Czy przekazanie upominków lub nagród osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej (...)

Czy przekazanie upominków lub nagród osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej podlega ewidencjonowaniu przy użyciu kas fiskalnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących przekazywania upominków o wartości wyższej niż prezenty o małej wartości osobom fizycznym - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 3 września 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 5.10.2007 r. i 26.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących przekazywania upominków o wartości wyższej niż prezenty o małej wartości osobom fizycznym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka w ramach prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną zamierza przekazywać klientom nagrody w zamian za punkty zgromadzone za zakup towarów lub usług od Spółki lub podmiotów z nią współpracujących. Nagrody i upominki przyznawane będą z tytułu: spełnienia warunków przyznania nagrody w myśl zasad organizowanego konkursu, realizacji reklamacji, jako dodatkowej formy rekompensaty za doznane uciążliwości związane z koniecznością złożenia reklamacji i oczekiwania na jej realizację. Ponadto klient uczestniczący w programie lojalnościowym za dokonanie określonej ilości zakupu ma prawo wyboru nagrody za zgromadzone punkty w tym programie. Spółka zakupi i przekaże upominki lub nagrody osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Wartość przekazywanych nagród i upominków przewyższy kwotę kwalifikującą upominek do grupy prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Jednocześnie będą to towary inne niż wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, które są przedmiotem oddzielnego zapytania. Obecnie Spółka nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przekazanie upominków lub nagród osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej w opisanej sytuacji podlega ewidencjonowaniu przy użyciu kas fiskalnych...


Zdaniem wnioskodawcy przekazywanie upominków lub nagród w opisanych sytuacjach mieści się w zakresie przekazania towarów należących do przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tym samym nie podlega zrównaniu z odpłatną dostawą towarów, określoną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i w związku z tym nie stosuje się do niej obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. W oparciu o art. 7 ust. 3 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych regulacji prawnych należy zauważyć, że opisane sytuacje, w których Spółka zamierza wydawać nagrody lub upominki, mają na celu związanie klientów z firmą oraz zwiększenie ilości odbiorców oferowanych usług internetowych. Są to zatem czynności związane z działalnością Spółki. W ocenie tut. organu cytowany art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług należy rozumieć w ten sposób, że każde nieodpłatne przekazanie towarów, w tym także związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu, jeżeli przy nabyciu tych towarów przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (z uwzględnieniem wyłączeń zawartych w cytowanym art. 7 ust. 3 ww. ustawy).

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że opisane we wniosku nieodpłatne przekazanie nagród i upominków, traktuje się jako odpłatną dostawę towarów i w konsekwencji zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy uznane jest za sprzedaż.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust.

1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. W myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 45 tego załącznika będącego wykazem sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania ujęto m.in. czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, o których była wyżej mowa.

Jak wskazano wcześniej przekazanie upominków i prezentów mieści się w zakresie czynności, które ujęte są w art. 7 ust. 2 ustawy, zatem na podstawie § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia podlega ono zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r.

Reasumując, należy wskazać, że obowiązek ewidencjonowania dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy czym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z odpłatną dostawą towarów zrównano również nieodpłatne przekazanie towarów przez podatnika, bez względu na cel tego przekazania. Zatem w przedstawionej sytuacji o możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy fiskalnej decyduje charakter wykonywanych czynności, wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Odnosząc się natomiast do powołanego w treści złożonego wniosku wyroku stwierdzić należy, iż jest on rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika