Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do otrzymania zwrotu (...)

Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 5 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ?Remont i modernizacja świetlicy? ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ?Remont i modernizacja świetlicy?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółdzielnia realizuje obecnie projekt pn. - ?Remont i modernizacja świetlicy?, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - Oś priorytetowa 4 Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, Działanie 4.1 Humanizacja blokowisk, Poddziałanie 4.1.2 Wzmocnienie funkcji społecznych.


Przedsięwzięcie będące przedmiotem wniosku polega na remoncie i modernizacji budynku świetlicy, będącej w zasobach Spółdzielni, z przeznaczeniem na cele społeczne, kulturalne i wychowawcze. Pomieszczenia świetlicy zostaną doposażone w meble oraz sprzęt. Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie własnością Spółdzielni. W ramach projektu zostanie również zagospodarowany teren wokół budynku świetlicy, tj. zieleń, ławki, kosze, ?urządzenia zabawowe?. Pomieszczenia w wyremontowanym budynku świetlicy nie będą wynajmowane odpłatnie lecz udostępniane nieodpłatnie mieszkańcom na działalność kulturalną, społeczną i oświatową. Korzystanie zarówno z pomieszczeń świetlicy, jak i z zakupionego w ramach projektu wyposażenia będzie nieodpłatne. W zakres prac, które zostaną wykonane w ramach przedmiotowego projektu ?na budynku świetlicy? wchodzą następujące elementy:


  • adaptacja pomieszczeń piwnicy na potrzeby Centrum Rekreacji, Centrum Rozrywki i Sportu, szatni oraz pomieszczenia socjalnego,
  • adaptacja na parterze sal na potrzeby Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej, sekcji plastycznej, Klubu ?S.? i ?W.?,
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
  • remont posadzek, tynków wewnętrznych, malowanie pomieszczeń,
  • remont dachu budynku, polegający na wymianie poszycia dachowego,
  • remont instalacji wentylacji mechanicznej, wodno - kanalizacyjnej i c.o.,
  • docieplenie i malowanie farbą fasadową ścian elewacji,
  • docieplenie stropów piwnicznych,
  • wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych,
  • zagospodarowanie terenu (zieleń, ławki, kosze, urządzenia zabawowe).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - Spółdzielnia realizując opisany projekt nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Spółdzielnia nie ma również prawa do otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT.

Spółdzielnia prowadzi działalność na podstawie uchwały podjętej przez Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej z dnia 29 czerwca 2009 r. i 30 czerwca 2009 r. w sprawie celowości prowadzenia działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej oraz ponoszenia kosztów. Koszty prowadzonej działalności pokrywane są z funduszu. Działalność Spółdzielni nie jest nastawiona na osiąganie dochodu. Celem prowadzonej przez Spółdzielnię działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej jest integracja jej członków. Działalność Spółdzielni służy kulturalnemu współżyciu mieszkańców i umożliwia korzystanie z różnych form zorganizowanego spędzenia wolnego czasu.

Ponadto uzasadniając prezentowane stanowisko Spółdzielnia przywołała art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym ?zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych?. Jednocześnie wskazano również na art. 4 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, który stanowi, iż członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Spółdzielnia wskazała również, iż w jej ocenie koszt podatku VAT zawsze stanowi wydatek kwalifikowany, z uwagi na brak możliwości jego odzyskania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, wynika, iż Spółdzielnia realizuje projekt pn. ?Remont i modernizacja świetlicy przy ul. Chrobrego 4 w Ostródzie z przeznaczeniem na cele społeczne, kulturalne i wychowawcze wraz z zakupem sprzętu?. Projekt dotyczy adaptacji pomieszczeń piwnicy na Centrum Rekreacji, Centrum Rozrywki i Sportu, szatni oraz pomieszczenia socjalnego; adaptacji sal na parterze na potrzeby Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej, sekcji plastycznej, Klubu ?Siwy włos? i ?Wesołego emeryta?; wymiany stolarki okiennej i drzwiowej; remontu posadzek, tynków wewnętrznych, malowania pomieszczeń; remontu dachu budynku, polegającego na wymianie poszycia dachowego; remontu instalacji wentylacji mechanicznej, wodno-kanalizacyjnej i c.o.; dociepleniu i malowaniu farbą fasadową ścian elewacji; dociepleniu stropów piwnicznych; wykonaniu podjazdu dla osób niepełnosprawnych; zagospodarowaniu terenu.

Jak wskazano nabywane towary i usługi nie będą mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, od wydatków zwianych z przedmiotowym projektem, przy założeniu, że wyremontowane w budynku pomieszczenia, tak jak wskazano we wniosku będą udostępniane nieodpłatnie mieszkańcom na działalność kulturalną, społeczną i oświatową.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo informuje się, iż tutejszy organ nie oceniał zasadności zastosowania przez Spółdzielnie zwolnienia, o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.

Z uwagi jednak na powołanie się przez Spółdzielnię na błędną podstawę prawną, oceniając stanowisko całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika