Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dotyczącego budowy całorocznej (...)

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dotyczącego budowy całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) uzupełnionym w dniach 19 i 26 marca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dotyczącego budowy całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 grudnia 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 19 i 26 marca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dotyczącego budowy całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina złożyła (dnia 16 listopada 2011 r.) wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007- 2013, oś priorytetowa 2 Turystyka, działanie 2.1. Wzrost potencjału turystycznego, poddziałanie 2.1.3 Infrastruktura sportowo-rekreacyjna. Efektem projektu będzie modernizacja i wybudowanie nowej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej wokół Jeziora. Realizacja projektu będzie obejmowała 2 obszary, tj. Obszar A - Całoroczne centrum sportowo - rekreacyjne i Obszar D - Całoroczna baza sportów kajakarskich.


W obszarze A - Całorocznym centrum sportowo-rekreacyjnym założono realizację zadania w następującym zakresie:


  • budowa centrum sportów wodnych i ratownictwa (sauny i łaźnie parowe wraz z niezbędnym zapleczem i przebieralniami dla Morsów i uprawiających tzw. ?nurkowanie podlodowe?, infrastruktura do uprawiania sportów zimowych i wodnych jak bojery, łyżwiarstwo).
  • budowa zespołu budynków wypożyczalni sprzętu sportowego,
  • budowa boisk do siatkówki z budynkami towarzyszącymi,
  • wykonanie placu zabaw dla dzieci oraz snowparku/skateparku,
  • budowa parkingu,


W obszarze D - Całorocznej bazie sportów kajakarskich założono do realizacji niżej wymienione działania:


  • budowę całorocznej bazy sportów kajakarskich (całoroczny ośrodek sportowo - rekreacyjny z salą ćwiczeń ogólnorozwojowych, ergometrami, zapleczem odnowy biologicznej, siłownią, sauną, wypożyczalnią sprzętu do sportów wodnych i zimowych: kajaki, kanadyjki, smocze łodzie, narty biegowe, rowery jolki; hangar na sprzęt pływający)
  • budowę całorocznej hali do siatkówki plażowej z salami do squasha oraz miejscami parkingowymi,
  • budowę obiektu stanowisk sędziowskich z małym zapleczem gastronomicznym na wodzie, tzw. budynek nawodny,
  • budowę urządzeń obsługi sprzętu pływającego (pomosty pływające)
  • budowę boiska do siatkówki plażowej, placu do obsługi imprez sportowych, placu gier i urządzeń sportowych
  • budowę wielofunkcyjnego szlaku turystycznego o funkcji pieszej, rowerowej, narciarskiej,
  • budowę urządzeń nawodnych do obsługi wypożyczalni sprzętu
  • wykonanie slipu do wodowania jednostek pływających,


Majątek wytworzony w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Gminy.


Beneficjentem dofinansowania jest Gmina, która upoważniła (wskazała we wniosku podmiot uprawniony do ponoszenia wydatków) własną jednostkę organizacyjną do ponoszenia wydatków, tj. Wnioskodawcę, który jest jednostką budżetową i czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie nabywał we własnym imieniu i na swoją rzecz wszelkie towary i usługi konieczne i niezbędne do realizacji powyższego projektu. Realizowany projekt będzie ujęty w księgach rachunkowych Wnioskodawcy. Korzystanie z większości obiektów lub urządzeń będzie wymagało dokonania opłaty przez korzystających np. wypożyczenie sprzętu pływającego, rowerów, nart biegowych, przebieralnie na żeton czy korzystanie z wyciągu nart wodnych. Również korzystanie z obiektów ?powierzchniowych?, tj. boisk do piłki siatkowej, koszykowej oraz snowparku/skateparku wiązać będzie się z ponoszeniem jednorazowych opłat przez korzystających.

Jednocześnie część obiektów typu: pomosty czy urządzenia do obsługi, będzie służyć działalności opodatkowanej, gdyż np. usługi świadczone z wykorzystaniem tych pomostów będą płatne. Przy pomostach tych będą cumowane jednostki pływające Wnioskodawcy, które będą wypożyczane przez korzystających. Poza sezonem jachty, łodzie czy też inne jednostki pływające, których właścicielami są inne podmioty (osoby fizyczne, prawne, klubu sportowe) będą tu cumowały, co będzie wiązało się z ponoszeniem przez nich opłat. Ponadto na pomostach będą umieszczone urządzenia służące do odbierania nieczystości z jachtów, poboru energii elektrycznej czy wody. Usługi te będą płatne. Bez pomostów nie jest możliwe samodzielne funkcjonowanie tych urządzeń.

Również wielofunkcyjny szlak turystyczny o funkcji rowerowej i narciarskiej będzie w okresie wiosna - jesień miał charakter ogólnodostępny, ale będzie służył działalności opodatkowanej. Wnioskodawca planuje umieszczenie w ich ciągu trzech płatnych wypożyczalni rowerów. Natomiast w okresie zimowym ciągi te będą pełniły funkcję tras narciarskich, na których również będą umieszczone płatne wypożyczalnie nart biegowych. Korzystanie z nart biegowych nie będzie możliwe poza wytyczonymi i utworzonymi przez profesjonalne urządzenia trasami. Wielofunkcyjne szlaki turystyczne są niezbędną infrastrukturą dla funkcjonowania wypożyczalni rowerów oraz wypożyczalni nart biegowych.

Ponadto Wnioskodawca na terenie miasta planuje utworzenie sieci punktów wypożyczalni rowerów. W związku z tym, przewiduje się, że na wielofunkcyjnych szlakach będą umieszczone wypożyczalnie rowerów wchodzące w skład miejskiej sieci wypożyczalni rowerów. Korzystanie z tych rowerów będzie również związane z ponoszeniem opłat przez korzystających. Obiekty kubaturowe będą wykorzystywane (np. hangary, hala do siatkówki plażowej, squasha, itp.) przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej osobiście lub obiekty te będą oddane w dzierżawę, najem na podstawie umów cywilnoprawnych. Nieruchomości, na których będą prowadzone ww. inwestycje będą własnością Gminy i będą jednocześnie w trwałym zarządzie lub w administrowaniu przez Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu wskazano, iż zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu Wnioskodawca będzie podmiotem (jako jednostka budżetowa) realizującym projekt oraz nabywającym towary i usługi, który będzie prowadził działalność z wykorzystaniem wybudowanej infrastruktury. Podkreślono, że Wnioskodawca w ramach własnej działalności będzie nabywał towary i usługi konieczne i niezbędne do realizacji projektu, a środki finansowe na realizację projektu są zapisane w planie finansowym na 2012 r. oraz w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2014. Środki finansowe przyznane jako dofinansowanie UE projektu realizowanego w ramach Regionalnego Projektu Operacyjnego 2007-2013 będą przekazywane bezpośrednio (bez udziału Gminy, po skorygowaniu w uzupełnieniu ?z udziałem Gminy?) na wyodrębniony rachunek ?przy rachunku OSiR w banku obsługującym OSiR?.

W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie nabywał we własnym imieniu i na swoją rzecz, a nie na rzecz Gminy towary i usługi (?w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w rozumieniu ustawy o VAT będzie miał prawo do rozporządzania tym majątkiem jak właściciel?).

Majątek wytworzony w czasie realizacji projektu będzie ujęty w księgach rachunkowych Wnioskodawcy, a nie Gminy. Budowa infrastruktury ma związek z działalnością opodatkowaną, gdyż Wnioskodawca - z wykorzystaniem wybudowanej przez siebie infrastruktury, wskazanej we wniosku, będzie prowadził działalność gospodarczą, tj. będzie świadczył usługi odpłatnie pobierając ustalone opłaty. Opłaty te zawierać będą podatek od towarów i usług według obowiązujących stawek. Wnioskodawca we wniosku wyjaśnił, że nie przysługuje mu zwolnienie na podstawie art. 43 ust.1 pkt 32 i pkt 33 lit.a w związku z art. 43 ust. 18 i ust. 9 pkt 2 ustawy o VAT. Wyjaśniono, że nieruchomości, na których ma być prowadzona inwestycja w większości pozostają już ?w zarządzie i administracji OSiR? i na nieruchomościach tych Wnioskodawca prowadzi już działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Część nieruchomości zostanie zaś przekazana Wnioskodawcy w trwały zarząd przed rozpoczęciem rzeczowej realizacji inwestycji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku realizacji inwestycji przez Wnioskodawcę (jednostkę budżetową - OSiR) na nieruchomościach stanowiących własność Gminy i pozostających w trwałym zarządzie lub w administrowaniu tej jednostki budżetowej Gminy, jednostka ta będąc czynnym podatnikiem podatku VAT będzie miała prawo do obniżenia podatku naliczonego o podatek naliczony na nabyciu towarów i usług służących wytworzeniu opisanej inwestycji lub do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego?
  2. Czy w przypadku realizacji inwestycji przez Wnioskodawcę (jednostkę budżetową -OSiR) na nieruchomościach stanowiących własność Gminy i pozostających w administrowaniu tej jednostki budżetowej Gminy, jednostka ta będąc czynnym podatnikiem podatku VAT będzie miała prawo do obniżenia podatku naliczonego o podatek naliczony na nabyciu towarów i usług służących wytworzeniu opisanej inwestycji lub do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy jednostce budżetowej (OSiR), którą Gmina wskazała we wniosku o dofinansowanie jako podmiot realizujący projekt będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji przy trwałym zarządzie, jak też przy administrowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy; działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku VAT wynika, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy stwierdzić, że Wnioskodawca wykonując czynności w opisanym we wniosku stanie faktycznym będzie we własnym imieniu i na własną rzecz prowadził działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku VAT. A zatem czynności wykonywane przez OSiR będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Taką konkluzję można wywieść z analizy art. 43 ust. 1 pkt 32 i pkt 33 ww. ustawy o podatku VAT.


W powołanej normie prawnej ustawodawca wymienił czynności zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT. I tak zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT podlegają m.in.:


  1. usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:


    1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
    2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
    3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym


    z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;


  2. usługi kulturalne świadczone przez:


    1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
    2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów;



Jednocześnie z art. 43 ust. 18 wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.


Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 19 pkt 2 - zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania m.in. do wstępu:


  1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
  2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
  3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym.


Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, w przypadku Wnioskodawcy (jednostki budżetowej OSiR) - czynności zwolnione od opodatkowania podatkiem wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 i pkt 33 lit. a) w związku z art. 43 ust. 18 i ust. 19 pkt 2 ww. ustawy o podatku VAT - nie będą miały miejsca. W związku z tym zastosowanie znajdzie wyżej powołany art. 86 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ww. ustawy o podatku VAT.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawcy (jednostce budżetowej) będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (lub zwrot nadwyżki podatku naliczonego) z tytułu nabycia towarów i usług służących realizacji infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, którą będzie wykorzystywał w prowadzonej działalności statutowej, niezależnie od tego czy nieruchomości, na których zostanie wybudowana ww. infrastruktura będą w trwałym zarządzie, czy w administracji OSiR oraz niezależnie od tego, że właścicielem majątku (infrastruktury) w sensie prawnym będzie Gmina. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 25 sierpnia 2010 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą Ośrodek Sportu i Rekreacji, przy ul. Ż. 13a w celu jego przekształcenia w jednostkę budżetową pod nazwą Ośrodek Sportu i Rekreacji i nadania statutu jednostce, przedmiotem działania Ośrodka jest realizowanie na rzecz mieszkańców Miasta zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywanie terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Zakres zadań obejmuje m. in. organizację imprez i zajęć sportowych i rekreacyjnych, zapewnienie bezpieczeństwa osób przebywających nad wodą i kąpiących się, współpracę z podmiotami realizującymi zadania z zakresu kultury fizycznej, utrzymywanie i udostępnianie obiektów sportowo-rekreacyjnych, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zadania w zakresie powierzonych inwestycji oraz zdania związane z zarządzaniem obiektami. Z wykorzystaniem tego majątku OSiR jako jednostka budżetowa Gminy będzie zatem prowadził działalność statutową, w tym świadczył odpłatne usługi. Nabywane przy realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Ośrodkowi jako czynnemu podatnikowi podatku VAT, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ewentualnie - w przypadku gdy kwota podatku naliczonego (o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT) będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego - będzie miał prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podkreślił, iż wykonując czynności w opisanym we wniosku stanie faktycznym będzie we własnym imieniu i na własną rzecz prowadził działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku VAT i będzie miał prawo do rozporządzania wybudowaną infrastrukturą jak właściciel (w rozumieniu ustawy o VAT). Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (lub zwrot nadwyżki podatku naliczonego) przy nabyciu towarów i usług służących realizacji infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, którą będzie wykorzystywał w prowadzonej działalności statutowej, niezależnie od tego czy nieruchomości na których zostanie wybudowana w/w infrastruktura będą w trwałym zarządzie czy w ?administracji OSiR? oraz niezależnie od tego, że właścicielem majątku (infrastruktury) w rozumieniu prawa cywilnego będzie Gmina.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że jeżeli ? jak wskazano we wniosku - realizowana inwestycja w zakresie budowy infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (całe obszary A i D) będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy będzie przysługiwało w tym zakresie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na jej realizację, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym będzie natomiast konsekwencją uprawnionego odliczenia (wykazania) tego podatku naliczonego we właściwej deklaracji podatkowej.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż kwestia zasadności ewentualnego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy I instancji.

Ponadto niniejsza interpretacja nie rozstrzyga także innych kwestii dotyczących prawidłowości opodatkowania czy zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę czynności, bowiem nie były one przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika