Czy Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie (...)

Czy Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie realizowanych zadań statutowych, w szczególności w zakresie zadań określonych w art. 2 i 24 ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz czy Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika podatku od towarów i usług ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika podatku od towarów i usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, jako zakład budżetowy wchodzący w skład zespolonej administracji wojewódzkiej, realizuje zadania wynikające z art. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz realizuje i koordynuje działalność państwowego monitoringu środowiska w zakresie sieci lokalnej, zgodnie z art. 24 wskazanej ustawy.

W zakresie ww. działalności (działalności statutowej) Inspektorat funkcjonuje jako urząd obsługujący organ władzy publicznej, jakim jest Wojewoda.

Jednocześnie Inspektorat jest uprawniony (poza wskazanymi wcześniej zadaniami statutowymi) do wykonywania innych czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (dochody własne).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie realizowanych zadań statutowych, w szczególności w zakresie zadań określonych w art. 2 i 24 ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz czy Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, jako zakład budżetowy, realizuje zadania wynikające z ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska. W zakresie tej działalności funkcjonuje on jako organ władzy publicznej, jakim jest Wojewoda. Tym samym Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, w zakresie zadań statutowych, określonych w art. 2 i 24 ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska nie jest uznawany za podatnika podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie czynności wykonywanych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (dochody własne), jest on czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Dla celów określenia statusu podatnika kluczowa jest zatem cecha samodzielności.

W oparciu o przepis art. 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287 ze zm.), Główny Inspektor Ochrony Środowiska jest centralnym organem administracji rządowej, powołanym do kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska oraz badania i oceny stanu środowiska, nadzorowanym przez ministra właściwego do spraw środowiska. Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska określone w art. 2 wykonują:


  1. Główny Inspektor Ochrony Środowiska;
  2. wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska jako kierownika wojewódzkiej inspekcji ochrony środowiska, wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej, o czym stanowi art. 3 ust. 1 tej ustawy.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 omawianej ustawy, wojewódzki inspektor ochrony środowiska wykonuje w imieniu wojewody zadania i kompetencje Inspekcji Ochrony Środowiska określone w ustawie i przepisach odrębnych.

W myśl natomiast art. 5 ust. 1 ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, wojewódzki inspektor ochrony środowiska działa na obszarze województwa. Przy czym, na mocy art. 5 ust. 3 ww. ustawy, wojewódzki inspektor ochrony środowiska wykonuje zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.

Jak wynika z okoliczności sprawy, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska jest zakładem budżetowym wchodzącym w skład zespolonej administracji wojewódzkiej. W ramach swojej działalności realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska. Jednocześnie Inspektorat uprawniony jest do wykonywania innych czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (dochody własne).

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 omawianej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, iż zakres wyłączenia objęty normą art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi podstawę dla uznania, bądź nieuznania organów władzy oraz innych podmiotów prawa publicznego za podatników. Konsekwentnie, art. 15 ust. 6 ww. ustawy przewiduje, iż organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego mogą być podatnikami tego podatku, jeżeli spełnią przewidziane przepisami prawa warunki. W rezultacie, przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług należy interpretować w taki sposób, iż organy władzy publicznej oraz inne podmioty prawa publicznego, a zatem również Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, są podatnikami podatku od towarów i usług ? w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W omawianej sytuacji należy zatem stwierdzić, iż Inspektorat, wykonując czynności o charakterze publicznoprawnym w ramach sprawowanego władztwa publicznego jako urząd obsługujący organ władzy, jest wyłączony ? co do zasady ? z kategorii podatników. Jednakże w przypadku wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym jednostka ta staje się podatnikiem podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika