Określenie stawki podatku dla dostawy sprzętu komputerowego.

Określenie stawki podatku dla dostawy sprzętu komputerowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla dostawy sprzętu komputerowego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla dostawy sprzętu komputerowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której realizuje dostawy oraz świadczy usługi związane z nowymi technologiami, w branży teleinformatycznej. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka planuje aktywny udział w realizacji zamówień na sprzęt komputerowy dla placówek oświatowych. W praktyce dochodzi do sytuacji, w której właściciele (jednostki samorządu terytorialnego) organizują przetargi na dostawę sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych sobie podległych. W takich sytuacjach bezpośrednim nabywcą sprzętu jest jednostka samorządu terytorialnego. Niemniej jednak dostawa taka realizowana jest w praktyce dla placówki oświatowej, która otrzymuje sprzęt zakupiony ze środków jednostki samorządu terytorialnego, czyli podmiotu, który jest jej właścicielem. Taki sposób realizacji dostaw dla placówek oświatowych wynika z tego, iż jednostka samorządu terytorialnego, ze względu na treść art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) jest organem prowadzącym szkołę, zobowiązanym zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy, do wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji nałożonych na nią zadań.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka jest uprawniona do stosowania na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawki podatku w wysokości 0% do dostawy sprzętu komputerowego, wymienionego bezpośrednio z zał. nr 8 do ustawy, dla placówek oświaty realizowanych za pośrednictwem jednostek prowadzących te placówki...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest w pełni uprawniona do stosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostaw sprzętu komputerowego, wymienionego w zał. nr 8 do ustawy, dla placówek oświaty, realizowanych za pośrednictwem jednostek prowadzących te placówki. Według Spółki, mając na uwadze treść art. 83 ust. 13, 14 i ust. 1 pkt 26 ustawy, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie istotne jest faktyczne przeznaczenie sprzętu komputerowego, a nie sposób jego finansowania. Przepisy innych gałęzi prawa nakładają na organy prowadzące szkoły obowiązek ich wyposażenia w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji nałożonych na nie zadań. W ocenie Spółki, jeżeli faktycznym odbiorcą sprzętu komputerowego będzie szkoła, dostawa będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 0%.

Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest linia orzecznicza sądów administracyjnych, m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. akt I SA/Kr 882/07), wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I FSK 1304/08), wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lipca 2011 r. (sygn. akt I FSK 1139/10). Zdaniem Spółki należy odwołać się do faktycznego przeznaczenia dostarczanych towarów. W przedmiotowej sprawie zachodzi właśnie taka sytuacja, pomimo, iż dostawa nie jest realizowana bezpośrednio do, ale dla placówki oświatowej, co wynika z uwarunkowań przepisów innych gałęzi prawa. Wobec powyższego przedmiotowa dostawa, w ocenie Spółki, wypełnia przesłanki zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Według art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku tym wymieniono:


  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille?a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy)


W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami ? w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Zgodnie z ust. 15 tego artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Z powołanych regulacji wynika, że podstawą do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku od towarów i usług przy dostawach sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, jest przede wszystkim to, aby dostawa dokonana była bezpośrednio na rzecz powyższych placówek, a dostarczane towary należały do grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto wymagane jest spełnienie dodatkowego warunku, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza dokonać dostawy sprzętu komputerowego w ramach zamówień składanych bezpośrednio przez organ nadzorujący ? jednostkę samorządu terytorialnego dla placówek oświatowych. Nabywcą sprzętu komputerowego, wymienionego w zał. nr 8 do ustawy, będzie jednostka samorządu terytorialnego, które następnie przekaże go placówce oświaty.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, iż ustawodawca jednoznacznie określił zasady dostawy sprzętu komputerowego, podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką podatku. Z opisu sprawy nie wynika, aby dostawa sprzętu komputerowego miała nastąpić na rzecz placówek oświatowych. Zatem - wbrew twierdzeniu Spółki - nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%. W konsekwencji przedmiotowa dostawa będzie opodatkowana stawką podstawową, tj. 23%.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż powołane przez Spółkę wyroki nie mogą mieć wpływu na rozstrzygnięcie niniejszej sprawy. Wskazuje się, że Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych, gdyż w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych. W związku z powyższym, nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Zatem wyroki sądów są wydane w konkretnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy. Zatem trudno jest określić w jakim stopniu sprawy będące przedmiotem autonomicznych rozstrzygnięć sądów, które powołała Spółka, mogą odzwierciedlać sytuację przedstawioną przez Pana we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Wobec powyższego należy podkreślić, że wskazane we wniosku orzeczenia stanowią rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach o charakterze indywidualnym i tylko do nich się zawężają, w związku z czym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika