Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2014 r. (data wpływu 17 października) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja została ustanowiona w dniu 30 października 2008 r. na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja działa na podstawie ustawy o fundacjach oraz ustawy o Działalności Pożytku Publicznego i o Wolontariacie. Fundacja nie posiada statusu OPP. Celem działania jest wykonywanie zadań statutowych. Do których należy m.in. :


  • działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz jeżyka regionalnego, w tym państwach byłego ZSRR,
  • działanie na rzecz godnego traktowania cudzoziemców oraz ochrony ich praw,
  • działanie na rzecz pomocy cudzoziemcom w aktywnym włączeniu się w życie społeczne w Polsce,
  • pobudzenie aktywności społecznej, kulturalnej i naukowej społeczności akademickiej i młodzieży,
  • integracja środowiska akademickiego, młodzieżowego i naukowego,
  • wspieranie kontaktów kulturalnych między Rzeczpospolita Polska i krajami Unii Europejskiej, a krajami niebędącymi w Unii Europejskiej,
  • wspieranie kontaktów naukowych i naukowo-dydaktycznych między Rzeczpospolitą Polską i krajami Unii Europejskiej a krajami nie będącymi w Unii Europejskiej w zakresie ekonomii, socjologii, prawa i administracji, politologii oraz innych dziedzin wiedzy naukowej.


Fundacja prowadzi nieodpłatną oraz odpłatną działalność statutową. Fundacja jest zarejestrowanym w regestrze przedsiębiorców ale nie podjęła prowadzenia działalności gospodarczej oraz nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie ma prawa odliczenia bądź odzyskania podatku go w innym trybie. Fundacja w drodze otwartego konkursu, ogłoszonego przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie (WWPE) otrzymała dotację (środki publiczne) na realizację projektu pn. ?K.? ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Umowa nr ... na realizację przedmiotowego projektu została popisana w dniu 6 lutego 2014 r. Projekt ten jest finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej, w 10% ze środków budżetu państwa ,a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji. Powyższe przedsięwzięcie nie obejmuje działań mających na celu sprzedaż jakichkolwiek towarów lub usług. Nie są pobierane żadne odpłatności, nie występują również świadczenia odpłatne. Do głównych zadań należą m.in. prowadzenie Centrum udzielającego bezpłatnie porady dla osób studiujących na uczelniach wyższych, organizowanie bezpłatnych kursów języka polskiego dla powyższych osób, organizowanie nieodpłatnych i otwartych spotkań z ekspertami. Fundacja realizuje projekt na podstawie szczegółowego budżetu gdzie wyodrębniono koszty związane bezpośrednio z realizacją projektu. Dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych i szczegółowo udokumentowanych kosztów. Szczegółowe przedstawienie zadań realizowanych przez Fundację w ramach przedmiotowego projektu wraz z podziałem na pozycje budżetowe zostało dołączone do niniejszego wniosku. Instytucja zarządzająca na poziomie krajowym środkami europejskimi ? WWPE ? podlegająca ministerstwu spraw wewnętrznych nałożyła na Fundację obowiązek dołączenia do raportu finansowego kopii indywidualnej interpretacji potwierdzającej, że Fundacja nie może odzyskać podatku VAT. Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej z dnia 8 marca 2008 r. ustanawiającą zasady wykonania decyzji Rady 2007/435/WE ustanawiającej Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata 2007-2013 stanowi to warunek uznania kwalifikowalności podatku od towarów i usług. Uzyskanie takiej interpretacji jest zatem niezbędne do rozliczenia już wydanych środków i uzyskania dalszej części dofinansowania projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Fundacja ma możliwość odliczenia lub odzyskania podatku od towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na przepisy art. 15 ust. 1 i 2, art. 86 ust. 1 , art. 88 ust. 4 nie ma prawnej możliwości odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT. Stosownie do powołanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. Tym samym zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego prze Fundacje nie jest możliwa, ze względu na fakt, iż nie jest ona czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ponadto w ramach zadań związanych z przedmiotowym projektem zakupione towary i usługi udokumentowane będą faktura wystawiona na Wnioskodawcę. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów, jak również realizacją zadań wynikających z projektu nie ma w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym zakupy towarów i usług nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Reasumując, Fundacja na podstawie zawartej umowy realizuje projekt w ramach którego nie występują żadne czynności odpłatne, zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny. Tym samym Fundacja nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części wynikającego z faktur dotyczących poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku. Ponadto Fundacja nie jest czynnym podatnikiem VAT co uniemożliwia jej odliczenie podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług. Ponadto prawo do odliczenia przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, ponieważ z treści wniosku wynika, że zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.


Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białymstoku, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika