Czy Stowarzyszenie może odzyskać VAT, poniesiony w ramach realizacji projektu w ramach działania Wdrażanie (...)

Czy Stowarzyszenie może odzyskać VAT, poniesiony w ramach realizacji projektu w ramach działania Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów tj. operacji, która nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3, ale przyczyniają się do osiągania celów tej Osi w ramach Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Oś 4 Leader)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2014 r. (data wpływu 25 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 1 września 2014 r. (data wpływu 8 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą A. - jest prawidłowe.

Porady prawne



UZASADNIENIE


W dniu 25 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 września 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą A.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 z 2003 r. poz. 873 z późn. zm). Działalność Wnioskodawcy oparta jest na pracy społecznej jej członków. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest ?czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT?. Głównym celem Wnioskodawcy jest podejmowanie działań zmierzających do rozwoju Gminy w sferze kulturalnej i gospodarczej, działanie w celach poprawy jakości życia na obszarach wiejskich. W 2014 r. (do 31 października 2014 r.) Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą A. w ramach działania ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który zgodnie z umową z Samorządem Województwa uzyskał dofinansowanie. Działanie będzie wpływać na poprawę jakości życia na obszarach wiejskich poprzez zaspokajanie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi. Wnioskodawca zakupił wyposażenie świetlicy wiejskiej (lodówkę, zmywarkę, kuchenkę mikrofalową, naczynia, zestaw nagłośnienia, ramy ścienne, tablicę korkową, karnisze, firanki, półki, wieszaki, stół bilardowy, stół do gry w piłkarzyki, gry planszowe) oraz organizuje warsztaty kulinarne, które zakończą się festynem integracyjnym (zakup produktów spożywczych). Wnioskodawca nie uzyska żadnego przychodu z tej działalności. Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach umowy kwalifikują się do refundacji na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłat pomocy finansowej w ramach działania ?Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju?. Zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją, zalicza się podatek od towarów i usług, uiszczany w związku z poniesieniem kosztów. Wnioskodawca zobligowany jest do dołączenia do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji w kwestii możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca może odzyskać VAT, poniesiony w ramach realizacji projektu pod nazwą A. w ramach działania ?Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów?, tj. operacji, która nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3, ale przyczynia się do osiągania celów tej Osi w ramach Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Oś 4 Leader)?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania VAT. Wnioskodawca nie prowadzi bowiem działalności gospodarczej, nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, nie jest ?płatnikiem VAT? i nie składa deklaracji VAT-7. Towary nabyte w ramach realizacji ww. projektu zostaną zużyte przy realizacji projektu i nie będą wykorzystywane w przyszłości przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska w przyszłości żadnych przychodów z tytułu zakupionych towarów i usług do realizacji ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą A. Wnioskodawca nie uzyska żadnego przychodu z tej działalności. Wnioskodawca zobligowany jest do dołączenia do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji w kwestii możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego VAT. Towary nabyte w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług. Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, dlatego też Wnioskodawcy, który nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. (§ 8 ust. 3 i 4 ).

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika