Który urząd skarbowy będzie właściwy w przypadku ewentualnych korekt deklaracji VAT-7, składanych (...)

Który urząd skarbowy będzie właściwy w przypadku ewentualnych korekt deklaracji VAT-7, składanych po dacie połączenia, w sytuacji w której deklaracje pierwotne zostały złożone przez Spółkę przejmowaną w okresach poprzedzających połączenie oraz jakie dane identyfikacyjne powinny znaleźć się na takich korektach deklaracji, w szczególności czy powinny to być dane identyfikacyjne Spółki przejmującej, czy też dane Spółki przejmowanej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwości miejscowej organu podatkowego do złożenia ewentualnych korekt deklaracji VAT-7, w przypadku połączenia spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych oraz danych jakie winny się znajdować na tych korektach - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. właściwości miejscowej organu podatkowego do złożenia ewentualnych korekt deklaracji VAT-7, w przypadku połączenia spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych oraz danych jakie winny się znajdować na tych korektach.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, będąc spółką akcyjną (dalej: Spółka przejmująca), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie budowy oraz utrzymania powierzchni dróg i autostrad na terenie Polski. W ramach działań restrukturyzacyjnych planuje do 31 grudnia 2010 r. dokonać przejęcia Spółki z o.o. (dalej: Spółka przejmowana). Przejęcie zostanie dokonane w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) poprzez przeniesienie całego majątku z równoczesnym podwyższeniem kapitału zakładowego o nową emisję akcji ? Wnioskodawca wyemituje akcje, które zostaną objęte przez obecnych udziałowców Spółki przejmowanej (tzw. połączenie przez przejęcie).

Do dnia przejęcia obie Spółki, zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka przejmowana, prowadzić będą normalną działalność operacyjną, tzn. będą wystawiać i otrzymywać faktury dokumentujące odpowiednio sprzedaż i zakupy towarów i usług.

Po połączeniu całość sprzedaży na rzecz odbiorców zewnętrznych fakturowana będzie bezpośrednio przez Wnioskodawcę, tj. na wystawianych fakturach widnieć będą dane Wnioskodawcy.


Nie można wykluczyć, że już po przejęciu Spółki z o. o. przez Wnioskodawcę wystąpią następujące sytuacje:


  • wystawione uprzednio przez Spółkę przejmowaną faktury wymagać mogą korekty;
  • faktury wystawiane na rzecz Spółki przejmowanej przez jej kontrahentów mogą wymagać korekty;
  • kontrahent (zwłaszcza taki, który współpracował ze spółką przejmowaną jeszcze przed połączeniem) wystawi faktury, w których zawarte będą dane dotychczasowe Spółki przejmowanej (sprzed połączenia), może to mieć miejsce w szczególności w wyniku omyłek kontrahentów, wynikających z przyzwyczajenia;
  • pojawi się konieczność skorygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez Spółkę przejmowaną za okresy rozliczeniowe, poprzedzające połączenie, do właściwego urzędu skarbowego.


W związku z planowanym połączeniem i brakiem wyraźnych regulacji dot. niektórych formalnych aspektów połączenia Spółka przejmująca ma wątpliwość co do obowiązków formalnych i informacyjnych, wynikających z planowanego połączenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Który urząd skarbowy będzie właściwy w przypadku ewentualnych korekt deklaracji VAT-7, składanych po dacie połączenia, w sytuacji w której deklaracje pierwotne zostały złożone przez Spółkę przejmowaną w okresach poprzedzających połączenie oraz jakie dane identyfikacyjne powinny znaleźć się na takich korektach deklaracji, w szczególności czy powinny to być dane identyfikacyjne Spółki przejmującej, czy też dane Spółki przejmowanej...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wystąpienia konieczności złożenia po dacie połączenia korekt deklaracji VAT-7 złożonych przed połączeniem, w odniesieniu do rozliczeń Spółki przejmowanej, korekty takie powinny zostać złożone w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla Spółki przejmującej. W składanych korektach deklaracji VAT-7 Spółka przejmująca powinna podać swój numer NIP i nazwę, ze wskazaniem, że działa jako następca prawny Spółki przejmowanej.

Spółka przejmowana w wyniku połączenia utraci samodzielny byt prawny. Z tego względu, w ocenie Wnioskodawcy, wszelkie dokonywane po dniu połączenia korekty deklaracji VAT-7 za poprzedzające połączenie okresy sprawozdawcze (dotyczące zarówno Wnioskodawcy, jak i nieistniejącej już samodzielnie Spółki przejmowanej), powinny być kierowane do urzędu skarbowego właściwego dla Spółki przejmującej. Z uwagi na art. 93 Ordynacji podatkowej, Spółka przejmująca pomimo, że będzie dokonywać korekty deklaracji złożonych przez podmiot przejmowany, faktycznie wykonywać będzie własne uprawnienie na podstawie art. 81 Ordynacji podatkowej.

Argumentem, przemawiającym za tym, że ewentualne korekty powinny zostać złożone do urzędu skarbowego właściwego dla Spółki przejmującej jest również treść art. 18a Ordynacji podatkowej - zgodnie z tym przepisem, jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń, z zastrzeżeniem art. 18b. W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że siedziba Spółki przejmującej znajduje się we właściwości innego urzędu skarbowego niż urząd skarbowy, właściwy dla Spółki przejętej, oznacza to, że zastosowanie powinien znaleźć powołany wyżej art. 18a Ordynacji podatkowej.


Ponadto, w odniesieniu do danych identyfikacyjnych, jakie powinny zostać zawarte na ewentualnych korektach deklaracji VAT, należy podkreślić, że zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 ustawy o NIP, numer NlP nadany podatnikowi przechodzi na następcę tylko w sytuacji gdy:


  • następuje przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy,
  • następuje przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.


W świetle tych przepisów, z dniem rejestracji połączenia i ustaniem samodzielnego bytu prawnego Spółki przejmowanej dojdzie do wygaśnięcia decyzji o nadaniu numeru NIP tej Spółce. W związku z tym nie będzie możliwe dalsze posługiwanie się wskazanym numerem w obrocie prawnym, w tym przedstawianie go na składanych organom podatkowym deklaracjach korygujących. Konsekwentnie, w składanych korektach deklaracji VAT-7 dot. rozliczeń Spółki przejmowanej sprzed połączenia, Wnioskodawca powinien podawać swój numer NIP i nazwę, zaznaczając, że działa jako sukcesor prawny Spółki przejmowanej. Potwierdzenie takiego stanowiska odnaleźć można m.in. w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 28 stycznia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-1362/09-7/BP.

Reasumując, w odniesieniu do ewentualnych korekt deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczeń Spółki przejmowanej sprzed połączenia, Spółka przejmująca, jako następca prawny, będzie uprawniona do ich podpisania i złożenia do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, podając przy tym swoje dane (tj. nazwę, numer NIP, itp.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2 - 5.


Na mocy art. 3 ust. 2 tej ustawy, jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla:


  1. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - ze względu na adres siedziby;
  2. osób fizycznych - ze względu na miejsce zamieszkania.


Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133 ? art. 99 ust. 1 ustawy.

Natomiast w myśl art. 18a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń, z zastrzeżeniem art. 18b.

Stosownie do art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).


W myśl art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza przejąć Spółkę z o. o., zgodnie z art. 492 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych poprzez przeniesienie całego majątku tej Spółki na Wnioskodawcę, z równoczesnym podwyższeniem kapitału zakładowego o nową emisję akcji, przyznanych udziałowcom Spółki przejmowanej.

W opinii tut. organu, z uwagi na przywołaną regulację art. 93 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca pomimo, iż będzie dokonywał korekty deklaracji złożonych przez podmiot przejmowany, faktycznie wykonywać będzie własne uprawnienie na podstawie art. 81 Ordynacji podatkowej.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż od dnia połączenia Spółka przejmująca odpowiada za wykonanie praw i obowiązków Spółki przejętej, w tym także do korygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez spółkę przejętą, a dotyczących okresów rozliczeniowych sprzed dnia połączenia. Tym samym, organem właściwym dla składanych korekt ww. deklaracji będzie organ właściwy miejscowo dla Wnioskodawcy.

Wskazać należy, iż ustawodawstwo podatkowe nie reguluje szczegółowo zasad składania korekt deklaracji przez następcę prawnego, a dotyczących okresów sprzed wstąpienia w ogół praw i obowiązków. Jednakże złożona korekta deklaracji winna być wypełniona w sposób umożliwiający jednoznaczne stwierdzenie kto i w czyim imieniu składa przedmiotową korektę.


Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ILPP1/443-1362/09-7/BP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika