1. Czy otrzymane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz producentów (...)

1. Czy otrzymane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz producentów i dystrybutorów, z którymi Spółka zawarła umowy o współpracy?
2. Czy przypadku zmiany interpretacji organów podatkowych Spółka powinna dokonać korekt wcześniejszych rozliczeń?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest spółką operatorską S.A. w W. wykonuje działalność na terenie województwa. Spółka zrzesza 85 sklepów na zasadach umów franczyzowych. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy z producentami i dystrybutorami artykułów spożywczych, chemicznych i alkoholowych. Umowy zawarte z producentami przewidują, iż za utrzymanie w sklepach należących do ?sieci? określonego ilościowo asortymentu Spółka nabywa prawo do premii pieniężnej. Powyższa premia jest uzależniona od wartości zakupów netto, zrealizowanych przez sklepy ?zrzeszone? u danego producenta. Natomiast w przypadku umów zawartych z dystrybutorami Spółka nabywa prawo do premii pieniężnej, która jest uzależniona od zakupów zrealizowanych przez sieć sklepów.

Z tytułu uzyskania prawa do otrzymania premii pieniężnej Spółka wystawia fakturę VAT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość wyliczonej premii pieniężnej i naliczając podatek według stawki 22%.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy otrzymane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz producentów i dystrybutorów, z którymi Spółka zawarła umowy o współpracy...
  2. Czy przypadku zmiany interpretacji organów podatkowych Spółka powinna dokonać korekt wcześniejszych rozliczeń...


Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług i są czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazuje ponadto, że przedstawione stanowisko jest zgodne z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., znak PP3-812-1222/2004/AP/4026.

Wnioskodawca stwierdza, że w momencie zmiany interpretacji przepisu nie będzie miał obowiązku dokonania korekty faktur VAT dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych oraz rozliczeń podatkowych za poprzednie okresy. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy jest zobowiązany wystawiać faktury VAT w przypadku dokonywania czynności podlegających regulacją ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

W związku z powołanymi wyżej przepisami należy stwierdzić, że w przypadku kiedy premie pieniężne, które wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacone premie związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie zawartych umowy współpracy otrzymuje od producentów oraz dystrybutorów premie pieniężne. Premie otrzymywane od producentów są uzależnione od utrzymania w sklepach należących do ?sieci? Spółki określonego ilościowo asortymentu oraz wartości zakupów netto, zrealizowanych przez sklepy u producenta. Natomiast gratyfikacje przyznawane Spółce przez dystrybutorów są uzależnione od zakupów zrealizowanych przez sieć sklepów Spółki.

Tak więc niezbędnym warunkiem dla otrzymywania premii jest realizacja określonego poziomu zakupów o określonej wartości i w określonym ilościowo asortymencie. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy więc od wskazanego zachowania nabywcy. A zatem, pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego premie pieniężne, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie z regulacją art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Odnosząc się do zapytania Spółki dotyczącego konsekwencji zmiany stanowiska Ministra Finansów w sprawie opodatkowania premii pieniężnych, tj. czy zmiana takiego stanowiska będzie zobowiązywała Spółkę do dokonania korekt wcześniejszych rozliczeń, należy wskazać, co następuje.

W piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 wydanym w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydał interpretacje ogólną, w której uznał, że jeżeli premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, podlegających opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

W myśl art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej (art. 14k § 2). W zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę (art. 14k § 3).


Zgodnie z art. 14m § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie, wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:


  1. zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz
  2. skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo doręczeniu interpretacji indywidualnej.

(?)


Z uwagi na fakt, iż stwierdzono w niniejszej interpretacji, że premie pieniężne podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a stanowisko to jest zgodne z powołaną interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, która nie została zmieniona zastosowanie się Spółki do tej interpretacji zapewni jej ochronę przewidzianą w art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahentów Spółki. Kontrahenci, aby uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika