Jaka stawkę zastoseować do usługi wstępu na saunę, do gry w squasha oraz z tytułu imprez sportowych (...)

Jaka stawkę zastoseować do usługi wstępu na saunę, do gry w squasha oraz z tytułu imprez sportowych ?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 6 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności wstępu na korty do gry w squasha ? jest prawidłowe
  • ,
  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności organizacji imprez sportowych ? turniejów? jest nieprawidłowe
  • ,
  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności wstępu do sauny ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla czynności wstępu na korty do gry w squasha, organizacji imprez sportowych ? turniejów, wstępu na saunę.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Pani firma zarejestrowana jest w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Firma prowadziła działalność określoną w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) ? 93.13.Z ? pod nazwą ?działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej? i skorygowała numer PKD dnia 22 listopada 2011 r. na bardziej właściwy dla prowadzonej działalności: PKD 93.11.Z ?działalność obiektów sportowych?. Firma jest podatnikiem czynnym podatku VAT, zarejestrowanym od dnia 1 sierpnia 2007 r., co oznacza, że wystawia faktury VAT, naliczając stawki VAT i odprowadza podatek od wszystkich wykonywanych czynności, obniżony o podatek naliczony.

Firma wybudowała budynek klubu sportowego, który użytkuje zgodnie z przeznaczeniem od 2008 r. Jest to obiekt zakwalifikowany przez nadzór budowlany jako obiekt sportowy. Znajdują się w nim 3 korty do gry w squash, sauna, sala treningowa, sala masażu, szatnie, natryski, WC, bufet, wypożyczalnia sprzętu do gry i sklepik sportowy ze sprzętem do gry w squash.

Firma oferuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych: sprzedaż biletów wstępu i karnetów wstępu na korty do gry w squasha dla indywidualnych użytkowników, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych wykupujących wstęp dla swoich członków lub pracowników w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie czy celem jest rekreacja czy uprawianie sportu, sprzedaż wejść na saunę oraz organizuje imprezy sportowe - turnieje squasha lokalne i ogólnopolskie dla sportowców zawodowych i amatorów, polegające na pobieraniu opłaty wstępu/wpisowego za udział w nich. Uczestnicy imprezy sportowej mają prawo oglądania wszystkich meczy turnieju. Od czynności tych odprowadzała Pani podatek VAT według stawki 22% do 31 grudnia 2010 r., natomiast od dnia 1 stycznia 2011 odprowadza Pani ten podatek według stawki VAT 23%.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty stawki podatku VAT od towarów i usług na usługi wstępu: na kort do gry w squash, na saunę i organizację imprez sportowych?

Pani zdaniem, sprzedaż wstępu na korty do gry w squasha, podlega w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 8% zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla firm partnerskich ? jako udostępnienie obiektów sportowych tj. kortów do gry w squasha na zasadzie wykupienia wstępu w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu: PKWiU 92.61.10-00.00 ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych?. W tym zakresie stawka VAT 8% będzie miała również zastosowanie w przypadku dopłat do wejść jednorazowych oraz do wejść na podstawie umów z firmami współpracującymi np. B. S., gdzie klient korzystając z usługi wpisuje się na listę, a firma współpracująca opłaca wejścia na podstawie faktury zbiorczej.

Według Pani, organizacja imprez sportowych - turniejów squasha, polegająca na pobraniu opłaty wstępu/wpisowego od uczestników imprezy, kwalifikowana będzie jako PKWiU 92.62.12-00.00 ? usługi związane z organizowaniem imprez sportowych? ze stawką podatku VAT 8% (poz. 159 w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - wstęp na imprezy sportowe, bez względu na PKWiU). Przy czym stawka podatku VAT 8% ma zastosowanie do uczestników turnieju, którzy po dokonaniu opłaty wstępu/wpisowego są uprawnieni do oglądania wszystkich meczy rozgrywanych podczas organizowanego turnieju.

W Pani przekonaniu, usługa wstępu na saunę jako usługa rekreacyjna zarówno dla osób fizycznych jak i dla firm powinna być opodatkowana stawką podatku VAT 8%. Na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% podlegają m.in. usługi bez względu na symbol PKWiU tj. dla ?pozostałych usług związanych z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu.?

Uważa Pani, że przedstawione stanowisko w sprawie, dotyczące wstępu na korty, znajduje poparcie w pismach wydanych przez organy podatkowe: odnosząc się do usług wstępu na korty squasha. Podobne stanowisko zajął: Dyrektor Izby Skarbowej w W w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2011 (sygn. IPPP1-443364/11-5/PR), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2010 r. (sygn. IBPP2/443-478/10/ICz), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2010 r. (sygn. IPPP1-443-427/10-2/AS), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego L (sygn. I USB 111/436/22/1 /2007/KK). Innym przykładem jest pismo Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 18 października 2004 r. (sygn. PUS.11/443/262/2004), w którym organ podatkowy stwierdził, iż wynajem hali sportowej, kortów tenisowych, sali gimnastycznej dla celów zajęć sportowo-rekreacyjnych mieści się w grupowaniu PKWiU 92.61.10-00.00 - Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych?. Podobnie przyjął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kutnie w piśmie z dnia 25 marca 2005 r. (sygn. US-111/443-8/05). Kolejnym przykładem jest interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 marca 2009 r. (znak: IPPP1-443-93/09-2/PR), który uznał, że wstęp na salę do squasha podlega opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 7 %. Przy czym w miejsce stawki 7% należy wstawić stawkę 8% jako, że od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje wyższa stawka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności wstępu na korty do gry w squasha ? za prawidłowe,

  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności organizacji imprez sportowych ? turniejów? za nieprawidłowe,
  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności wstępu do sauny ? za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy podkreślić, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z kolei, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., dla celów podatku od towarów i usług stosowano Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 1997 r., stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, a punkt 2 powołanego artykułu wskazuje, że w ww. okresie stawka, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie, w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 179 wymieniono ?usługi związane z działalnością obiektów sportowych? klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.

Pod poz. 185 powołanego załącznika ustawodawca wymienił ? bez względu na symbol PKWiU ? ?Wstęp na imprezy sportowe?.

Ponadto, pod poz. 186 tego załącznika do ustawy wymieniono ? bez względu na symbol PKWiU ? ?Pozostałe usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu?.

Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Wskazać należy, iż podane przez Panią we wniosku grupowania PKWiU z 1997 r. obejmują: ?Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych? ? PKWiU 92.61.10-00.00 oraz ?Usługi związane z organizowaniem imprez sportowych? ? PKWiU 92.62.12-00.00.


Natomiast, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., stosowaną dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r., w Sekcji R mieszczą się Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne. W Dziale 93 ?usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją? mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały:


  1. 93.1 usługi związane ze sportem
    93.11.10 usługi związane z działalnością obiektów sportowych
  2. 93.2 usługi związane z rozrywką i rekreacją:
  3. W dziale 96 ?pozostałe usługi indywidualne?, mieszczącym się w sekcji S, wymienione zostały:I. 96.0 Pozostałe usługi indywidualne obejmujące m. in. grupę 96.04 ? usługi związane z poprawą kondycji fizycznej.


W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:


  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.


Grupowanie to nie obejmuje natomiast m. in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0.

Natomiast grupowanie 96.04.10.0 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), mieszczące się w grupie 96.04 obejmuje usługi świadczone przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, salony odchudzające, salony masażu (z wyłączeniem masażu leczniczego) i podobne usługi mające na celu poprawę samopoczucia.

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy nie definiuje się pojęcia ?wstępu?. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć ?możliwość wejścia gdzieś?. Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak to ma miejsce w przypadku np. siłowni, czy sauny. W sytuacji tego rodzaju opłaty nie ma natomiast znaczenia forma w jakiej dokumentowane jest uiszczenie tej opłaty (karnet czy bilet).

Ponadto, należy zauważyć, że obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77/1), wskazuje, iż usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.


W art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia wskazano natomiast, że ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:


  1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
  2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.


W myśl art. 32 ust. 3 ww. rozporządzenia, ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia ?gdzieś?, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

W złożonym wniosku poinformowano, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, działając jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, wybudowała Pani budynek klubu sportowego, zakwalifikowany przez nadzór budowlany jako obiekt sportowy. Oferuje Pani klientom usługi związane z działalnością obiektów sportowych: sprzedaż biletów wstępu i karnetów wstępu na korty do gry w squasha dla indywidualnych użytkowników, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych wykupujących wstęp dla swoich członków lub pracowników w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie czy celem jest rekreacja, czy uprawianie sportu, sprzedaż wejść na saunę oraz organizuje imprezy sportowe - turnieje squasha lokalne i ogólnopolskie dla sportowców zawodowych i amatorów, polegające na pobieraniu opłaty wstępu/wpisowego za udział w nich.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić zatem należy, iż wykonywane przez Panią usługi wstępu na korty do gry w squash ? świadczone, jak wskazano, w budynku stanowiącym obiekt sportowy ? opodatkowane są 8% stawką podatku, o ile mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 93.11.10.0, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast usługi w zakresie organizacji imprez sportowych ? turniejów squash, polegające na pobieraniu opłaty wstępu/wpisowego od uczestników imprezy, klasyfikowane w oparciu o podaną przez Panią klasyfikację z 1997 r. do grupowania PKWiU 92.62.12-00.00 ?usługi związane z organizowaniem imprez sportowych?, jako niespełniające warunków, umożliwiających zastosowanie przez Panią w przedmiotowej sprawie obniżonej stawki, podlegają ? wbrew Pani stanowisku ? opodatkowaniu, w myśl art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką VAT 23%. W tym przypadku (w sytuacji takiego klasyfikowania świadczonych usług) nie znajdzie zastosowania stawka podatku wynikająca z poz. 179, 185, czy 186 załącznika nr 3 do ustawy. Skoro bowiem pobierane od uczestników opłaty wpisowe dotyczą m. in. ich udziału w zawodach, to czynności tego rodzaju nie mogą być uznane za usługi w zakresie wstępu, w tym wstępu na imprezy sportowe, jak to ma miejsce w przypadku indywidualnych osób wykupujących wyłącznie wstęp, kibiców. Informacyjnie wskazać jednak należy, że w przypadku prawidłowego i zgodnego z PKWiU z 2008 r. zaklasyfikowania tych usług do grupowania PKWiU 93.11.10.0 ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych?, czynności te podlegają opodatkowaniu według preferencyjnej 8% stawki podatku, w oparciu o art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Wobec tego stanowisko Pani w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do właściwego stosowania stawki podatku VAT dla czynności wstępu do sauny, stwierdzić należy, że skoro prowadzona przez Panią ?sprzedaż wejść na saunę? upoważnia korzystających do wejścia do sauny, a zatem upoważnia osobę będącą w jego korzystającą z usług do korzystania z urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach sauny, to z tych też względów opłaty pobierane z tego tytułu nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych urządzeń. W związku z tym nie przysługuje Pani w tym przypadku uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług, wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Dodatkowo, skoro w wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 96.04.10.0 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), mieszczące się w grupie 96.04 obejmuje usługi świadczone m. in. przez sauny, oznacza to, że usługi te nie mieszczą się w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji winna Pani opodatkować usługi, o których mowa powyżej, podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%. Z tego względu Pani stanowisko w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, iż podana przez Panią podstawa prawna, tj. załącznik nr 3 poz. 159 w ustawie o podatku od towarów i usług ? odmiennie niż Pani wskazuje ? w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 8% w odniesieniu do transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego ? PKWiU 50.30.1, a zatem nie ma zastosowania.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług, dlatego też Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznej wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności.

Końcowo wskazuje się, iż w zakresie przedstawionego we wniosku pytania ?Czy będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty złożonych deklaracji VAT, a jeśli tak, to w jaki sposób? w dniu 28 lutego wydano postanowienie znak ITPP1/443-1605b/11/AT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika