Zakładamy, że zarząd Stowarzyszenia podejmie uchwałę o przekazaniu dochodu ze sprzedaży nieruchomości (...)
Zakładamy, że zarząd Stowarzyszenia podejmie uchwałę o przekazaniu dochodu ze sprzedaży nieruchomości dla wspólnot mieszkaniowych, w których Stowarzyszenie posiada swoje udziały w postaci mieszkań lokatorskich z przeznaczeniem na utrzymanie tych zasobów (mieszkań lokatorskich Stowarzyszenia i własnościowych osób fizycznych). Czy wówczas Stowarzyszenie winno odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu sprzedaży tej nieruchomości?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, a jego celem statutowym jest zarządzanie, utrzymanie i ochrona zasobów mieszkaniowych wchodzących w skład majątku stowarzyszenia i jego członków. Przedmiotem działalności zgodnie ze statutem jest:
- obsługa nieruchomości stanowiących własność osobistą lub dzierżawionych,
- zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie,
- zarządzanie nieruchomościami niemieszkalnymi na zlecenie,
- utrzymanie lokali, budynków i budowli objętych zarządzaniem w należytym stanie technicznym, zapewniającym ich eksploatację zgodnie z przeznaczeniem,
- prowadzenie bieżącej konserwacji, remontów i modernizacji w lokalach budynków i budowli objętych zarządzaniem oraz innymi obowiązkami i uprawnieniami wynikającymi z ustawy o własności lokali,
- utrzymanie porządku i czystości w nieruchomościach i wokół nich,
- zarządzanie terenami przydomowymi i garażami,
- zawieranie i rozwiązywanie umów najmu lokali mieszkalnych w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
- zawieranie i rozwiązywanie umów najmu lokali użytkowych w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z pobieraniem i rozliczaniem opłat z tytułu najmu i dzierżawy budynków, obiektów i części budynków,
- wynajem nieruchomości własnych lub dzierżawionych.
Zasoby mieszkaniowe, w skład których wchodzą lokale mieszkalne i użytkowe stanowią źródło przychodów Stowarzyszenia, z którego finansowana jest jego działalność, zaś dochód w całości przeznaczony jest na ich utrzymanie.
Wnioskodawca przystępuje do sprzedaży nieruchomości (jednego mieszkania) i dochód osiągnięty ze sprzedaży przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem pozostałych zasobów mieszkaniowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy dochód osiągnięty ze sprzedaży tej nieruchomości należy uznać jako dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który dodaje się do dochodów zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych, czy sumuje się ten dochód z dochodami uzyskanymi z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi i odprowadza podatek dochodowy od osób prawnych według stawki w wysokości 19%...
- Zakładamy, że zarząd Stowarzyszenia podejmie uchwałę o przekazaniu dochodu ze sprzedaży nieruchomości dla wspólnot mieszkaniowych, w których Stowarzyszenie posiada swoje udziały w postaci mieszkań lokatorskich z przeznaczeniem na utrzymanie tych zasobów (mieszkań lokatorskich Stowarzyszenia i własnościowych osób fizycznych). Czy wówczas Stowarzyszenie winno odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu sprzedaży tej nieruchomości...
- Czy kwota przekazana przez Stowarzyszenie dla wspólnot mieszkaniowych może być uznana jako darowizna...
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i trzeciego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.
Zdaniem Stowarzyszenia należy odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych w związku z tym, że dochód uzyskany ze sprzedaży przekaże wspólnotom mieszkaniowym, czyli innym podmiotom gospodarczym mimo, że posiada w nich swoje udziały w postaci mieszkań lokatorskich.
W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej wskazuje, że obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Z treści tego przepisu wynika zatem, iż tylko dochody określonych w nim podmiotów, tj. wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych wolne są od podatku jeśli uzyskano je z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczono na utrzymanie tych zasobów.
Z treści przedmiotowego wniosku wynika jednak, iż podmiotem prowadzącym działalność w zakresie obsługi, zarządzania i utrzymania nieruchomości jest Stowarzyszenie. Wnioskodawca nie spełnia zatem kluczowego warunku określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy, a jego dochody nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie.
Ponadto wskazać należy, że przez ?zasoby mieszkaniowe', o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:
* budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie i hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- garaże,
* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:
- zbiorniki - doły gnilne, szamba,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
- budowle inżynieryjne (studnie itp.),
- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.
Wskazać należy więc, iż dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości (jednego mieszkania) również przedmiotowo nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie, ponieważ nie pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Reasumując, z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie ma zamiar podjąć uchwałę o przekazaniu dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości (jednego mieszkania) wspólnotom mieszkaniowym, w których posiada udziały. Dochód uzyskany z tej sprzedaży nie będzie spełniał jednak warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, ponieważ zostanie uzyskany przez podmiot nieuprawniony podmiotowo do niniejszego zwolnienia, a jego źródłem będzie inna działalność niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Ponadto wskazać należy, że warunkiem zwolnienia dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy, jest również przeznaczenie jego przez podmiot uprawniony podmiotowo do niniejszego zwolnienia na cele związane z utrzymaniem jego zasobów mieszkaniowych.
Stosownie więc do art. 7 ust. 1 tej ustawy, dochód z tytułu tej sprzedaży podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W myśl bowiem postanowień tego przepisu przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (?) Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 1 powołanej ustawy podatek, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, wynosi 19% podstawy opodatkowania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.