przez Wspólnotę w związku z realizacją porozumienia) podlegającego opodatkowaniu...
  2. Czy Wspólnota Mieszkaniowa dostarczając właścicielom domów jednorodzinnych usługi, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym obowiązana będzie zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług, zakładając iż obrót z tym związany spowoduje przekroczenie limitu o jakim mowa w ustawie o podatku od towarów i usług...
  3. Czy Wspólnota Mieszkaniowa jest obowiązana do ewidencjonowania obrotu związanego z wykonywaniem umowy na rzecz właścicieli domów jednorodzinnych za pomocą kasy fiskalnej...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Wspólnoty w zakresie pytania drugiego i trzeciego zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Wspólnota wskazuje, iż zgodnie z przepisami art. 6 ustawy o własności lokali ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Zgodnie z treścią art. 12 ust. 2 tej ustawy, pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. Wspólnota Mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Żaden przepis prawa nie przyznał wspólnocie mieszkaniowej osobowości prawnej.

Zgodnie z treścią art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane wartości pieniężne, zaś zgodnie z treścią art. 15 tej ustawy kosztami uzyskania przychodu są, co do zasady, koszty poniesione w celu uzyskania przychodów. Z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika z kolei, że wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W ocenie Wnioskodawcy, analiza cytowanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że Wspólnota Mieszkaniowa w momencie powstania nie posiada żadnego majątku. Przepis art. 6 ustawy o własności lokali daje Wspólnocie możliwość nabycia praw majątkowych. Wspólnotę stanowi bowiem ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, którzy posiadają określony udział w nieruchomości wspólnej. Wspólnota jest powołana do zarządzania częściami wspólnymi i rozliczania kosztów związanych z utrzymaniem lokali będących własnością członków Wspólnoty. Zatem przepływy finansowe pomiędzy członkami Wspólnoty a Wspólnotą Mieszkaniową nie stanowią przychodu, o jakim mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uwagi na okoliczność, iż są to de facto rozliczenia każdego z członków Wspólnoty z samym sobą. Wydatki ponoszone przez Wspólnotę nie stanowią również kosztów podatkowych w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych gdyż zadaniem Wspólnoty jest dokonanie tylko i wyłącznie czynności czysto technicznej polegającej na wzajemnym rozliczeniu się wszystkich członków Wspólnoty. Obowiązki Wspólnoty Mieszkaniowej, którą reprezentuje zarząd sprowadzają się do funkcji rozliczeniowo-administracyjno-sprawozdawczych. Podstawą działań Wspólnoty nie jest świadczenie usług na rzecz członków wspólnoty. Pobieranie zaliczek i dokonywanie rozliczeń jest typowym działaniem organów zarządzających wspólnotami i trudno uznać, że polega na świadczeniu usług, zwłaszcza w sytuacji, gdy usługi są świadczone na rzecz samego siebie. W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z tożsamością podmiotu, który wedle nieuprawnionego poglądu świadczy usługi na rzecz właścicieli lokali. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o własności lokali zarząd dokonuje czynności zwykłego zarządu. Nie świadczy on w tym zakresie usług lecz wykonuje czynności leżące w jego kompetencji, dla realizacji których został powołany i polegające na zarządzaniu majątkiem wspólnym będącym współwłasnością w częściach ułamkowych członków wspólnoty.

Powyższe prowadzi do wniosku, że wspólnota mieszkaniowa, nigdy nie osiągnie dochodu podlegającego opodatkowaniu. W ocenie Wnioskodawcy przytaczane w wielu interpretacjach organów podatkowych przykłady, zgodnie z którymi wspólnota mieszkaniowa może osiągać dochód podlegający opodatkowaniu, np.: poprzez wynajem dachu pod lokalizację nadajników, są błędne. Zakładają one, iż część wspólna stanowi majątek Wspólnoty. Powyższą tezę obala treść art. 12 ust. 2 ustawy o własności lokali, zgodnie z którym przychody z nieruchomości wspólnej w pierwszej kolejności służą pokrywaniu wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, zaś w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. Z powyższego wynika, że dochody uzyskane z udziału w części wspólnej stanowią dochód każdego członka wspólnoty w wysokości odpowiadającej jego udziałowi. W ocenie Wspólnoty dochody jej będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych tylko w przypadku, gdy będą osiągane ze składnika majątkowego stanowiącego własność wspólnoty mieszkaniowej, nie zaś jej członków. Potwierdzeniem stanowiska, że Wspólnota Mieszkaniowa może mieć własny majątek, który nie jest tożsamy z majątkiem posiadanym przez członków wspólnoty, jest okoliczność, iż zgodnie z przepisami ustawy o własności lokali Wspólnota Mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania. Z powyższego wynika również, że wspólnota może rozporządzać tylko majątkiem własnym, nie zaś majątkiem stanowiącym własność, w częściach ułamkowych, członków wspólnoty. Powyższe stanowisko znajduje również uzasadnienie w wykładni art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z którego wynika, że wolne od podatku są dochody wspólnoty osiągane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Przepis ten zakłada istnienie majątku wspólnoty (nie członków wspólnoty), który generuje dochód. Zatem, w przypadku, gdy wspólnota z posiadanych środków finansowych nabyłaby jakiś składnik majątku i uzyskiwała z niego dochody będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, o ile nie będzie korzystał ze zwolnienia, o jakim mowa w art. 17 ust. 44. Z powyższego wynika, iż w przypadku, gdy Wspólnota Mieszkaniowa w jakikolwiek sposób rozporządzi pomieszczeniem, urządzeniem lub wytworzonym - w oparciu o majątek stanowiący własność członków wspólnoty - towarem, ewentualny dochód powstanie po stronie każdego z członków wspólnoty.

Odnosząc powyższe na grunt zaistniałego stanu faktycznego, mając na uwadze, że właściciele domów jednorodzinnych partycypują w kosztach ponoszonych przez członków wspólnoty jak gdyby byli członkami tej Wspólnoty, wpłacane przez właścicieli domów jednorodzinnych zaliczki pozostaną dla członków wspólnoty neutralne podatkowo, z uwagi na brak osiągania dochodu.

Wpłacane zaliczki nie stanowią również, wbrew temu co wynika z wielu interpretacji organów podatkowych, przychodów Wspólnoty Mieszkaniowej. Skoro bowiem przychód powstały poprzez zbycie nieruchomości wraz z częścią przypadającą w nieruchomości wspólnej jest przychodem członka wspólnoty i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to nie można przyjmować, że przychód uzyskiwany z najmu części wspólnej stanowi przychód Wspólnoty Mieszkaniowej. Stanowisko, zgodnie z którym w przypadku sprzedaży części wspólnej dochód powstaje po stronie członków wspólnoty mieszkaniowej, a nie wspólnoty mieszkaniowej wynika z interpretacji wydanej przez Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni w sprawie o sygn. XII-1/443-75/TZ-37/05/DK pozytywnie zweryfikowanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku (sygn. akt PI 005-346/05/P/03).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym ? dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zakres i kompetencje jej działania zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz. 903 ze zm.). Ustawa określa sposób ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli tych lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną (art. 1 ust. 1 tej ustawy). Zgodnie z art. 15 ww. ustawy, na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca. W art. 14 tej ustawy ustanowiono natomiast, iż na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:


  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.


Wspólnoty, jako jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 tej ustawy, jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W konsekwencji, wspólnoty podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że przedmiotem opodatkowania jest ? co do zasady ? dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1 ustawy). Dochód ten stanowi natomiast osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Bez znaczenia jest również źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób. Zatem wszystkie środki pieniężne, jakie wpływają na rachunek wspólnoty (bądź są wpłacane do kasy) stanowią, w rozumieniu ustawy podatkowej, przychód, bez względu na źródło ich pochodzenia.

Wpłacane więc przez członków wspólnoty zaliczki na poczet kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej i kosztów związanych z utrzymaniem pojedynczego lokalu (opłaty za media) stanowią dla wspólnoty przychody podatkowe w momencie ich otrzymania.

Wskazać należy również, iż wspólnoty z założenia nie zajmują się świadczeniem usług na rzecz swoich członków. Podstawę ich działań stanowi jedynie gromadzenie środków i odpowiednie dysponowanie nimi, tj. dokonywanie stosownych opłat, niezbędnych dla utrzymania lokali w należytym stanie. Opłaty te nie mają charakteru zaliczkowego i wnoszone są przez właścicieli lokali mieszkalnych lub użytkowych na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, o których mowa w art. 14 ustawy o własności lokali. Opłaty te służą więc pokryciu kosztów opłat za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłat za antenę zbiorczą i windę, a także pokryciu ubezpieczeń, podatków i innych opłat publicznoprawnych, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali. Opłaty te służą również pokryciu wydatków na remonty, bieżącą konserwację, utrzymanie porządku i czystości, a także pokryciu wynagrodzenia członków zarządu lub zarządcy. Dlatego też, przy rozliczeniu w ujęciu podatkowym, uiszczanych przez właścicieli lokali zaliczek, nie można kierować się zapisem art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych(?).

Z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika z kolei, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przepisu tego wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Wobec powyższego, wydatki ponoszone przez wspólnoty, ze zgromadzonych środków, zgodnie z ich przeznaczeniem, tj. na uregulowanie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz kosztów związanych z utrzymaniem pojedynczego lokalu, w tym opłaty eksploatacyjne za dostarczone media, stanowią koszty podatkowe tych podmiotów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż środki pieniężne, które wpływają na konto Wspólnoty Mieszkaniowej stanowią jej przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem, są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Dochodem wspólnoty jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 7 ust. 2, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która ? w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym.

Obowiązujący od dnia 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 roku ? zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnot mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.


Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:


  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: ?zasobów mieszkaniowych? oraz ?gospodarki zasobami mieszkaniowymi?. Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie ?gospodarka? ? w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie ?gospodarki? nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. ?Zasób? zaś to m. in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie ?mieszkanie? jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik ?mieszkaniowy?, ?mieszkaniowych?, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie ?zasób mieszkaniowy? należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast ?gospodarka zasobami mieszkaniowymi? obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.


W konsekwencji przez ?zasoby mieszkaniowe', o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy, należy rozumieć:


  • znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:


    1. dźwigi osobowe i towarowe,
    2. aparaty do wymiany ciepła,
    3. kotłownie i hydrofornie wbudowane,
    4. klatki schodowe,
    5. strychy, piwnice, komórki,
    6. balkony, loggie,
    7. garaże,

  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:


    1. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
    2. kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
    3. osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:


    1. zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
    2. rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
    3. sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
    4. budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
    5. budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
    6. inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.


Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty ? w tym przypadku zaliczki od członków wspólnoty, właścicieli lokali oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

W związku z powyższym opodatkowaniu podlegać będzie więc również ewentualny dochód uzyskany z tytułu realizacji umowy zawartej z właścicielami domów jednorodzinnych, która dotyczy zasad korzystania i partycypacji przez właścicieli domów w kosztach eksploatacji oraz utrzymania części wspólnych osiedla oraz infrastruktury osiedla, w tym dostarczania mediów ? bez względu na cel, na jaki zostanie przeznaczony, albowiem Wspólnota Mieszkaniowa, dokonuje czynności na rzecz osób trzecich, nie wchodzących w skład tej Wspólnoty, prowadząc tym samym działalność gospodarczą. Wpływy z opłat będą stanowić przychody Wspólnoty, zaś ponoszone w tym zakresie wydatki, związane m.in. z dostarczaniem ww. mediów, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Wspólnoty.

Zatem ewentualny dochód powstały z tego tytułu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy podatkowej i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ze zwolnienia nie korzystają bowiem dochody wspólnot mieszkaniowych z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet, jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Innymi słowy, w opisanej sytuacji Wspólnota nie będzie miała prawnej możliwości skorzystania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z przedmiotowego zwolnienia.


Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Wspólnotę stanowisko uznać należy za nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika