Ewidencja obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ewidencja obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 lutego 2010 r. i 26 lutego 2010 r,, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 roku został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 lutego 2010 r. i 26 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka prowadzi od dnia 15 października 2008 r. sklep internetowy sprzedający artykuły AGD i RTV, w tym pralki, lodówki, golarki, telewizory. Spółka dokonuje sprzedaży zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również na rzecz firm. Cała sprzedaż dokonywana jest z magazynu w Niemczech należącego do niemieckiej spółki matki. Spółka matka wynajmuje Wnioskodawcy miejsce na magazynowe dla towarów, drukuje jego faktury, pakuje paczki. Za usługi obciąża odpowiednio fakturami. Wnioskodawca jest odrębnym podatnikiem w stosunku do spółki matki, nie posiada niemieckiego numeru identyfikacji podatkowej. Faktury sprzedaży wystawiane przez Spółkę drukowane są w Niemczech przez spółkę matkę, posiadają wszystkie dane (sprzedawcy i nabywców) dotyczące transakcji sprzedaży zawieranych przez Wnioskodawcę, podatek naliczony według stawki 22%. Spółka matka na podstawie zamówień przygotowuje paczki i pakuje do nich obok zamówionego towaru wydrukowane faktury sprzedaży. Paczki przekazywane są następnie do spedytora w Polsce, po czym towary te zostają odebrane przez samochód spedycyjny i przewiezione do magazynu Wnioskodawcy w Polsce, skąd następnie zostają przekazane firmie kurierskiej, która dostarcza towary klientom. Jak zatem wskazuje Wnioskodawca, miejscem dostawy jest Polska. W zakresie dokonywanej przez Spółkę sprzedaży, 75% transakcji odbywa się za pobraniem (wpłata u kuriera, a następnie 'A' przelewa pieniądze na konto Spółki) ? indentyfikacja na podstawie listu przewozowego i numeru klienta, 2% kartą kredytową ? indentyfikacja na podstawie numeru klienta, 23% w drodze przelewu dokonywanego na konto Podatnika po otrzymaniu przez klienta potwierdzenia zamówienia ? indentyfikacja na podstawie numeru klienta. W zakresie sprzedaży dokonywanej przez Spółkę kupujący nie ma możliwości dokonania zakupu płacąc gotówką, każda przesyłka dostarczana jest za pośrednictwem firmy kurierskiej.

Ewidencja każdej paczki i weryfikacja każdej wysyłki jest na bardzo wysokim poziomie. Spółka każdy towar przyporządkowuje do faktury i jednej paczki, która posiada numer zamówienia i listu przewozowego. Co jest niezwykle istotne, każda sprzedaż (w tym również dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) jest udokumentowana fakturą VAT. Spółka sprzedaje kilkanaście sztuk towaru w ciągu godziny, a w perspektywie, przy dalszym rozwoju firmy, kilkanaście sztuk towaru w ciągu minuty. Wobec tego niewykonalne wydawało się wystawianie paragonów fiskalnych na poszczególnych nabywców. W roku 2008 obroty z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wynosiły 5.210.036 zł. W roku 2009 obroty te wyniosły 16.155.200 zł, a w styczniu 2010 r. 2.884.903 zł. W samym styczniu 2010 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka wystawiła 2.622 faktury. Spółka podkreśla, że posiada bardzo szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie których można z łatwością ustalić dane i adres osoby fizycznej (nabywcy), list przewozowy i numer wyciągu bankowego, poprzez który zaksięgowano wpłatę, oraz całą korespondencję z nabywcą. Spółka wskazuje, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych jest zagwarantowanie nieuchylania się przez podatników od wykazywania obrotu z tego tytułu. Zaś w przypadku działalności Spółki nie ma mowy o jakimkolwiek nieewidencjonowaniu obrotu, czy uszczuplaniu wpływów budżetowych. Od 1 kwietnia 2009 r. ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Spółka prowadzi również przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy, mając na uwadze fakt wystawiania dla każdej transakcji sprzedaży faktury VAT oraz ilość wystawianych miesięcznie faktur sprzedażowych, a także skalę obrotów, Spółka może nie ewidencjonować za pomocą kas rejestrujących czynności, za które zapłata nastąpiła w całości na rachunek bankowy Spółki i czynności te dotyczą sprzedaży nie wymienionej w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...


Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę ilość wystawianych co miesiąc faktur sprzedaży oraz fakt wystawiania do każdej transakcji sprzedaży faktury VAT, powinien być zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących czynności, za które zapłata nastąpiła w całości na rachunek bankowy Spółki i czynności te dotyczą sprzedaży nie wymienionej w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 lipca 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. powyższe kwestie regulowało rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Zgodnie z § 2 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 tego załącznika, wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2), 4). W punkcie 2) objaśnień do załącznika wskazano, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r. Natomiast zgodnie z punktem 4) objaśnień, w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Stosownie do treści § 3 ust. 5 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2008 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Należy wskazać, iż zgodnie zapisem § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów do transakcji w nim wymienionych. W przepisie tym wymieniono m. in. w punkcie 5 dostawę:

  1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
  2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3).


W okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. w przedmiotowym zakresie obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Zgodnie z zapisem § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Zapis poz. 37 ww. załącznika jest tożsamy w swej treści z cytowanym zapisem poz. 37 załącznika do rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), przy czym w punkcie 2) objaśnień do załącznika wskazano, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania (?). Natomiast stosownie do zapisu § 3 ust. 6, zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zwolnień, o których mowa w § 2 i 3 nie stosuje się, stosownie do zapisu § 4 ust. 1, bez względu na wysokość osiąganych obrotów do wymienionych w nim transakcji. Punkt 5 tego przepisu brzmi tożsamo z cytowanym wcześniej § 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących.

Natomiast w obecnym stanie prawnym, w przedmiotowym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797). Regulacje tego aktu prawnego nie wprowadziły zmian w kwestii omawianych zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Stosownie do § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym w poz. 37 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2), 4).

Z objaśnień w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r., natomiast zgodnie z punktem 4) w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie zapisem § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów do transakcji w nim wymienionych. W przepisie tym wymieniono m. in. punkcie 5 dostawę:

  1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
  2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3).


Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka z tytułu dokonania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych osiągnęła w 2008 r. obrót w wysokości 5.210.036 zł. Powyższe wskazuje na to, iż już w momencie osiągnięcia w 2008 r. obrotu w kwocie 20.000 zł wobec Wnioskodawcy powstał obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie cytowanego przepisu § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących. Ze złożonego wniosku wynika również, iż płatność należności za dokonane transakcje sprzedaży w całości realizowane są na rachunek bankowy Spółki, a z prowadzonej ewidencji można ustalić, dane i adres nabywcy towaru oraz transakcję, której otrzymana zapłata dotyczy. Ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej Spółka rozpoczęła od dnia 1 kwietnia 2009 r.

Ponadto, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży m. in. artykułów RTV, w tym telewizorów. Powyższe zgodnie z regulacjami wynikającymi z § 4 powołanego rozporządzenia wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w tym zakresie.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, iż w zakresie czynności wymienionych w § 4 powołanych rozporządzeń Spółka nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto, mając na uwadze brzmienie § 2 pkt 2 w powiązaniu z poz. 37 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a także § 2 w powiązaniu z poz. 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, skoro obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej powstał wobec Spółki w 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących powstał i Spółka tą ewidencję prowadzi, to w odniesieniu do pozostałej sprzedaży prowadzonej przez Spółkę należy stwierdzić, że zarówno w roku 2009, jak i okresie późniejszym Spółka nie ma i prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku w tym zakresie, a tym samym nie może zaprzestać ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży prowadzonej na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika