Czy nieodpłatne przekazanie paszy podlega ?pod podatek VAT??

Czy nieodpłatne przekazanie paszy podlega ?pod podatek VAT??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania paszy na rzecz członków grupy - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania paszy na rzecz członków grupy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka powstała w 2009 r. KRS 0000 oraz została wpisana do rejestru producentów rolnych w Urzędzie Marszałkowskim. W ramach prowadzonej działalności dokonuje nieodpłatnego przekazania paszy dla pozostałych członków grupy. Spółka zajmuje się hodowlą drobiu. Jeden z członków grupy zajmuje się produkcją paszy dla ww. drobiu. Spółka za minione okresy sprawozdawcze uzyskiwała zysk w wysokości około 300 tys. zł oraz dopłaty. Kwoty te w sumie są w całości przeznaczone na pomoc dla pozostałych członków. Za kwoty te grupa dokonuje zakupu paszy na podstawie faktury VAT, która jest zapłacona ze środków grupy na rachunek bankowy wytwórni pasz. Grupa dokonuje odliczenia podatku VAT. Pasza zakupiona w ramach ww. ?tzn. uzyskanego wyniku oraz otrzymanej dopłaty? jest przekazywana dla członków grupy na podstawie protokołu przekazania wraz z uchwałą. Spółka dokonuje nieodpłatnego przekazania ?bez uwzględnienia podatku VAT?. Wskazano, że przekazywana pasza przeznaczona jest tylko i wyłącznie dla podniesienia wydajności w hodowli, poprawę jakości oraz obniżenie ceny. Drób wyhodowany przez podmioty podległe są sprzedawane tylko na rzecz grupy, natomiast dopiero grupa dokonuje sprzedaży na zewnątrz. Wszystkie ww. operacje wykonywane są w ramach wspólnej działalności gospodarczej. Sprzedaż drobiu objęta jest podatkiem VAT. Grupa obejmuje następujące podmioty - Fermy Drobiu D. , Ferma Drobiu W., Ferma sp. jawna, Ferma sp. jawna oraz Wytwórnia M. a. Dodatkowo Spółka informuje, że zakupu piskląt dokonuje na podstawie faktur VAT od innego kontrahenta niezwiązanego z grupą. Sprzedaż paszy, jak również odhodowanego drobiu w ramach działalności następuje również na podstawie faktur VAT. Z powyższego wynika, że cała działalność podlega ?pod rozliczenie podatkiem VAT?, z wyjątkiem rozliczeń dotyczących nieodpłatnego przekazania środków do produkcji rolnej grupy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy ww. nieodpłatne przekazanie paszy podlega ?pod podatek VAT??


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe środki wykorzystywane są wyłącznie przez członków grupy, uznać należy, że są one niezbędne dla prowadzenia wspólnej działalności w zakresie hodowli drobiu, a tym samym ?wolne są od naliczeń podatku VAT?. Powyższe udostępnienie środków do produkcji rolnej ma charakter nieodpłatny, gdyż członkowie grupy nie wnoszą opłat za ww. świadczenie, a świadczeniem ekwiwalentnym ze strony członków za użytkowanie środków do produkcji - paszy - jest konieczność dokonywania sprzedaży drobiu za pośrednictwem grupy. Zatem środki, o których mowa wyżej, wykorzystywane są wyłącznie przez członków grupy do produkcji rolnej, a ich przekazanie do użytkowania traktowane jest jako część działalności związanej z tą produkcją, dla której została powołana grupa. Wobec powyższego uznano powyższe rozwiązanie za słuszne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3).

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Z treści przytoczonych wyżej przepisów wynika, że za dostawę towarów uznaje się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Definicja ta wskazuje, iż istotny jest przede wszystkim ekonomiczny, a nie prawny aspekt transakcji, bowiem w przypadku tym nie musi nastąpić przeniesienie własności towarów w rozumieniu prawa cywilnego.

Spośród czynności ?przeniesienia prawa rozporządzenia towarami jak właściciel? można wymienić takie czynności jak: sprzedaż, zamianę oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu, tj. nie tylko uprawnienia do korzystania z nabytych towarów, ale i obciążenia oraz wyzbycia się własności.


Ponadto w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z kolei na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka będąca grupą producentów rolnych zamierza nieodpłatnie przekazać pasze na rzecz swoich członków celem podniesienia wydajności w hodowli, poprawy jakości oraz obniżenia ceny drobiu. Ponadto ? jak wskazano - Spółka dokonuje odliczenia podatku VAT przy nabyciu tych pasz.

W kontekście przedstawionych okoliczności sprawy należy wskazać, iż skoro w tym przypadku przekazanie środków produkcji wiązało się z przeniesieniem prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, to nieodpłatnie przekazanie członkom grupy zakupionych przez Spółkę środków do produkcji rolnej w postaci pasz, przy nabyciu których Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego, podlega opodatkowaniu jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika