Opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych.

Opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiono następujący stan faktyczny.


Teatr jest wojewódzką samorządową instytucją kultury, której celem statutowym jest upowszechnianie kultury teatralnej przez tworzenie i prezentację przedstawień dla dorosłych, dzieci i młodzieży. Teatr umożliwia wstęp na spektakle na podstawie odpłatnych biletów. Zdarzają się też sytuacje wydawania nieodpłatnych zaproszeń, zwłaszcza na premiery sztuk teatralnych. Zaproszenia przekazywane są głównie przedstawicielom władz samorządowych, kontrahentom i przedstawicielom mediów lokalnych, z którymi Teatr prowadzi współpracę, którzy są traktowani jako "goście specjalni".


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy nieodpłatne świadczenie usług kulturalnych, polegające na wolnym od opłaty wstępie (zaproszenie) na spektakl teatralny nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne świadczenie usług kulturalnych tj. wydawanie nieodpłatnych zaproszeń nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powołując się na treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wywodzi, iż nieodpłatne świadczenie usług dla celów działalności gospodarczej podatnika nie podlega opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż podstawowa działalnością teatru polega przede wszystkim na produkcji spektakli oraz świadczeniu usług kulturalnych, o których mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. A zatem mając na uwadze, że teatr umożliwia nieodpłatny wstęp na spektakl przedstawicielom władz samorządowych, kontrahentom z którymi prowadzi współpracę, przedstawicielom mediów lokalnych oraz biorąc pod uwagę fakt, że działania polegające na umożliwieniu wstępu na spektakl bez konieczności ponoszenia opłaty służą propagowaniu i promowaniu działalności Teatru, co w przyszłości może przyczynić się do: pozyskania dodatkowych źródeł finansowania na produkcję nowych spektakli, zwiększonego zainteresowania sztukami teatru i wpłynąć na zwiększenie wpływów ze spektakli - należy uznać, że nieodpłatny wstęp dla gości specjalnych nie podlega opodatkowaniu VAT (jako działanie wykonane z myślą o przyszłym świadczeniu usług kulturalnych w zakresie wstępu na spektakl). Według Wnioskodawcy, skoro nieodpłatne świadczenia wykonane są dla celów działalności gospodarczej podatnika, to nie została spełniona przesłanka do objęcia opodatkowaniem podatkiem VAT nieodpłatnych świadczeń.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak wynika z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Powyższe oznacza, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.


Stosownie bowiem do art. 8 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, takie nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu.

Analizując natomiast treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Podkreślić należy przy tym, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Z treści wniosku wynika, iż zdarzają się sytuacje, gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności przekazuje nieodpłatnie zaproszenia na spektakle teatralne (najczęściej premiery) dla przedstawicieli władz samorządowych, kontrahentów i przedstawicieli mediów lokalnych, z którymi Teatr prowadzi współpracę. Wnioskodawca wskazał również, iż działania polegające na umożliwieniu wstępu na spektakl bez konieczności ponoszenia opłaty służą propagowaniu i promowaniu działalności kulturalnej teatru, co w przyszłości może przyczynić się do: pozyskania dodatkowych źródeł finansowania na produkcję nowych spektakli, zwiększonego zainteresowania sztukami teatru i wpłynąć na zwiększenie wpływów ze spektakli.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

Przez nieodpłatne usługi służące do celów działalności podatnika należy rozumieć takie, które są wykonywane bez wynagrodzenia, ale w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Świadczenie ich ma dominujący charakter w stosunku do korzyści osiąganej w tym przypadku przez odbiorcę tych świadczeń.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż nieodpłatnie przekazanie zaproszeń na spektakle na rzecz przedstawicieli władz samorządowych, kontrahentów i przedstawicieli mediów lokalnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miało w tym przypadku zastosowanie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, gdyż nieodpłatne przekazanie, jak wskazano we wniosku, będzie miało miejsce w celach promowania kulturalnej działalności Wnioskodawcy. A zatem świadczenie usług nieodpłatnego przekazania zaproszeń, na spektakle na rzecz ww. podmiotów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika