Czy powinienien Pan zapłacić podatek VAT od otrzymanej dotacji w kwocie: 10.000 zł a jeśli nie to (...)

Czy powinienien Pan zapłacić podatek VAT od otrzymanej dotacji w kwocie: 10.000 zł a jeśli nie to od jakiej kwoty i jak należy otrzymaną dotacje rozliczyć?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 07 sierpnia 2007r (data wpływu 10 sierpnia 2007 r.) uzupełnionego dnia 10 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 20 kwietnia 2007 r. podpisał Pan umowę z Powiatowym Urzędem Pracy na dokonanie zakupów w związku z utworzeniem nowego miejsca pracy i zatrudnieniem osoby bezrobotnej zarejestrowanej w w/w urzędzie pracy. W związku z poniesionymi kosztami, które zostały udokumentowane fakturami otrzymał Pan dotacje w kwocie 10.000 zł. Otrzymana dotacja nie ma i nie będzie miała w przyszłości żadnego znaczenia oraz wpływu na cenę oferowanych usług, gdyż minimalne stawki reguluje odpowiednie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy powinienien Pan zapłacić podatek VAT od otrzymanej dotacji w kwocie: 10.000 zł a jeśli nie to od jakiej kwoty i jak należy otrzymaną dotacje rozliczyć...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót powiększony o dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług. Z uwagi na fakt, że otrzymana dotacja nie ma żadnego wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż opłaty za czynności adwokackie reguluje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu. Zatem wg Pana od otrzymanej dotacji nie zachodzi konieczność zapłacenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.

U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z regulacji tej wynika, że opodatkowaniu podlegają tylko te dotacje, które stanowią pokrycie części ceny dostarczanych przez podatnika konkretnych towarów lub świadczonych przez niego usług. Wobec powyższego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku a więc i wpływu na cenę dostarczanego towaru czy świadczonej usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe jak i przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że otrzymana przez Pana dotacja (refundacja) z Powiatowego Urzędu Pracy na sfinansowanie zakupów związanych z utworzeniem nowego miejsca pracy ma charakter podmiotowy i nie jest uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Zatem dotacja ta nie stanowi obrotu w myśl art. 29 ust. 1 w/w ustawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odpowiadając na drugą część pytania należy podkreślić, że ustawodawca opodatkowanie dotacji podatkiem VAT uzależnił od jej przeznaczenia a nie od jej wysokości. Wobec powyższego nie ma żadnego ograniczenia kwotowego w opodatkowaniu dotacji.

Z uwagi na fakt, że dotacja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu zatem nie zachodzi konieczność wystawienia faktury wewnętrznej w związku z rozliczeniem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika