Zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% przy dostawie laptopów.

Zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% przy dostawie laptopów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% przy dostawie laptopów - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% przy dostawie laptopów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której realizuje dostawy oraz świadczy usługi związane z nowymi technologiami, w branży teleinformatycznej. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka planuje aktywny udział w realizacji zamówień na laptopy dla placówek oświatowych. W praktyce dochodzi do sytuacji, w której właściciele (jednostki samorządu terytorialnego) organizują przetargi na dostawę laptopów dla placówek oświatowych sobie podległych. W takich sytuacjach bezpośrednim nabywcą sprzętu jest jednostka samorządu terytorialnego. Niemniej jednak dostawa taka realizowana jest w praktyce dla placówki oświatowej, która otrzymuje sprzęt zakupiony ze środków jednostki samorządu terytorialnego, czyli podmiotu, który jest jej właścicielem. Taki sposób realizacji dostaw dla placówek oświatowych wynika z tego, iż jednostka samorządu terytorialnego, ze względu na treść art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 t. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) jest organem prowadzącym szkołę, zobowiązanym zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy, do wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji nałożonych na nią zadań.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka jest uprawniona do stosowania na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawki podatku w wysokości 0% do dostaw laptopów, jako sprzętu spełniającego kryteria zał. nr 8 do ustawy, dla placówek oświaty, realizowanych za pośrednictwem jednostek prowadzących te placówki...


Zdaniem Wnioskodawcy, dla dostawy laptopów, która realizowana jest za pośrednictwem jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki nadrzędnej nad szkołami, istnieją uzasadnione podstawy dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0%. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż laptop spełnia taką samą funkcję jak klasyczny zestaw komputera stacjonarnego, gdyż stanowi w praktyce połączenie w jednym urządzeniu (obudowie) wszystkich elementów urządzenia wskazanego bezpośrednio w poz. 1 zał. nr 8 do ustawy (zestaw komputera stacjonarnego). Zgodnie z potocznym rozumieniem pojęcia ?komputer stacjonarny? jest to rodzaj komputera osobistego, który składa się m.in.: z monitora, jednostki stacjonarnej oraz klawiatury i posiada tę cechę, że wykorzystywany jest w określonym miejscu. W ocenie Spółki, laptop przekazany jednostce oświaty spełnia tę definicję. Jest to bowiem urządzenie, które składa się z połączonych funkcjonalnie elementów, obejmujących m.in.: monitor, jednostkę centralną oraz klawiaturę i wykorzystywane jest jako pomoc dydaktyczna w szkole. Główną różnicą pomiędzy klasycznym komputerem stacjonarnym, a laptopem jest miniaturyzacja laptopa i większy stopień powiązania elementów wchodzących w skład zestawu. Okoliczności te nie stanowią jednak uszczerbku dla wydajności laptopa, a wręcz przeciwnie ? pozwalają na jeszcze efektywniejsze wykorzystywanie laptopów jako pomocy dydaktycznych. Mając na względzie powyższe, zdaniem Spółki, w pełni zasadne jest twierdzenie, że obniżoną stawkę podatku można stosować również w przypadku dostarczania laptopów dla jednostek oświatowych. Brak jest bowiem racjonalnych podstaw do odmiennego traktowania na gruncie ustawy komputerów stacjonarnych oraz laptopów, spełniających tę samą funkcję. Słuszność stanowiska Spółki została potwierdzona w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 7 grudnia 2005 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Według art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku tym wymieniono:


  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille?a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy)


W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami ? w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Zgodnie z ust. 15 tego artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem dostawy dokonanej za pośrednictwem jednostek samorządu terytorialnego dla placówek oświatowych będą laptopy. W ocenie Spółki, laptopy spełniają definicję urządzeń, o których mowa w poz. 1 zał. nr 8 do ustawy, tj. zestawu komputera stacjonarnego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych, wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Laptop jest komputerem personalnym cyfrowym z urządzeniami wejścia i wyjścia, stanowiącymi część układu komputera.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż laptop nie mieści się w katalogu pojęć, użytych przez ustawodawcę w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy, gdyż nie jest jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem ani zestawem komputerów stacjonarnych. Komputer przenośny nie jest również urządzeniem do transmisji danych cyfrowych, o którym mowa w poz. 5 tego załącznika. W ocenie tutejszego organu fakt, że laptop będzie pełnił w szkole funkcje stacjonarnej jednostki komputerowej nie oznacza, iż jest zestawem komputerów stacjonarnych.

W efekcie - wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy - komputer przenośny nie został wymieniony przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy, co oznacza, iż do dostawy ww. towaru nie można zastosować preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Należy nadmienić, że skoro przedmiot dostawy nie spełnia kryteriów uprawniających do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0%, tym samym bezprzedmiotowe stało się analizowanie okoliczności wniosku pod kątem wypełnienia pozostałych przesłanek, warunkujących zastosowanie stawki 0%.

Wskazać należy, iż powołana we wniosku interpretacja stanowi rozstrzygnięcie w konkretnej - indywidualnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę. Przywołana interpretacja nie może zatem wpłynąć na ocenę prawidłowości kwestii rozpatrywanej w niniejszej interpretacji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika