Opodatkowanie dostawy przez Spółkę na rzecz Gminy nieruchomości niezabudowanych dokonanej na podstawie (...)

Opodatkowanie dostawy przez Spółkę na rzecz Gminy nieruchomości niezabudowanych dokonanej na podstawie umowy zamiany.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany gruntów - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany gruntów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza zawrzeć ze Spółką umowę zamiany nieruchomości niezabudowanych. Przedmiotem zamiany ze strony Gminy będą nieruchomości niezabudowane, sklasyfikowane jako drogi; w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone pod tereny komunikacji kolejowej zaplecza przemysłu ? 1 KKp, a ze strony Spółki nieruchomości niezabudowane, sklasyfikowane jako użytek rolny i las na użytku rolnym; w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w części przeznaczone pod tereny komunikacji kolejowej zaplecza przemysłu ? 1 KKp.


W związku z powyższym zadano pytanie, sprowadzające się do kwestii opodatkowania dostawy przez Spółkę na rzecz Gminy nieruchomości niezabudowanych dokonanej na podstawie umowy zamiany.


Zdaniem Wnioskodawcy dostawa opisanych nieruchomości należących do Spółki, dokonana na podstawie zawartej umowy zamiany, będzie zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegać opodatkowaniu, a nie jak uważa kontrahent zwolniona od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zauważyć należy, że z przywołanej regulacji nie wynika, iż odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług winna mieć postać pieniężną.

Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową ? zapłatę stanowić może inny towar lub usługa, albo mieć charakter mieszany ? łącząc w sobie zapłatę częściową w formie pieniężnej oraz określoną w naturze. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W tym miejscu wskazać należy, iż przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy jak i nabywcy.

Do zamiany, według dyspozycji zawartej w art. 604 Kodeksu cywilnego, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. W wyniku zamiany każda ze stron wchodzi we władanie nabytego towaru jak właściciel.

Na podstawie powyższego można stwierdzić, że umowa zamiany na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

Co do zasady, stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług ? wynos i 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie niektórych czynności od tego podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Gmina zamierza zawrzeć ze spółką z o.

o. umowę zamiany nieruchomości niezabudowanych. Przedmiotem zamiany ze strony Gminy będą nieruchomości niezabudowane, sklasyfikowane jako drogi, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone pod tereny komunikacji kolejowej zaplecza przemysłu, a ze strony Spółki nieruchomości niezabudowane, sklasyfikowane jako użytek rolny i las na użytku rolnym, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w części przeznaczone pod tereny komunikacji kolejowej zaplecza przemysłu.

A zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż dokonanie na podstawie umowy zamiany dostawy przez Spółkę na rzecz Gminy części gruntów niezabudowanych, która zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod zabudowę, stanowi odpłatną dostawę towarów, która zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku do towarów i usług podlegać będzie opodatkowaniu według stawki 22%.

Natomiast dostawa przez Spółkę części gruntów niezabudowanych, która nie jest przeznaczona pod zabudowę, podlega zwolnieniu od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług).

Z tego względu stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Końcowo zauważyć należy, iż mając na uwadze, że Gmina jest stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla będącej stroną umowy zamiany Spółki, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika