Sprzedaż obiadów w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły, uczniów innych szkół, osób z (...)

Sprzedaż obiadów w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły, uczniów innych szkół, osób z zewnątrz, usługi zakwaterowania i wyżywienia w internacie dla uczniów, sportowców.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej oraz usług zakwaterowania z wyżywieniem w internacie - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2009 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej oraz usług zakwaterowania z wyżywieniem w internacie.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Szkoła jako jednostka budżetowa prowadzi działalność edukacyjną i jest ?płatnikiem? podatku VAT. Szkoła prowadzi internat, w którym mieści się stołówka szkolna. Stołówka i internat są integralną częścią Szkoły. Wszystkie usługi wykonywane są w ramach jednego podmiotu gospodarczego, posiadającego ten sam NIP. Stołówka szkolna prowadzona jest przez personel Szkoły. Szkoła prowadzi rachunek dochodów własnych. Ze stołówki szkolnej mieszczącej się w internacie korzystają: uczniowie tej Szkoły, którzy nie mieszkają w internacie i za obiady płacą osobiście, pracownicy tej Szkoły, emeryci i renciści ? byli pracownicy Szkoły oraz ich małżonkowie, małżonkowie pracowników zatrudnionych, osoby pozostałe, niemieszkające w internacie, uczniowie - sportowcy Szkoły oraz uczniowie innych szkół, za których odpłatność ponoszą inne jednostki m.in. związki sportowe, stowarzyszenia, osoby prawne oraz inne jednostki, grupy sportowców, trenerzy, za których płacą związki sportowe, stowarzyszenia, osoby prawne oraz inne jednostki.

Oferta edukacyjna Szkoły dodatkowo proponuje zamiejscowym uczniom Szkoły zakwaterowanie wraz z całodziennym wyżywieniem w stołówce w internacie. Internat zapewnia wychowankom (uczniom) opiekę dydaktyczną w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Do zadań internatu w szczególności należy zapewnienie wychowankom całodziennego wyżywienia i zakwaterowania, zapewnienie warunków do nauki, rozwijania zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień. Opiekę dydaktyczną nad uczniami sprawuje wychowawca internatu, mający wykształcenie pedagogiczne. Uczniowie mieszkający w internacie dokonują comiesięcznej opłaty stałej oraz opłaty za całodzienne wyżywienie uzależnione od ilości faktycznie spożytych posiłków. Opłaty te stanowią koszt pobytu w internacie.

Z internatu w ramach wolnych miejsc korzystają także inne grupy m.in.: przyjezdne grupy sportowców, trenerzy oraz inni goście w tym zagraniczni, korzystający z zakwaterowania i wyżywienia, za których płacą kluby, stowarzyszenia, związki sportowe lub inne jednostki, przyjezdne grupy sportowców, trenerzy oraz inni goście w tym zagraniczni, korzystający tylko z zakwaterowania, za które płacą kluby, stowarzyszenia, związki sportowe lub inne jednostki, uczniowie - sportowcy Szkoły oraz uczniowie z innych szkół, za których odpłatność ponoszą inne jednostki między innymi związki sportowe, stowarzyszenia, osoby prawne oraz inne jednostki.


W celu wskazania jak są sklasyfikowane powyższe usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), Wnioskodawca załączył opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, iż:


  • usługi świadczone przez stołówkę Szkoły, znajdującą się w internacie, który stanowi integralną część Szkoły, dla własnych uczniów i pracowników (nie dotyczy uczniów zamieszkałych w internacie i pracowników internatu) ? pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 jako ?usługi w zakresie edukacji?,
  • usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, na rzecz osób z zewnątrz (np. emeryci i renciści, rodziny pracowników, uczniowie innych szkół itp.), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 jako ?usługi stołówkowe?,
  • usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie Szkoły wraz z wyżywieniem, dla własnych uczniów, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.15-00.00 jako ?usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?,
  • usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie, łącznie w wyżywieniem, dla osób z zewnątrz, m.in. dla grup przyjezdnych, uczniów innych szkół itp., mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.13-00.00 jako ?usługi wynajmu pozostałych umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania?.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Jaką stawkę podatku należy zastosować za usługi wyżywienia świadczone w stołówce Szkoły:


  1. dla uczniów tej Szkoły, którzy korzystają z obiadów i płacą za nie osobiście, ale nie mieszkają w internacie,
  2. dla pracowników tej Szkoły, którzy korzystają ze stołówki,
  3. dla emerytów i rencistów - byłych pracowników Szkoły oraz ich małżonków, małżonków pracowników zatrudnionych w Szkole, osób pozostałych, nie mieszkających w internacie,
  4. dla uczniów ? sportowców Szkoły oraz uczniów innych szkół, za posiłki które płacą inne jednostki m.

    in. związki sportowe, stowarzyszenia, osoby prawne oraz inne jednostki

  5. dla grup sportowców, trenerów, za których płacą związki sportowe, stowarzyszenia, kluby sportowe oraz inne jednostki, na rzecz których Szkoła wystawia faktury,
  6. za wyżywienie wraz z zakwaterowaniem w internacie dla uczniów Szkoły opłacających całodzienne wyżywienie oraz opłatę stałą,
  7. dla przyjezdnych grup sportowców, trenerów oraz innych gości w tym zagranicznych, którzy korzystają z zakwaterowania i wyżywienia, za których płacą kluby, stowarzyszenia, związki sportowe oraz inne jednostki,
  8. dla przyjezdnych grup sportowców, trenerów oraz innych gości w tym zagranicznych, którzy korzystają tylko z zakwaterowania, za których płacą kluby, stowarzyszenia, związki sportowe oraz inne jednostki,
  9. dla uczniów ? sportowców Szkoły oraz uczniów innych szkół, którzy korzystają z pobytu w internacie i wyżywienia, a za których odpłatność ponoszą kluby sportowe, stowarzyszenia związki sportowe lub inne jednostki...


Zdaniem Szkoły, po uzyskaniu odpowiedzi z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, należy zastosować następujące stawki podatku:


  1. dla usług sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej na rzecz uczniów tej Szkoły, sklasyfikowanych w PKWiU 80 - zwolnienie od podatku,
  2. dla usług sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej na rzecz pracowników tej Szkoły, sklasyfikowanych w PKWiU 80 - zwolnienie od podatku,
  3. dla usług sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej na rzecz emerytów, rencistów, byłych pracowników Szkoły oraz ich małżonków, małżonków pracowników zatrudnionych w Szkole i osób pozostałych ? 7% stawkę podatku,
  4. dla usług sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej na rzecz uczniów - sportowców Szkoły oraz uczniów z innych szkół, których posiłki finansowane są przez inne jednostki m.in. związki sportowe, stowarzyszenia, osoby prawne oraz inne jednostki - sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 80 - zwolnienie od podatku,
  5. dla usług sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej grupom sportowców, trenerom, finansowane przez związki sportowe, stowarzyszenia, kluby sportowe i inne jednostki - sklasyfikowanych pod symbolem 55.51.10 - 7% stawkę podatku,
  6. dla usług pobytu i całodziennego wyżywienia w internacie uczniów Szkoły, za których odpłatność ponoszą uczniowie tej Szkoły ? sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.23.15 ? zwolnienie od podatku,
  7. dla usług wyżywienia i zakwaterowania przyjezdnych grup sportowców, trenerów oraz innych gości (w tym zagranicznych), za których odpłatności dokonują inne jednostki - 7% stawkę podatku,
  8. dla usług zakwaterowania w internacie przyjezdnych grup sportowców, trenerów oraz innych gości - sklasyfikowanych w grupowaniu 55.23.13 - 7% stawkę podatku
  9. dla usług wyżywienia i pobytu w internacie uczniów ? sportowców Szkoły oraz uczniów innych szkół, za których odpłatność ponoszą kluby sportowe, stowarzyszenia oraz inne jednostki - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.23.15 ? zwolnienie od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust.

1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług ? w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy ? rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(?).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) ? dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze. zm).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 41 ust. 2 powołanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 stawka podatku wynosi 7%. Pod pozycją 140 tego załącznika wymienione zostały usługi zaliczone do grupowania PKWiU ex 55.2, tj. ?usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich? (PKWiU ex 55.23.15).

Ponadto w myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.


W pozycji 21 tego załącznika wymieniono usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:


  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.


Wskazania wymaga, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Tożsama treść przywołanego przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia znalazła odzwierciedlenie w § 6 ust. 1 obowiązującego rozporządzenia.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, w pozycji 1 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 55.23.15 ?usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich?, zaś w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 ?usługi w zakresie edukacji?.

Użycie przez ustawodawcę ?ex? przy grupowaniu PKWiU oznacza, że obniżona stawka dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Ponadto w myśl § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniem od podatku są objęte usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Szkoła prowadzi w internacie stołówkę szkolną. Stołówka i internat są integralną częścią Szkoły. Stołówka szkolna nie stanowi odrębnego podmiotu gospodarczego. Z wyżywienia z stołówce szkolnej korzystają uczniowie i pracownicy Szkoły, emeryci, renciści, byli pracownicy Szkoły oraz ich małżonkowie, małżonkowie pracowników zatrudnionych w Szkole i osoby pozostałe, jak również uczniowie innych szkół, grupy sportowców, trenerów, za których odpłatność ponoszą związki sportowe, stowarzyszenia, kluby sportowe i inne jednostki, na rzecz których Szkoła wystawia faktury VAT. Z wyżywienia i zakwaterowania z internacie Szkoły korzystają zamiejscowi uczniowie Szkoły, jak również uczniowie innych szkół, przyjezdne grupy sportowców, trenerzy oraz inni goście, za których odpłatność ponoszą związki sportowe, stowarzyszenia, osoby prawne oraz inne jednostki. Ponadto z samego zakwaterowania w internacie Szkoły korzystają przyjezdne grypy sportowców oraz inni goście (w tym zagraniczni), za których odpłatność ponoszą inne jednostki.

Uwzględniając zatem przedstawione okoliczności należy stwierdzić, iż wysokość stawki podatku od towarów i usług, dla opisanych we wniosku usług, polegających na wydawaniu przez stołówkę szkolną posiłków, jak również świadczenie usług wyżywienia i zakwaterowania w internacie Szkoły dla ww. podmiotów, uzależniona jest od klasyfikacji statystycznej tych usług.


Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionych we wniosku okoliczności oraz uwzględniając załączoną opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi należy stwierdzić, że:


  • przedstawione w pkt 1 i 2 usługi wydawania posiłków na rzecz uczniów oraz pracowników Szkoły, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 80 jako ?usługi w zakresie edukacji?, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy),
  • przedstawione w pkt 3 i 5 usługi wyżywienia z stołówce szkolnej, z której korzystają emeryci, renciści, byli pracownicy Szkoły oraz ich małżonkowie, małżonkowie pracowników zatrudnionych w Szkole i osoby pozostałe, jak również grupy sportowców, trenerów, za których odpłatność ponoszą związki sportowe, stowarzyszenia, kluby sportowe i inne jednostki, na rzecz których Szkoła wystawia faktury VAT, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 jako ?usługi stołówkowe?, podlegają opodatkowaniu obniżoną 7% stawką podatku na podstawie § 6 ust. 1 powołanego rozporządzenia w związku z poz. 21 załącznika nr 1 do tegoż rozporządzenia,
  • przedstawione w pkt 4, tj. usługi sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej na rzecz uczniów innych szkół, za których odpłatność ponoszą inne jednostki m.in. związki sportowe, stowarzyszenia, osoby prawne oraz inne jednostki - wbrew twierdzeniu Szkoły - nie korzystają ze zwolnienia od podatku jako ?usługi edukacyjne? sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 80. Jak bowiem wynika z opinii OSK w Łodzi usługi świadczone przez stołówkę na rzecz uczniów innych szkół mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 jako ?usługi stołówkowe?, a te podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku na podstawie § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia w związku z poz. 21 załącznika nr 1 do tegoż rozporządzenia.
  • przedstawione w pkt 6 usługi zakwaterowania i wyżywienia w internacie świadczone na rzecz uczniów Szkoły, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 55.23.15 jako ?usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 1 załącznik nr 4 do ustawy),
  • przedstawione w pkt 7 i 8, usługi wyżywienia i zakwaterowania oraz samego zakwaterowania przyjezdnych grup sportowców, trenerów oraz innych gości, sklasyfikowane w grupowaniu 55.23.13-00.00 jako ?usługi wynajmu pozostałych umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania?, podlegają opodatkowaniu obniżoną 7% stawką podatku, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy (poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy),
  • przedstawione w pkt 9 usługi wyżywienia i zakwaterowania w internacie Szkoły świadczone dla uczniów innych szkół, za których odpłatność ponoszą inne podmioty, tj.

    kluby sportowe, stowarzyszenia oraz inne jednostki - wbrew twierdzeniu Szkoły - nie korzystają ze zwolnienia od podatku jako ?usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 55.23.15. Jak bowiem wynika z opinii OSK w Łodzi usługi zakwaterowania w internacie, łącznie z wyżywieniem m.in. dla uczniów innych szkół, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.13-00.00 jako ?usługi wynajmu pozostałych umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania? i na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy (poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy) podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku.


Należy podkreślić, że w przypadku, gdy przedmiotowe usługi świadczone na rzecz uczniów innych szkół finansowane są przez gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, inne jednostki budżetowe i zakłady budżetowe, to w tej części zastosowanie ma zwolnienie, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego rozporządzenia (zastąpionego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.).

Z uwagi zatem na błędne zaklasyfikowanie usług opisanych w pkt 4 i 9, stanowisko Szkoły należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto wskazać należy, iż powyższe stawki i zwolnienia mają zastosowanie przy założeniu, że podane w opisie stanu faktycznego klasyfikacje statystyczne są prawidłowe. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym interpretacji udzielono na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę grupowania statystycznego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika