Stawka VAT przy przeniesieniu praw autorskich do projektu architektonicznego.

Stawka VAT przy przeniesieniu praw autorskich do projektu architektonicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2009 roku (data wpływu 13 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku z tytułu wynagrodzenia dotyczącego przeniesienia praw autorskich do projektu architektonicznego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 marca 2009 roku został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku z tytułu wynagrodzenia dotyczącego przeniesienia praw autorskich do projektu architektonicznego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.



Wnioskodawca zawarł umowę na opracowanie projektu architektoniczno-urbanistycznego ?zagospodarowanie terenu na cele kulturalno-kongresowe ? wielofunkcyjna sala koncertowa?. Zgodnie z zawartą umową, projekt będzie wykonywany przez architektów posiadających uprawnienia do świadczenia usług architektonicznych. W ramach umowy przygotowany zostanie unikalny projekt architektoniczno-budowalny wielofunkcyjnej sali koncertowej oraz plan zagospodarowania terenu. Umowa przewiduje świadczenie następujących usług:


  • wykonanie projektu koncepcyjnego wielobranżowego ze wstępnym projektem akustyki i podstawowymi parametrami akustycznymi (I element umowy),
  • wykonanie projektów budowlanych i kompletu opracowań niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę oraz projektu akustycznego obejmującego model cyfrowy i auralizację (II element umowy),
  • wykonanie projektów wykonawczych, pomiarów robót, kosztorysów inwestorskich oraz pozostałych opracowań projektowych, w tym modelu fizycznego w skali 1:50 wraz z badaniami akustycznymi (III element umowy),
  • przygotowanie kompletnego wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody,
  • przygotowanie kompletnego wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę (IV element umowy),
  • czynności związane z pełnieniem nadzoru autorskiego.


Z chwilą dokonania przez Wnioskodawcę odbioru poszczególnych opracowań objętych przedmiotem umowy na Wnioskodawcę przechodzą autorskie prawa majątkowe do wszelkich opracowań będących przedmiotem umowy oraz wszelkich egzemplarzy tych opracowań.


Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy, określone jako kwota brutto, składa się z dwóch elementów.


  1. wykonania dokumentacji projektowej oraz pozostałe obowiązki architekta (40% wynagrodzenia)
  2. przeniesienie autorskich praw majątkowych (60% wynagrodzenia)


Zapłata za wynagrodzenie nastąpi w czterech ratach. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż na dzień przygotowywania wniosku wykonawca projektu nie podjął decyzji o rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce. W przypadku podjęcia decyzji o rejestracji w Polsce podatek ten zostanie rozliczony przez wykonującego usługę, natomiast w przeciwnym wypadu VAT rozliczy nabywca usługi ? Wnioskodawca.



W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę VAT należy zastosować do części wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw autorskich do projektu architektonicznego...


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi polegające na przeniesieniu praw autorskich do projektu architektonicznego powinny zostać opodatkowane stawką w wysokości 7%, pozostałe usługi wskazane w umowie powinny podlegać opodatkowaniu wg stawki 22%, w konsekwencji wynagrodzenie określone jako kwota brutto powinno zawierać odpowiednio 7% w części dotyczącej przeniesienia praw autorskich i 22% w pozostałej części.

W uzasadnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca wskazał, na przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który definiuje świadczenie usług, Wnioskodawca wywiódł, iż świadczeniem usług jest przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Natomiast stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak architektów i nadzoru budowlanego ? miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości, a zatem usługi będą opodatkowane w Polsce według stawki wynikającej z ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stwierdza, iż na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%. Natomiast na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%. Pod pozycją 162 załącznika nr 3 jako opodatkowane stawką 7% wymienione zostały usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. W tym miejscu Wnioskodawca podkreśla, iż ustawodawca przy tych usługach nie odwołuje się do żadnego symbolu PKWiU. Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 pod poz. 11, gdzie wymienione zostały usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców oraz usługi związane z rekreacją i sportem. Zwolnienie to ma jednak zastosowanie tylko do wybranych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92. Ze wskazanych regulacji, wynika, iż podstawowa stawka podatku to 22%. Usługi architektów są opodatkowane stawką 7% jedynie w zakresie przekazania praw autorskich. Natomiast w sytuacji zaklasyfikowania usług architektów polegających na przekazaniu praw autorskich w kategorii PKWiU 92 możliwe jest zastosowanie zwolnienia. Jak podnosi Wnioskodawca, aby wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw autorskich do projektów architektonicznych mogło być opodatkowane stawką 7% należy wykazać, że:


  1. usługi opisane w umowie są usługami twórców w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, czyli usługami, których przedmiotem jest utwór chroniony przepisami tej ustawy,
  2. dojdzie do przekazania praw autorskich do utworu (licencja),
  3. kontrahent Wnioskodawcy z tytułu przekazania praw autorskich otrzyma wynagrodzenie w formie honorarium,
  4. usługi opisane w umowie nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92, o którym mowa w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku do towarów i usług.


Warunki, wskazane w pkt 2 i 3 wynikają z brzmienia umowy, zgodnie z którą dojdzie do przeniesienia autorskich praw majątkowych i kontrahent Wnioskodawcy otrzyma z tego tytułu wynagrodzenie o charakterze ryczałtowym (honorarium). Jednocześnie, jak stwierdza Wnioskodawca, usługi świadczone przez kontrahenta są usługami twórców, których przedmiotem jest utwór chroniony przepisami ustawy o prawie autorskim. W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, udzielony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór). Zgodnie zaś z art. 1 ust. 2 pkt 6 ustawy o prawie autorskim, przedmiotem prawa autorskiego, a więc utworem, są w szczególności utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.

Projekty architektoniczne wielofunkcyjnej sali koncertowej oraz plan zagospodarowania terenu jest przejawem działalności twórczej architekta o indywidualnym charakterze. Dotyczą one bowiem unikalnej budowli sali koncertowej i na jego podstawie nie zostanie wybudowana sala koncertowa w żadnym innym miejscu. Sala koncertowa będzie jednym ze znaków rozpoznawczych miasta.

W ocenie Wnioskodawcy przeniesienie praw do projektu architektonicznego mieści się w kategorii PKWiU 74.20 ? usługi architektoniczne i inżynierskie. Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mieszczą się w kategorii PKWiU 92 i nie jest możliwe zastosowanie do nich zwolnienia. W rezultacie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wobec spełnienia wszystkich czterech wymienionych warunków należy uznać, że usługi opisane w umowie świadczone przez kontrahenta Wnioskodawcy polegające na przeniesieniu praw autorskich do projektu architektonicznego powinny zostać opodatkowane stawką w wysokości 7%. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje interpretacje indywidualne wydane w tym zakresie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w treści art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 zostały wymienione szczególne przypadki (w zależności od rodzaju świadczonej usługi lub od spełnienia określonych warunków przez usługobiorcę oraz usługodawcę), w których przy określeniu miejsca świadczenia usług, nie ma zastosowania ww. ogólna zasada. I tak w myśl art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 162 załącznika nr 3 do tej ustawy wymienione zostały usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

W myśl przepisu art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Na podstawie ust. 2 pkt 6 powołanego artykułu, przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.


Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:


  • mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
  • stanowić przejaw działalności twórczej,
  • posiadać indywidualny charakter.


Twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu. Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia ?utwory? wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności architektonicznej lub architektoniczno-urbanistycznej (np. projektu architektonicznego) jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Należy jednak podkreślić, że nie każdy projekt architektoniczny lub architektoniczno-urbanistyczny spełnia przesłanki utworu w rozumieniu ww. ustawy. Dotyczy to w szczególności projektów będących powieleniem innych projektów, a więc nie będących rezultatem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jak również projektów typowych, zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania architektoniczne. Projekty takie nie podlegają ochronie autorskoprawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania bez względu na symbol PKWiU zostały wymienione w poz. 162 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku VAT w wysokości 7%.

W tym miejscu należy zauważyć, iż wobec zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę ww. usług architektonicznych do kategorii 74.20 PKWiU, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, dotyczące usług związanych z kulturą, ponieważ zwolnienie to dotyczy usług zaklasyfikowanych w PKWiU ex 92.

Wnioskodawca oświadczył, iż Jego kontrahent posiadający uprawnienia do świadczenia usług architektonicznych przygotuje unikalny projekt architektoniczno-budowlany wielofunkcyjnej sali koncertowej oraz plan zagospodarowania terenu. Jednocześnie jak wskazał Wnioskodawca z zawartej pomiędzy stronami umowy wynika, iż świadczone usługi są usługami twórców w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem usług jest utwór chroniony prawami tej ustawy, dojdzie do przekazania praw autorskich do utworu (licencja), a wynagrodzenie z tytułu przekazania praw autorskich zostanie przekazane w formie honorarium. Ponadto jak wynika z wniosku, kontrahent Wnioskodawcy nie podjął jeszcze decyzji o rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce.

Na podstawie powołanego powyżej przepisu art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, miejscem świadczenia wskazanych usług jest miejsce położenia nieruchomości, co w konsekwencji oznacza, że przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Skoro zatem, jak wskazano we wniosku, przedmiotowy projekt architektoniczny będzie wykonany przez twórców i artystów w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagrodzenie zostanie wypłacone twórcy w formie honorarium a przedmiotem umowy będzie przekazanie praw autorskich do artystycznego wykonania tegoż projektu architektonicznego, to czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 7%.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika