Czy przysługuje prawo do odliczenia w miesiącu wystawienia faktury lub dwóch miesięcy nastepnych (...)
Czy przysługuje prawo do odliczenia w miesiącu wystawienia faktury lub dwóch miesięcy nastepnych ?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: ?Budowa sali sportowej przy Liceum Ogólnokształcącym w Brodnicy? - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat w latach 2011-2012 zrealizuje inwestycję pn.: ?Budowa sali sportowej przy Liceum Ogólnokształcącym?. Środki na finansowanie inwestycji pochodzić będą ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej Ministerstwa Sportu i Turystyki (30%) i środków własnych Powiatu w wysokości 70%. Planowany koszt inwestycji wynosi 6.500.000 zł. Powiat będzie występował jako zamawiający, w fazie przeprowadzenia procedur przetargowych i podpisywania umów na wykonanie robót. Faktury VAT związane z wykonaniem robót i usług dotyczących ww. inwestycji będą wystawione na Powiat. Z nowo wybudowanego obiektu korzystać będą przede wszystkim uczniowie Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół Zawodowych, jednostek, dla których Powiat jest organem założycielskim podczas lekcji wychowania fizycznego, dodatkowych zajęć sportowych i międzyszkolnych zawodów sportowych. Po całkowitym zrealizowaniu zadania, tj. wybudowaniu hali sportowej, zostanie ona przekazana na podstawie umowy dzierżawy Zakładowi Aktywności Zawodowej, który funkcjonuje jako samorządowy zakład budżetowy. Jego działalność jest finansowana w 90% ze środków PFRON oraz w 10% ze środków własnych. Ponadto Zakład prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług hotelarskich, gastronomicznych, a także ma możliwość wykonywania innych usług stosownie do potrzeb rynku (umowa z Urzędem Marszałkowskim). Z tej działalności osiąga dodatkowe przychody. Istnieje możliwość objęcia zakresem prowadzonej działalności usług związanych z wynajmem ww. obiektu sportowego. W związku z osiąganiem przychodów z działalności gospodarczej, od kwietnia 2011 r. Zakład jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od momentu przekazania hali sportowej w dzierżawę, Zakład będzie ponosił wszelkie koszty związane z bieżącym utrzymaniem obiektu sportowego. Faktury VAT z tytułu dzierżawy będą wystawiane przez Powiat, a wynikający z nich podatek będzie odprowadzany do urzędu skarbowego, na podstawie deklaracji miesięcznej VAT-7, składanej przez Powiat. Dzierżawcą sali sportowej będzie Zakład, który na podstawie zawartych umów najmu, będzie wynajmował salę sportową Liceum Ogólnokształcącemu i Zespołowi Szkół Zawodowych oraz innym najemcom, którzy korzystać będą z tej sali po godzinach lekcyjnych oraz w soboty, niedziele i dni wolne od zajęć szkolnych. Dochody z najmu będą stanowiły przychody Zakładu. Dodatkowo Zakład będzie mógł pobierać pożytki z przedmiotu dzierżawy.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy Powiat ma prawo, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji inwestycji?
- Czy Powiat ma prawo do odliczania podatku naliczonego, wynikającego z otrzymywanych faktur dokumentujących zakupy związane z procesem inwestycyjnym już w miesiącu wystawienia faktury, a nie dopiero po zakończeniu inwestycji?
- Powiat wskazuje, iż jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. 2011, nr 220 poz. 1447). Jest jednak podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz.. 535 ze zm.), z tytułu zawartych zawieranych umów cywilnoprawnych, jak np. umowa dzierżawy. Do zadań własnych Powiatu należą, w myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu ponadgminnym, w tym w zakresie edukacji publicznej, kultury fizycznej sportu. Zdaniem Powiatu w ramach realizowanej inwestycji ma prawo do odliczenia podatku naliczonego (prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego). Prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług, czyli prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera przy tym własną definicję działalności gospodarczej, zgodnie z którą działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jak się przyjmuje w doktrynie i orzecznictwie (w tym ?ETS?), nawet w sytuacji, gdy nie doszło do rozpoczęcia działalności, a co więcej, nawet gdy jest jasne, że na skutek pewnych, niezależnych od podatnika okoliczności nie dojdzie do rozpoczęcia tej działalności, same wydatki inwestycyjne związane z jej uruchomieniem należy uznać za działalność gospodarczą, z czym wiąże się prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powiat zacytował art. 86 ustawy i stwierdził, iż ww. przepis przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane. Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. Generalną zasadą jest, że podatkiem naliczonym jest kwota podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika :
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu.
- Ponadto Powiat wskazuje, iż prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi oraz otrzymanie faktury VAT. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej). Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje m.in. w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli natomiast podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Powiat, jako podatnik podatku od towarów i usług, przystępując do realizacji inwestycji polegającej na budowie obiektu, który będzie wykorzystywany do wykonywania działalności opodatkowanej będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione na realizację inwestycji za miesiąc otrzymania faktury lub za jeden z następujących miesięcy (z zastrzeżeniem jednak art. 86 ust. 12 i 12a ustawy).
Reasumując, usługi świadczone na rzecz zakładu budżetowego przez Powiat w zakresie umowy dzierżawy nie korzystają ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, stąd Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych ze świadczeniem tychże usług, stosownie do brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w B, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.