Brak mozliwości odliczenia podatku VAT w związku z wykonaniem zadania statutowego Gminy niezwiązanego (...)

Brak mozliwości odliczenia podatku VAT w związku z wykonaniem zadania statutowego Gminy niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu 4 września 2007 r.) uzupełnione pismem (Załącznik do wniosku ORD-IN/A) z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 21 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji będącej zadaniem statutowym Gminy pod nazwą ?Poprawa dostępności do terenów inwestycyjnych w ...? niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wykonania inwestycji pod nazwą ?Poprawa dostępności do trenów inwestycyjnych w ...?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest beneficjentem umowy o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu ?Poprawa dostępności do trenów inwestycyjnych w ...? w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, priorytet 3 ? ?Rozwój lokalny?, działanie 3.1 ? ?Obszary wiejskie?. Umowa została zawarta w dniu 15 grudnia 2005 r., a termin realizacji zadania dotyczy 2006 i 2007 roku. Dofinansowanie projektu następuje ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów. W ramach ww. zadania wykonywana jest infrastruktura drogowa w zakresie budowy dróg gminnych wraz z kanalizacją deszczową oraz chodniki. Gmina jest organem władzy publicznej, który realizuje zadania na rzecz społeczności lokalnej. Realizowane zadanie inwestycyjne dotyczy zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym ? art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji współfinansowanej przez Unię Europejską ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006...


Zdaniem wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki ponoszone na realizację ww. inwestycji zarówno w części sfinansowanej ze środków Unii Europejskiej jak i ze środków własnych, ponieważ inwestycja ta nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Realizacja powyższego zadania mieści się w zakresie działalności publicznej Gminy, w ramach zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa. Nie generuje przychodów, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż za korzystanie z efektu tej inwestycji nie będą pobierane żadne opłaty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika