Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług (...)

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług krótkotrwałego zakwaterowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 24 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 5 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania dokumentowanych fakturą VAT ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 lutego 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania dokumentowanych fakturą VAT.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność na zasadach ogólnych (pełna rachunkowość). Przedmiotem działalności jest produkcja pozostałych artykułów spożywczych ? produkcja proszku lodowego (PKD 10.89.Z). Sprzedaż proszku lodowego dokonywana jest wyłącznie na rzecz firm prowadzących działalność gospodarczą i z tego tytułu wystawiane są faktury VAT ze stawką 7%. W 2009 r. Spółka zakupiła na podstawie aktu notarialnego lokal niemieszkalny w M. o pow. 43,90 m2 w budynku zakwaterowania turystycznego i rekreacyjnego. W akcie notarialnym zaznaczono, iż Spółce znane jest przeznaczenie budynku oraz że przedmiotowy lokal wykorzystywać będzie wyłącznie na pobyt czasowy, bez możliwości stałego zameldowania, a także na działalność Spółki. Jednocześnie Spółka złożyła wniosek do Krajowego Rejestru Sądowego o wpis dodatkowej działalności PKD 55.20.Z (obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania). Budynek w M. nie posiada recepcji ani innych pomieszczeń biurowo-administracyjnych, w których możliwe byłoby prowadzenie ewidencji meldunkowej oraz obsługi księgowej. Od 2010 r. Spółka rozpocznie wynajem ww. lokalu na pobyty turystyczne dla osób prywatnych (PKWiU 55.20), opodatkowane stawką 7% (zgodnie z poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług). Usługi noclegowe i krótkotrwałego zakwaterowania są sklasyfikowane według PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 55.23.15. Spółka otworzy również w maju 2010 r. punkt sprzedaży lodów w Niechorzu. Zostanie tam zainstalowana kasa fiskalna, ponieważ sprzedaż lodów będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych i z wstępnych kalkulacji wynika, iż sprzedaż przekroczy 40.000 zł. W 2010 r. Spółka będzie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych po raz pierwszy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka na wynajem ww. lokalu w M. na rzecz osób prywatnych na pobyty turystyczne krótkotrwałego zakwaterowania powinna zainstalować kasę fiskalną i ewidencjonować sprzedaż wynajmu paragonami fiskalnymi, czy też Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (zgodnie z poz. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2009 r.) i usługi krótkotrwałego zakwaterowania dokumentować fakturą VAT...
  2. Jeżeli okaże się, że Spółka powinna zarejestrować kasę fiskalną, to czy instalacja tej kasy może być w siedzibie Spółki...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (zgodnie z poz. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2009 r.) i usługi krótkotrwałego zakwaterowania dokumentować fakturą VAT. Spółka może zainstalować (jeżeli będzie taka potrzeba) kasę fiskalną w siedzibie firmy w S., która dotyczyć będzie wynajmu w M.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, w przedmiotowym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 5 tego załącznika wymieniono usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane ? PKWiU ex 55.23.15 (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) ? których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Oznaczenie w załączniku danej grupy ?ex? oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa usługi?. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z art. 106 ust. 4 tej ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że od 2010 r. Spółka rozpocznie wynajem lokalu na pobyty turystyczne dla osób prywatnych (PKWiU 55.23.15), które zamierza dokumentować fakturą VAT. Ponadto Spółka zamierza otworzyć w maju 2010 r. punkt sprzedaży lodów, w którym zostanie zainstalowana kasa fiskalna, ponieważ sprzedaż lodów będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych, a z wstępnych kalkulacji wynika, iż jej wartość przekroczy 40.000 zł.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż o ile planowane przez Spółkę usługi w zakresie wynajmowania lokalu na pobyt turystyczny osób prywatnych są zaliczane wg PKWiU 55.23.15 do usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), a wskazana przez Spółkę klasyfikacja jest prawidłowa, to na podstawie cytowanego § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w powiązaniu z poz. 5 załącznika do tego rozporządzenia, przy założeniu, iż świadczenie tych usług w całym zakresie będzie dokumentowane fakturą, usługi te do dnia 31 grudnia 2010 r. są objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze fakt, iż Spółka do dnia 31 grudnia 2010 r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie usług wynajmowania lokalu na pobyt turystyczny osób prywatnych, odstąpiono od udzielenia odpowiedzi na pytanie dotyczące miejsca instalacji kasy. Powyższe zgodne jest z intencją Wnioskodawcy, który niejako uzależniał udzielenie odpowiedzi na ww. zagadnienie od uzyskania negatywnego stanowiska organu w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej ww. usług.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika