Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku ze świadczeniem usług naukowo- badawczych niezwiązanych (...)

Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku ze świadczeniem usług naukowo- badawczych niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pod nazwą ?Określenie wielkości biomasy fauny bentosowej wybranych rzek Pomorza Zachodniego oraz jakości tych rzek na podstawie wskaźnika BMWP-PL w celu oszacowania bazy pokarmowej ryb? nie związane ze sprzedażą opodatkowaną - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pod nazwą ?Określenie wielkości biomasy fauny bentosowej wybranych rzek Pomorza Zachodniego oraz jakości tych rzek na podstawie wskaźnika BMWP-PL w celu oszacowania bazy pokarmowej ryb?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Akademia ubiega się o zwrot środków unijnych w ramach projektu OR16-61535-OR1600014/07 pod nazwą ?Określenie wielkości biomasy fauny bentosowej wybranych rzek Pomorza Zachodniego oraz jakości tych rzek na podstawie wskaźnika BMWP-PL w celu oszacowania bazy pokarmowej ryb? z Sektorowego Programu Operacyjnego ?Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006? realizowanego w ramach Priorytetu 4 ? ?Inne działania?, Działania 4.6 ? ?Działania innowacyjne i inne?, Operacja 4.6.1 ? ?Projekty pilotażowe i inne?. Projekt ten będzie finansowany z udziałem środków Unii Europejskiej. Wyżej wymieniony projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uczelnię w zakresie najmu, dzierżawy oraz usług odpłatnych w zakresie działalności naukowo-badawczej i pomocniczej. Celem projektu jest pełna jakościowa i ilościowa inwentaryzacja oraz ocena organizmów makrobentosowych żyjących w wybranych rzekach Pomorza Zachodniego. Projekt dotyczy podniesienia stanu wiedzy w zakresie chowu, hodowli i połowu ryb (rozdział 8 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 września 2004 r.), a ponadto promocji technik mających na celu zachowanie zasobów organizmów wodnych (rozdział 8, pkt 4 ww.

rozporządzenia), opracowania systemu zbierania danych o rybołówstwie morskim, chowie lub hodowli ryb (rozdział 8 pkt 11 ww. rozporządzenia) oraz podniesienie wiedzy o ocenie jakości wód nową metodą indeksu biotycznego BMWP-PL (Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 lutego 2004 r. Dz. U. Nr 32, poz. 284), który jest wykorzystywany przez Inspektoraty Ochrony Środowiska w Polsce. Osiągnięte to będzie przez określenie stanu faktycznego fauny bentosowej zasiedlającej wybrane rzeki Pomorza Zachodniego i na tej podstawie dokonana będzie ocena ich jakości zgodnie z Wytycznymi Dyrektywy Wodnej. Prace w ramach projektu będą objęte monitoringiem naukowym oraz podlegać będą okresowemu raportowaniu naukowemu do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Umowa o dofinansowanie projektu nakłada na Akademię obowiązek sporządzania sprawozdań okresowych, rocznych i sprawozdania końcowego z realizacji projektu oraz składania rocznego raportu z monitoringu naukowego stanu zasobów organizmów wodnych, przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ostatniej płatności. Akademia nie będzie otrzymywała środków finansowych z tytułu sporządzania sprawozdań i raportów. Kwota środków finansowych, jakie Akademia otrzyma z ARiMR jest określona w zestawieniu rzeczowo - finansowym stanowiącym załącznik do umowy. Transze środków finansowych są wypłacane w kwotach jakie są wykazywane we wnioskach o płatność, złożonych w Oddziale Regionalnym ARiMR. Kwoty te są udokumentowane oryginałami faktur, rachunków, list płac itd. Uzyskane w procesie badań wyniki będą publikowane w literaturze fachowej oraz przedstawione w postaci prezentacji dla użytkowników rybackich.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Uczelnia nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu...


Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W tym przypadku brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, a zatem Uczelnia nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku VAT naliczonego. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie bowiem, jako dwustronny stosunek prawny, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie).

Zatem w pojęciu ?świadczenia na rzecz?, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów. Jeżeli Uczelnia nie dokonuje żadnych świadczeń na rzecz osoby fizycznej i osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas w rozumieniu ustawy o VAT, nie ma miejsca świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Akademia opracowane wyniki przedstawi w postaci naukowego raportu końcowego, sprawozdania zarówno Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jak i społeczeństwu. W związku z tym nie wystąpi określony podmiot będący odbiorcą usług. Wyniki tych badań nie będą zatem sprzedawane konkretnemu odbiorcy, lecz upowszechnione, a z rezultatów badań będzie korzystać szerokie grono zainteresowanych. W związku z powyższym Uczelnia nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy, a w efekcie realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Akademia nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, a podatek ten stanowić będzie koszt kwalifikowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika