1. Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przyzagrodowych oczyszczalni ścieków (...)

1. Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przyzagrodowych oczyszczalni ścieków należy odprowadzić podatek VAT? 2. Czy w zakresie, w jakim kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, można przyporządkować do budowy oczyszczalni, Gminie będzie przysługiwało prawo pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 10 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • braku opodatkowania wpłat mieszkańców na budowę przyzagrodowych oczyszczalni ścieków ? jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia podatku naliczonego z tytułu budowy oczyszczalni ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 10 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców na budowę przyzagrodowych oczyszczalni ścieków oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy oczyszczalni.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zawarła umowę z Samorządem Województwa na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizację inwestycji pn. ?R?. Całkowity koszt wynosi zł, zaś kwota dofinansowania ze środków unijnych zł. Inwestycja realizowana będzie w dwóch etapach.



Pierwszy etap to budowa 57 sztuk przydomowych oczyszczalni ścieków.


  • budowa sieci wodociągowej na odcinku ok 1,5 km (nie stanowi przedmiotu niniejszego wniosku).


Drugi etap to przebudowa i rozbudowa zbiorczej oczyszczalni ścieków (nie stanowi przedmiotu niniejszego wniosku).

Celem projektu jest zapewnienie możliwości zgodnego z prawem zagospodarowania ścieków z gospodarstw indywidualnych poprzez budowę przyzagrodowych oczyszczalni ścieków. Każda z oczyszczalni stanowi odrębny i oddzielny obiekt obsługujący gospodarstwo danego rolnika. Oczyszczalnie te nie są połączone z siecią sanitarną. Obiekty zostały wybudowane na gruntach, które ?stanowią własność lub będące w użytkowaniu wieczystym rolników i służą zaspokojeniu potrzeb sanitarnych?. Na etapie planowania inwestycji Gmina otrzymała również indywidualne wpłaty od rolników, na gruncie których miała zostać wybudowana oczyszczalnia. Wpłaty te były dokonywane na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Gmina zawierała z rolnikami dwa rodzaje umów.


  1. Z uwagi na fakt, iż wg wytycznych instytucji zarządzającej, którą w tym przypadku jest Urząd Marszałkowski koszty przyłącza czy to wodociągowego, czy też kanalizacyjnego od posesji osoby przyłączanej do głównej sieci wodociągowej czy też kanalizacyjnej stanowią koszt niekwalifikowany, Samorząd Gminy zawiera z właścicielami posesji przyłączanych umowy cywilnoprawne, których przedmiotem jest partycypacja w kosztach inwestycji. Koszt partycypacji stanowi jedynie koszt wykonania przyłącza, ?które stanowi koszt niekwalifikowany i nie jest dofinansowane ze środków UE?. Zgodnie z art. 15.2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006.123.858 ) realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
  2. Ponadto z uwagi na kolejny obowiązek beneficjenta projektu, którym jest dysponowanie na cele budowlane nieruchomością, na której prowadzone będą prace, Samorząd Gminy zawiera z właścicielami posesji przyłączanych drugą umowę cywilnoprawną, której przedmiotem jest zezwolenie na korzystanie z działki gruntowej dla celów budowlanych związanych z realizacją zadania. Korzystanie z gruntu jest bezpłatne. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie przez 7 lat będą w ewidencji mienia komunalnego Gminy, po tym okresie zostaną przekazane nieodpłatnie mieszkańcom.


W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że z zawartych z mieszkańcami umów wynika, że ?Partycypujący ? oświadcza, że zobowiązuje się do poniesienia części kosztów przedmiotowej budowy w wysokości ? zł (słownie ? złotych 00/100). Wpłaty należy dokonać w kasie tutejszego Urzędu Gminy lub na konto ? Partycypujący zobowiązuje się do wpłacania całości należności, o której mowa w ust. 1, (która stanowi koszt przyłącza) najpóźniej na miesiąc przed dniem rozpoczęcia inwestycji przez inwestora?.

Gmina wskazała, że zawarcie umowy regulowało jedynie koszty ponoszone przez mieszkańca na sfinansowanie przyłącza. Jeśli mieszkaniec nie wpłacił całości przypadających na niego kosztów, oczyszczalnia i tak była wybudowana i podłączona, a koszty mieszkaniec uregulował w terminie późniejszym. Ponadto oczyszczalnie budowane są niezależnie od faktu, czy mieszkaniec dokonał całości wpłaty, czy też nie. Przyzagrodowe oczyszczalnie ścieków będą wykorzystywane wyłącznie przez mieszkańców. Faktury VAT wystawiane będą na Gminę, jako realizatora inwestycji. Po zakończeniu inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od mieszkańca posesji. Na mieszkańcu będzie ciążył jedynie obowiązek użytkowania oczyszczalni zgodnie z warunkami instrukcji eksploatacyjnej. Czynności związane z gospodarką ściekową do dnia 1 stycznia 2013 r. będzie wykonywała Gmina, która również będzie stroną umowy z mieszkańcami w zakresie odbioru ścieków.

Ponadto Gmina zauważyła, że wniosek dotyczy stanu przyszłego. Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków w ilości 57 sztuk, realizowana będzie w 2013 r., natomiast wpłaty mieszkańców dokonywane są od roku 2012.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przyzagrodowych oczyszczalni ścieków należy odprowadzić podatek VAT?
  2. Czy w zakresie, w jakim kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, można przyporządkować do budowy oczyszczalni, Gminie będzie przysługiwało prawo pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez mieszkańców wpłaty dotyczące partycypacji w kosztach ogólnych budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, mają na celu pomoc Gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji oraz zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę pokrywane są przez rolnika. Oczyszczalnie wybudowane na gruntach rolników stanowią zgodnie z art. § 49 K.c jego własność i po upływie 7 lat zostaną przekazane rolnikowi. Zdaniem Gminy dokonane przez mieszkańców wpłaty związane z realizacją inwestycji mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji, służących zaspokojeniu potrzeb zbiorowych i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albowiem nie są to czynności, o których mowa art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto zdaniem Gminy w zakresie w jakim kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, można przyporządkować do budowy oczyszczalni, Gminie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina wskazała, że zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi natomiast suma kwot wykazanych na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług. W ocenie Gminy warunki do istnienia prawa do odliczenia VAT w opisanym stanie faktycznym zostały spełnione. Gmina jest podatnikiem VAT (zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny), a towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji zostały wykorzystane do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług budowy oczyszczalni na rzecz rolników, w związku zawartymi umowami cywilnoprawnymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie braku opodatkowania wpłat mieszkańców na budowę przyzagrodowych oczyszczalni ścieków oraz prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia podatku naliczonego z tytułu budowy oczyszczalni.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.

Ponadto nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 cyt. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Ponadto, jak wynika z treści unormowań prawnych zawartych w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006 r., Nr 123 poz. 858 ze zm.) do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych obowiązane jest, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ww. ustawy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Natomiast jak stanowi art. 15 ust. 2 cyt. ustawy realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, czyli tzw. sieci rozprowadzających. Nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Odnosząc się do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy związanych z realizacją - na mocy zawartych z mieszkańcami posesji umów cywilnoprawnych - inwestycji w zakresie budowy przyzagrodowych oczyszczalni ścieków, stanowiących ?odrębny i samodzielny obiekt obsługujący gospodarstwo danego rolnika?, które ?nie są połączone z siecią sanitarną?, przede wszystkim jeszcze raz zaznaczyć należy, iż określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zakres opodatkowania tym podatkiem obejmuje odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług.

Kwestią podlegającą ocenie w niniejszej sprawie jest ustalenie czy wpłaty mieszkańców na przyzagrodowe oczyszczalnie ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy w tym miejscu podkreślić, że aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towarów lub usługodawcą a odbiorcą, a w zamian za wykonanie świadczenia powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynność, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dokonującego dostawy lub świadczącego usługę.

Zauważyć zatem należy, iż ww. wpłaty ponoszą wyłącznie osoby fizyczne ? mieszkańcy posesji, na terenie których przyzagrodowe oczyszczalnie ścieków zostaną wybudowane, które to osoby następnie korzystać będą, jako uczestnicy inwestycji z przydomowych oczyszczalni. Ponadto jak wskazała Gmina ?koszt partycypacji stanowi jedynie koszt wykonania przyłącza, które stanowi koszt niekwalifikowany i nie jest dofinansowane ze środków UE?.

W sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, Gmina za wynagrodzeniem realizuje budowę przyzagrodowych oczyszczalni, co ? jak wynika z wniosku ? na mocy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, jest obowiązkiem osób ubiegających się o przyłączenie do sieci

Zarówno z opisu sprawy, jak też ze złożonego uzupełnienia stanowiącego odpowiedź na wezwanie tut. organu, nie wynika aby świadczenie w postaci budowy przyzagrodowych oczyszczalni miało nastąpić także na rzecz osób, które nie zawrą z Gminą umów cywilnoprawnych i nie uiszczą ustalonych opłat. Analiza przedstawionego zdarzenia wskazuje zaś, że inwestycja będzie realizowana na rzecz mieszkańców, z którymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne. Na mocy zawartych umów mieszkaniec posesji zobowiązał się do poniesienia ?części kosztów przedmiotowej budowy?. Ustaloną należność mieszkaniec zobowiązał się wpłacić w terminie ?najpóźniej na miesiąc przed dniem rozpoczęcia inwestycji?, jednakże nawet w sytuacji gdy nie uiści on całości kwoty a tylko jej część, oczyszczalnia zostanie wybudowana, a pozostałą należność mieszkaniec regulował w terminie późniejszym. Tym samym z powyższego wynika, że wnoszone wpłaty są niczym innym jak zaliczką na poczet przyszłego świadczenia dokonywanego przez Gminę. Powyższe potwierdza zresztą sama Gmina wskazując we własnym stanowisku w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ?towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji zostały wykorzystane do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług budowy oczyszczalni na rzecz rolników, w związku zawartymi umowami cywilno-prawnymi?.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że wbrew stanowisku przedstawionemu we wniosku, świadczenia, do wykonania których zobowiązała się Gmina na mocy zwartych umów cywilnoprawnych, stanowić będą czynności podlegające opodatkowaniu, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy według stawek obowiązujących dla danego świadczenia. Wobec powyższego kwoty otrzymane przez Gminę od rolników na podstawie zawartych umów stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia na ich rzecz usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając z kolei brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach w nim określonych uwarunkowane jest od tego aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, stwierdzić należy, że Gminie przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji w zakresie, w jakim podatek naliczony wynikający z otrzymanej przez Gminę faktury związany będzie z budową przyzagrodowych oczyszczalni ścieków. W tym zakresie podzielić bowiem należy stanowisko wyrażone we wniosku, zgodnie z którym ?warunki do istnienia prawa do odliczenia VAT w opisanym stanie faktycznym zostały spełnione. Gmina jest podatnikiem VAT (zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny), a towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji zostały wykorzystane do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług budowy oczyszczalni na rzecz rolników, w związku zawartymi umowami cywilnoprawnymi?.

Ponadto końcowo należy zauważyć, że pomimo przedstawionego opisu zdarzenia, z którego wynikało, iż przydomowe oczyszczalnie ścieków zostały wybudowane - co wskazywałoby że wniosek dotyczy stanu faktycznego, tut. organ wobec jednoznacznej odpowiedzi Gminy zawartej w uzupełnieniu wniosku, iż ?wniosek dotyczy stanu przyszłego? przyjął, iż przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika