Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego (...)

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 3 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Gmina realizuje przedsięwzięcie, którego celem jest zwiększenie dostępu do sieci i wykorzystania technik informatycznych w gospodarce, sektorze publicznym i sferze społecznej. Poprzez realizację projektu zostanie zapewniony dostęp do szerokopasmowego Internetu zainteresowanym gospodarstwom domowym, przedsiębiorstwom, jednostkom administracji, instytucjom edukacyjnym na obszarze Gminy. Wybudowana sieć stanowić będzie szkielet szerokopasmowej sieci gminnej, która z jednej strony zostanie połączona z sieciami regionalnymi (Sieć Szerokopasmowa Polski), jak i krajowymi (sieci operatorów komercyjnych), zarówno publicznymi jak i prywatnymi, a z drugiej, przez rozległość sieci na całe miasto, pozwoli na łatwe doprowadzenie sieci szerokopasmowej i nowoczesnych usług do klientów końcowych, rozbudowę sieci PIAP, czy sieci bezprzewodowych, bezpłatnych punktów dostępu do Internetu. Zostanie zatrudnionych 6 osób, powstanie 161 podłączeń do szerokopasmowego Internetu, zostanie podłączonych 61 szkół, 88 instytucji publicznych. Zostaną uruchomione 20 PIAP-y, z których korzystać będzie 20.000 użytkowników rocznie. Przedmiot projektu obejmuje projekt pn. ?Budowa miejskiej sieci szerokopasmowej?, polegający na budowie sieci szerokopasmowej o łącznej długości 96.773 km (trasowa długość kabli optotelekomunikacyjnych), umieszczonej w dedykowanej kanalizacji teletechnicznej o długości 54,7 km i wybudowanej dotychczas (długość około 18 km). Dzięki takiej sieci pasywnej zostaną połączone we wspólną sieć 3 węzły główne (CP), 20 węzłów dystrybucyjnych (DP) i 138 węzłów dostępowych (AP) ? łącznie 161 punktów. Zbudowane zostaną 2 punkty styku operatorskiego (IXP), zdublowane centrum przetwarzania danych (DC), wewnątrzsieciowy system telefonii IP, 8 punktów bezprzewodowego dostępu do Internetu i 20 punktów Publicznego Dostępu do Internetu (PIAP). W efekcie stanie się możliwe podłączenie wszystkich chcących wykorzystywać, zbudowaną w ramach projektu, infrastrukturę na potrzeby swoje, jak i wszystkich mieszkańców gminy i innych osób przebywających na terenie gminy. Kanalizacja teletechniczna (kablowa) pierwotna zostania zbudowana z co najmniej 2 otworami, a długość kmo (kilometrootworów) wyniesie 150,96 km. Zostaną zbudowane 1.137 studnie kablowe różnego typu. Do kanalizacji pierwotnej zaciągnięta zostanie kanalizacja wtórna o długości 93.126 km i długości kmo 504,767 km. W kanalizacji wtórnej zostaną zainstalowane kable optotelekomunikacyjne o łącznej długości trasowej wynoszącej 96,773 km. Kable te zostaną zakończone w przełącznicach optycznych, zainstalowanych w szafach urządzeniowych (krosowych) w 161 punktach na terenie miasta. Liczba nowych szaf to 175 szt. Pomieszczenia punktów przyłączeniowych sieci (węzłów) zostaną dostosowane do potrzeb instalacji w nich szaf urządzeniowych. Adaptacje polegają głównie na zabezpieczeniu istniejących pomieszczeń technicznych przed zagrożeniami zewnętrznymi. Zostaną wykonane niezbędne dla budowy sieci instalacje elektryczne, przeciwpożarowe, nadzoru i klimatyzacji. W szafach zostaną zainstalowane urządzenia aktywne. W zależności od potrzeb i rangi punktu (węzła) sieci zostały dobrane odpowiednie przełączniki/routery, przełączniki/bramy, urządzenia podtrzymujące zasilanie i inne. Zastosowane urządzenia zagwarantują przepływność sieci 10Gb/s w warstwie rdzeniowej i dystrybucyjnej oraz 1Gbit/s w warstwie dostępowej. Wyróżniono 31 różnych zestawów urządzeń. Wybór technologii opartej na kablach optotelekomunikacyjnych gwarantuje, że jej przepustowość ograniczona jest tylko urządzeniami, które zostaną podłączone do włókien światłowodowych. W części aktywnej sieci zastosowanie technologii opartej na Multiprotocol Label Switching pozwoli na stworzenie szybko konwergentnych segmentów sieciowych, oraz ograniczenie domen rozgłoszeniowych, zastosowanie mechanizmów zapewnienia jakości usług umożliwiających hierarchiczną definicję polityk, wsparcie sprzętowe i odpowiednie zasoby dla sieci miejskich (MAN). Pozwoli również na podział grup roboczych, przypisanie użytkowników do sieci VLAN (lub w przyszłości ? do usług ERS, EWS, EMS) oraz konfiguracje reguł wymiany informacji pomiędzy nimi (filtry, ograniczenie pasma etc.), a także na wprowadzenie dodatkowych mechanizmów, pozwalających na skuteczne zapobieganie niepożądanym sytuacjom w segmentach krytycznych np. segmencie zarządzania siecią. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach RPO 2007-2013, co do zasady projekt realizowany w ramach ww. programu musi zachować trwałość przez okres pięciu lat od daty zakończenia realizacji inwestycji, określonej w umowie o dofinansowanie projektu oraz nie może zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu. W zawiązku z powyższym, powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy Miasto przez minimum 5 lat od zakończenia realizacji projektu. Gmina nie będzie uzyskiwała profitów związanych z wykorzystaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego poniesiona kwota podatku naliczonego nie będzie możliwa do odliczenia przez Beneficjenta...


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT rozliczony zgodnie z realizacją projektu w całości nie będzie możliwy do odzyskania, gdyż jest kosztem kwalifikowanym projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Natomiast w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. powyższe kwestie regulują odpowiednio przepisy rozdziału 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649)

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcie, którego celem jest zwiększenie dostępu do sieci i wykorzystania technik informatycznych. W wyniku realizacji projektu zostanie zapewniony dostęp do szerokopasmowego Internetu na obszarze Gminy. Jak wskazano, projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał profitów, związanych z wykorzystaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, przy założeniu, że planowana inwestycja faktycznie nie posłuży czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na jej zrealizowanie. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego w związku poniesionymi wydatkami, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ww. rozporządzeniach.

Należy wskazać, iż w przypadku gdyby planowana inwestycja posłużyła jednak wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas zaistnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami, którego realizacja następuje na podstawie regulacji zawartych art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika