Ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego oraz przeniesienia prawa własności.

Ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego oraz przeniesienia prawa własności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania ustanowienia odrębnej własności lokalu oraz przeniesienia prawa własności- jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania ustanowienia odrębnej własności lokalu oraz przeniesienia prawa własności.


W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółdzielnia zamierza dokonać ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności zgodnie z rozdziałem 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. nr 4, poz. 27 ze zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, oraz zgodnie z zasadami określonymi ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Spółdzielnia jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, stanowiącej działkę o obszarze 3.575 m2 za wyjątkiem lokali mieszkalnych, których własność została zbyta wraz z udziałem we własności części wspólnych ww. budynku oraz we własności wymienionej wyżej działki gruntu. Stanowiący zabudowę wymienionej nieruchomości budynek mieszkalny jest wielolokalowy, pięciokondygnacyjny i mieści sześćdziesiąt cztery lokale mieszkalne o powierzchni nieprzekraczającej 150 m2 i dziewięć lokali użytkowych, z których każdy może stanowić odrębną nieruchomość. Wymieniony budynek mieszkalny jest obiektem budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanym w PKOB w grupie 112. Budynek został oddany do użytkowania w 1989 r., a zatem od końca roku, w którym zakończono budowę tego budynku minęło co najmniej 5 lat. Przed wprowadzeniem budynku do ewidencji środków trwałych, a także w trakcie użytkowania lokalu użytkowego, Spółdzielnia nie poniosła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej. Należy przy tym zaznaczyć, że będzie to pierwsze ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienie jego własności. Wcześniej zawierane były umowy najmu. Pierwsza umowa najmu została zawarta w 1991 r. W ramach opisanej nieruchomości znajduje się nie wyodrębniony dotychczas, pod względem własności, usytuowany na parterze ww. budynku lokal użytkowy o powierzchni użytkowej 144,28 m2 będący przedmiotem wniosku. W związku z planowanym przetargiem ww. lokalu użytkowego, Spółdzielnia zleciła rzeczoznawcy majątkowemu wycenę wartości rynkowej prawa własności tego lokalu. Na dzień 20 września 2008 r. został sporządzony operat szacunkowy ? wartość rynkowa wyniosła 289.137 zł. Warunkiem przystąpienia do przetargu będzie zobowiązanie się osoby zainteresowanej do przyjęcia członkostwa w Spółdzielni.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienie jego własności będzie zwolnione od podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienie jego własności będzie zwolnione od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa we wskazanym przepisie, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.


W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Pod pojęciem pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Natomiast stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b. nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Należy mieć na uwadze również obowiązujący od 1 stycznia 2009 r. zapis art. 43 ust. 10 powołanej ustawy, z którego wynika, że podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Jak stanowi art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Ze wskazanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu, traktowane jest jak dostawa towarów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że będący przedmiotem sprawy lokal użytkowy, mieści się w budynku mieszkalnym oddanym do użytkowania w 1989 r. Od 1991 r. lokal ten był przedmiotem umów najmu. Obecnie Spółdzielnia zamierza dokonać ustanowienia odrębnej własności tego lokalu oraz przeniesienia jego własności na rzecz członka (warunkiem przystąpienia do przetargu będzie zobowiązanie się osoby zainteresowanej do przyjęcia członkostwa w Spółdzielni).

Biorąc powyższe pod uwagę, jak również wskazane regulacje prawne stwierdzić należy, że opisana we wniosku czynność ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego oraz przeniesienie jego własności podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.


Interpretacja ta dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika