W jaki sposób należy dokonać korekty nieprawidłowych danych identyfikacyjnych widniejących na fakturach (...)

W jaki sposób należy dokonać korekty nieprawidłowych danych identyfikacyjnych widniejących na fakturach wystawionych przez kontrahentów Spółki przejmującej już po połączeniu (tj. po ustaniu bytu prawnego Spółki przejmowanej), które to faktury zawierają dane Spółki przejmowanej (tj. dane sprzed połączenia)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokonania korekty faktur w części dotyczącej nabywcy, w przypadku połączenia spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zakresie sposobu dokonania korekty faktur w części dotyczącej nabywcy, w przypadku połączenia spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, będąc spółką akcyjną (dalej: Spółka przejmująca), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie budowy oraz utrzymania powierzchni dróg i autostrad na terenie Polski. W ramach działań restrukturyzacyjnych planuje do 31 grudnia 2010 r. dokonać przejęcia Spółki z o.o. (dalej: Spółka przejmowana). Przejęcie zostanie dokonane w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) poprzez przeniesienie całego majątku z równoczesnym podwyższeniem kapitału zakładowego o nową emisję akcji ? Wnioskodawca wyemituje akcje, które zostaną objęte przez obecnych udziałowców Spółki przejmowanej (tzw. połączenie przez przejęcie).

Do dnia przejęcia obie Spółki, zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka przejmowana, prowadzić będą normalną działalność operacyjną, tzn. będą wystawiać i otrzymywać faktury dokumentujące odpowiednio sprzedaż i zakupy towarów i usług.

Po połączeniu całość sprzedaży na rzecz odbiorców zewnętrznych fakturowana będzie bezpośrednio przez Wnioskodawcę, tj. na wystawianych fakturach widnieć będą dane Wnioskodawcy.


Nie można wykluczyć, że już po przejęciu Spółki z o. o. przez Wnioskodawcę wystąpią następujące sytuacje:


  • wystawione uprzednio przez Spółkę przejmowaną faktury wymagać mogą korekty;
  • faktury wystawiane na rzecz Spółki przejmowanej przez jej kontrahentów mogą wymagać korekty;
  • kontrahent (zwłaszcza taki, który współpracował ze spółką przejmowaną jeszcze przed połączeniem) wystawi faktury, w których zawarte będą dane dotychczasowe Spółki przejmowanej (sprzed połączenia), może to mieć miejsce w szczególności w wyniku omyłek kontrahentów, wynikających z przyzwyczajenia;
  • pojawi się konieczność skorygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez Spółkę przejmowaną za okresy rozliczeniowe, poprzedzające połączenie, do właściwego urzędu skarbowego.


W związku z planowanym połączeniem i brakiem wyraźnych regulacji dot. niektórych formalnych aspektów połączenia Spółka przejmująca ma wątpliwość co do obowiązków formalnych i informacyjnych, wynikających z planowanego połączenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W jaki sposób należy dokonać korekty nieprawidłowych danych identyfikacyjnych widniejących na fakturach wystawionych przez kontrahentów Spółki przejmującej już po połączeniu (tj. po ustaniu bytu prawnego Spółki przejmowanej), które to faktury zawierają dane Spółki przejmowanej (tj. dane sprzed połączenia)...


Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy po dokonaniu przejęcia zostaną wystawione przez kontrahentów Spółki przejmowanej faktury na już nieistniejący podmiot (tj. Spółkę przejmowaną), zawierające jej dane sprzed połączenia, w związku z błędnymi danymi pojawiającymi się na fakturach, Spółka przejmująca będzie uprawniona do skorygowania tej niezgodności poprzez wystawienie noty korygującej, zmieniającej dane odbiorcy wystawionej faktury na dane Spółki przejmującej.

W praktyce gospodarczej może zdarzyć się sytuacja, w której kontrahent wystawi fakturę zawierającą dane nieistniejącego już podmiotu (np. na skutek pomyłki wynikającej z faktu, że wcześniej dany kontrahent współpracował ze spółką, której byt prawny ustał na skutek przejęcia). Zdaniem Wnioskodawcy w takim przypadku może ona wystawić notę korygującą zmieniającą dane podmiotu widniejącego na fakturze. Wnioskodawca powołując § 15 oraz § 5 ust. 1 pkt 6-12 rozporządzenia, stwierdza, iż będzie uprawniony do wystawienia not korygujących do faktur błędnie wystawionych na Spółkę przejmowaną, ponieważ przepisy prawne dokładnie określają niezgodności, których wyeliminowanie nie może mieć miejsca w drodze noty. Zmiana danych adresata faktury (np. nazwy) mieści się w katalogu danych, zawartych na fakturze, jakie mogą zostać sprostowane w drodze wystawienia noty korygującej.

Gdyby więc w rzeczywistości taka sytuacja zaistniała (tj. gdyby na fakturze wystawionej po dacie połączenia podano dane nieistniejącej już Spółki przejętej), należałoby to uznać za popełnioną przez kontrahenta pomyłkę w zakresie danych dotyczących nabywcy (nazwy i NIP) - bo z perspektywy cywilnoprawnej stroną umowy, ze względu na zasadę sukcesji generalnej, będzie Wnioskodawca. Taka pomyłka może być skorygowana przez Spółkę przejmującą, zgodnie z § 15 rozporządzenia, poprzez wystawienie noty korygującej.

Prezentowane stanowisko zostało potwierdzone między innymi w wyroku NSA z dnia 24 lipca 2008 r. (sygn. I FSK 818/07), jak również w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez dyrektorów Izb Skarbowych w tym między innymi Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 sierpnia 2008 r. (sygn. IP-PP2-443-1081/08-2/PW).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z zapisami art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

W myśl § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) konieczne jest, aby faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży zawierała imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

W praktyce, przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, zdarzają się jednak pomyłki. W związku z tym, ustawodawca przewidział dwie możliwości korygowania błędów w fakturach VAT, za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej.

W myśl § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 14 ust. 1 ww. rozporządzenia). W tym miejscu podkreślić należy, że prawo do wystawiania faktury korygującej przysługuje wyłącznie sprzedawcy.

Prawo korygowania faktur przysługuje także nabywcy. Zgodnie z § 15 ust. 1 powołanego rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 5 ? 12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą. Przy czym zwrot: ?jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą?, oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp. Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż w tym trybie mogą być prostowane jedynie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. Nie można natomiast poprzez wystawienie noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży.

Nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią (§ 15 ust. 2 ww. rozporządzenia). W myśl § 15 ust. 4 i 5 tego rozporządzenia, jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej. Noty korygujące powinny zawierać wyrazy ?NOTA KORYGUJĄCA?.


Zasady sukcesji praw i obowiązków w przypadku przekształceń podmiotów zostały uregulowane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W myśl art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa ? osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Określona wyżej cytowanymi przepisami ustawy Ordynacja podatkowa sukcesja jest sukcesją uniwersalną, oznacza to że następca prawny wstępuje w zasadzie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika. Przepisy art. 93 ustawy Ordynacja podatkowa, nie wywołują żadnych ujemnych skutków na gruncie podatku od towarów i usług.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza przejąć Spółkę z o. o., zgodnie z art. 492 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych poprzez przeniesienie całego majątku tej Spółki na Wnioskodawcę, z równoczesnym podwyższeniem kapitału zakładowego o nową emisję akcji, przyznanych udziałowcom Spółki przejmowanej.

W związku z powyższym, jeżeli otrzymane faktury i faktury korygujące wystawiane po dniu przejęcia, zawierają dane Spółki przejmowanej, skorygowanie tych danych w omawianym przypadku następuje, jak słusznie wskazano we wniosku, poprzez wystawienie noty korygującej, w trybie określonym w § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

IP-PP2-443-1081/08-2/PW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika