Czy Szkoła nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Czy Szkoła nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT od usług świadczonych przez stołówkę szkolną dla uczniów, pracowników i osób prywatnych ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT od usług świadczonych przez stołówkę szkolną dla uczniów, pracowników i osób prywatnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół jest jednostką budżetową. Przy Zespole Szkół znajduje się internat, w którym zamieszkuje młodzież. Młodzież otrzymuje całodzienne wyżywienie. Kuchnia prowadzona jest przez pracowników szkoły. Szkoła jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Obiady przygotowywane w stołówce w internacie przeznaczone są dla uczniów, słuchaczy i pracowników Szkoły oraz osób prywatnych spoza Szkoły. Obiady na rzecz uczniów opłacane są przez ich rodziców, pracownicy korzystający z obiadów opłacają je sami, natomiast obiady dla najuboższych finansują Ośrodki Pomocy Społecznej, które są jednostkami budżetowymi. Z kolei osoby prywatne spoza Szkoły obiady opłacają same za siebie. Szkoła traktuje całodzienne wyżywienie dla uczniów mieszkających w internacie oraz obiady dla innych słuchaczy i pracowników Szkoły, jak również na rzecz osób prywatnych spoza Szkoły jako ?usługi stołówkowe?, które zaklasyfikowano w dziale PKWiU 55.51 i obciąża 7% stawką podatku od towarów i usług, z wyłączeniem kawy i herbaty (wraz z dodatkami), która obciążana jest stawką 22%. Kawa i herbata podawana jest w ramach posiłku (śniadanie i kolacja). Ponadto obiady dla młodzieży finansowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej Szkoła opodatkowuje według 7% stawki podatku.

Pismem z dnia 22 stycznia 2009 r. uzupełniono wniosek poprzez wskazanie, iż zgodnie z art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w celu zapewnienia prawidłowego rozwoju ucznia szkoła ma zorganizowaną stołówkę. Ponadto zaznaczono, iż wyżywienie dla uczniów mieszkających w internacie oraz obiady dla innych uczniów i słuchaczy oraz pracowników szkoły, a także na rzecz młodzieży finansowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej powinno zostać ujęte w dziale PKWiU 80 ?Usługi w zakresie edukacji? i korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto zwolnione od podatku są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.


W związku z powyższym, pismem z dnia 11 grudnia 2008 r., zadano następujące pytanie.


Czy w ww. zakresie Szkoła nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, całodzienne wyżywienie dla uczniów mieszkających w internacie oraz obiady dla innych uczniów i słuchaczy oraz pracowników Szkoły jest ściśle związane z działalnością Szkoły.

W ocenie Wnioskodawcy, wyrażonej w piśmie z dnia 11 grudnia 2008 r., może on korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ przygotowywane wyżywienie dla uczniów w stołówce w internacie jest ściśle związane z działalnością szkoły. Natomiast wyżywienie przygotowywane dla osób spoza Szkoły winno być opodatkowane 7% stawką podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne niż wskazano we wniosku przepisy prawa podatkowego.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na podstawie art. 8 ust. 3 powołanej ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust.

1 powołanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 7 przedmiotowego załącznika ?wykaz usług zwolnionych od podatku? wymienione zostały usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU ? ex 80, tj. usługi w zakresie edukacji.

Ponadto w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - obowiązujący do dnia 30 listopada 2008 r. ? zwolnione od podatku były usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Powołany przepis z dniem 1 grudnia 2008 r. przestał obowiązywać. Jednakże na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) analogiczne warunki w ww. zakresie stosuje się nadal. I tak ww. przepis stanowi, że zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zgodnie zaś z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. do 30 listopada 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.


Załącznik nr 1 - pozycja 27 - wskazuje natomiast, iż ww. preferencją objęte były usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:


  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %.


Na podstawie obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia z 28 listopada 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Z kolei w załączniku nr 1 pod poz. 21 wskazano, iż ww. zasada obejmuje usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:


  • sprzedaży nabojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %.


Zauważyć jednakże należy, iż stosowanie obniżonych stawek podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż stołówka szkolna przygotowuje obiady przeznaczone dla uczniów, słuchaczy i pracowników Szkoły oraz osób prywatnych spoza Szkoły. Obiady na rzecz uczniów opłacane są przez ich rodziców, natomiast pracownicy oraz osoby prywatne spoza Szkoły korzystający z obiadów opłacają je sami. Z kolei obiady dla najuboższych finansują Ośrodki Pomocy Społecznej, które są jednostkami budżetowymi.

Odnosząc powyższe do przedstawionych uwarunkowań prawnych należy stwierdzić, iż wysokość stawki podatku od towarów i usług, bądź zastosowanie zwolnienia od tego podatku dla opisanych we wniosku usług polegających na wydawaniu przez stołówkę szkolną posiłków na rzecz uczniów i pracowników uzależnione jest od klasyfikacji statystycznej tych usług. Tym samym, o ile usługi stołówki na rzecz uczniów i pracowników Szkoły zostaną prawidłowo sklasyfikowane do grupowania PKWiU 80 jako ?usługi w zakresie edukacji?, to korzystają one ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Natomiast w sytuacji świadczenia usług stołówki dla najuboższych, finansowanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej, które są jednostkami budżetowymi Zespół Szkół może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, przy czym wynikać ono będzie z innej podstawy prawnej: § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ? do dnia 30 listopada 2008 r. oraz § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ? od dnia 1 grudnia 2008 r.

W przypadku sprzedaży posiłków na rzecz osób z zewnątrz (osób prywatnych spoza szkoły), które przez Wnioskodawcę zaklasyfikowane zostały do grupowania PKWiU 55.

51 ?Usługi stołówkowe? zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku od towarów i usług, o ile spełnione zostaną warunki zawarte odpowiednio w: § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ? do dnia 30 listopada 2008 r. oraz § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ? od dnia 1 grudnia 2008 r.

Jednocześnie, należy zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji przedmiotowych usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania ich do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na Wnioskodawcy.

W związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika