Opodatkowanie usług dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków.

Opodatkowanie usług dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.


W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest czynnym podatnikiem zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług do składania deklaracji miesięcznych. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem lokali użytkowych. Spółka zawarła też szereg umów z podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność gospodarczą, nie będącymi najemcami lub dzierżawcami nieruchomości, w ramach których to umów zobowiązała się dostarczać wodę oraz oprowadzać ścieki komunalne za pośrednictwem wewnętrznej sieci kanalizacyjnej.

Odsprzedawaną wodę Spółka nabywa od ?W.? Sp. z o.o. Za pośrednictwem wyżej wymienionej firmy odprowadza też ścieki komunalne.

Za wykonywane opisane powyżej usługi Spółka pobiera dodatkową opłatę eksploatacyjną w wysokości 20 % wartości odsprzedanej wody oraz oprowadzonych ścieków, które to usługi są opodatkowane aktualnie według 23% stawki podatku od towarów i usług.

Natomiast przy odsprzedaży wody oraz oprowadzaniu ścieków strona wskazuje, iż wyżej wymienione usługi są opodatkowane stawką podatkową w wysokości 8%.

W wydanej na wniosek Spółki przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnej z dnia 7 czerwca 2011 r. za prawidłowe zostało uznane stanowisko Spółki, iż w roku podatkowym 2010 przy odsprzedaży nabywcom wody oraz usług w zakresie oprowadzania ścieków Spółka winna wskazywać, stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka od dnia 1 stycznia 2011 r. dokumentując odsprzedaż nabywcom usług komunalnych w zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków komunalnych oraz pobierając z tego tytułu dodatkową opłatę eksploatacyjną w wysokości 20% wartości odsprzedanych usług komunalnych w zakresie dostarczania wody oraz oprowadzania ścieków ma prawo uznać, iż przedmiotowe usługi są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, między innymi od dnia 1 stycznia 2011 r. w wysokości 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt pobierania dodatkowej opłaty eksploatacyjnej przez Spółkę od nabywców przy odsprzedaży wody oraz usług w zakresie oprowadzania ścieków komunalnych żadną miarą nie można mówić w przedmiotowej sprawie, iż odsprzedawane przez stronę usługi komunalne w zakresie odsprzedaży wody oraz od oprowadzania ścieków, są to usługi kompleksowe, o których mowa w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 listopada 2010 r. (sygn. akt I FPS 3/10), które są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy. Z uwagi na powyższe, Spółka od dnia 1 stycznia 2011 r., dokumentując odsprzedaż nabywcom usług komunalnych w zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków komunalnych oraz pobierając z tego tytułu dodatkową opłatę eksploatacyjną w wysokości 20% wartości odprzedanych usług komunalnych w zakresie dostarczania wody oraz oprowadzania ścieków ma prawo uznać, iż przedmiotowe usługi są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy. Powyższe stanowi, iż między innymi od dnia 1 stycznia 2011 r. odsprzedaż przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy podkreślić, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)(Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).


W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Powyższy przepis stanowi implementację art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1, ze zm.), zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a powołanej ustawy, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust.1.

I tak, w poz. 140 ww. załącznika ustawodawca wymienił ?usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych? (PKWiU 36.00.20.0), natomiast w poz. 141 tego załącznika ?usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych? (PKWiU 36.00.30.0). Z kolei w poz. 142 wymieniono ?usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków? (PKWiU ex 37).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa usługi?. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z okoliczności przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności zawarła z podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność gospodarczą, nie będącymi najemcami lub dzierżawcami nieruchomości szereg umów, w których zobowiązała się dostarczać wodę oraz oprowadzać ścieki komunalne za pośrednictwem wewnętrznej sieci kanalizacyjnej.

Odsprzedawaną wodę Spółka nabywa od dostawcy, za pośrednictwem którego odprowadza też ścieki komunalne. Za wykonywane usługi Spółka pobiera dodatkową opłatę eksploatacyjną w wysokości 20% wartości odsprzedanej wody oraz oprowadzonych ścieków.

Z wniosku nie wynika, aby przy odsprzedaży usług Spółka świadczyła jakiekolwiek dodatkowe usługi na rzecz nabywców, stąd możliwe jest stosowanie tej samej stawki podatku również w sytuacji, gdy cena odsprzedaży usługi jest wyższa od ceny jej nabycia i zawiera dodatkową opłatę eksploatacyjną.

W związku z powyższym, skoro Spółka nabywa usługi we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, tj. podmiotu, który faktycznie korzysta z tych usług, to dokonywana przez Spółkę odsprzedaż usług obcych stanowi świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi.

W świetle powyższego, świadcząc usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków dla podmiotów gospodarczych nie będących najemcami lub dzierżawcami nieruchomości będącej w zasobach Spółki, o ile są one sklasyfikowane według PKWiU w ww. grupowaniach, Spółka winna stosować 8% stawkę podatku od towarów i usług, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika